• Svar på tråden Måste man ha olja i pizzadeg?
  • Dizzi

    Nej, inte måste man, men en jäsdeg helt utan fett (dvs bara jäst, vetemjöl och vatten) tenderar att bli lite knaprig och "vass" när man gräddar den, och pizzan ska ju vara lite mysigt seg för att vara god. Så det blir lite lättare att få en bra deg med olja eller margarin i.

  • annca

    Tror att det behövs för att den inte ska bli för klistrig, och gå att kavla ut.
    Men helt 100 är jag inte. Har aldrig prövat utan.

    Alla recept med jäst jag sett är det olja i. Alla med bakpulver smör/margarin.


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Angelstorm

    Så jag byter bara ut mot smält margarin i? Behöver jag öka mängden eller så? Fanns ingen olja i affären å det var tänkt att göras idag

  • Ztampe

    Har ett lite tips.
    Brukar göra sconesdeg utan bakpulver och använda som pizzadeg.
    Funkar bra och barnen tycker om det.
    Kram.

  • Dizzi

    Du tar lika mycket smör eller margarin som det står olja i receptet. Det blir lika bra (om inte bättre) med smör.

  • candersson

    Jag föredrar helt klart pizzadeg utan olja, startar den 2-3 dagar innan pizzabaket och jäser den kallt i kylskåpet, resultatet blir en lättarbetad och krispig pizzadeg. Såklart har gräddningen en stor betydelse också, jag använder ett pizzastål och slår på högsta värmen på ugnen.

    Brukar använda en degkalkylator för att räkna ut ingredienser: https://norrjern.com/inspiration/recept/pizzadeg-med-kalkylator/

  • klyban
    candersson skrev 2024-03-06 10:46:51 följande:

    Jag föredrar helt klart pizzadeg utan olja, startar den 2-3 dagar innan pizzabaket och jäser den kallt i kylskåpet, resultatet blir en lättarbetad och krispig pizzadeg. Såklart har gräddningen en stor betydelse också, jag använder ett pizzastål och slår på högsta värmen på ugnen.

    Brukar använda en degkalkylator för att räkna ut ingredienser: https://norrjern.com/inspiration/recept/pizzadeg-med-kalkylator/


    Själv kör jag oftast en deg i rumstemperatur och 24h, så slipper man ta upp plats kylen.
    Sen använder jag ingen kalkylator, kör på en höft, är väl bara jästen jag väger upp så det inte blir för mycket eller för lite.


     


    De som inte har pizzastål eller sten, så finns ett tips som tog mig ett tag att komma på, men fungerar utmärkt.


    Det är att baka sin pizza i långpannan, på en så hög temp man kan få.(Brukar bli runt 250-300 grader då.
    Och så börjar man att lägga långpannan på botten av ugnen, man spanar lite så när man ser det är dax att ändra position, så strax före sätter man på grillen och sätter pizzan så långt upp du kan.


    Det blir mot professionellt resultat faktiskt, men sten och stål är bra det med.
    Men för de som inte har en sten, så är detta tillvägagångsätt utmärkt-


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Måste man ha olja i pizzadeg?