• secordo

    Fanatism om islam

    Har läst en del trådar här på religion sidan och många många alltför många handlar om hur muslimer behandlas och hur vi icke muslimer är så oförstående.

    Jag tycker mig att en hel del härinne uppför sig som fanatiker som med hets och häxjakt ska "omvända" oss icke muslimer och "lära" oss om islam.

    Det finns vissa trådar där medlemmar t.o.m sjunker så lågt att de vill kalla oss kristna för allahs anhängare för Jesus är ju hans profet - så extremt förvrängd religionsuppfattning ni har! Bara där visar ni att ni inte respekterar andra människor och deras tro!

    Varför har ni detta behov av att hävda er och er tro?

    Varför visar ni ingen som helst respekt mot oss icke muslimer, varken kristna, judar eller icke troende och övriga?

    Ni gnäller om att ni behandlas illa, men sluta då för sjutton att se ner och klanka på oss. Vi vill inte omvända oss till islam. Vi har vår tro och det kan ingen av er göra något åt!

    Ni som diskuterar om er tro islam i en stillsam form och med respekt för oss - heder åt er! trots att ni inte är många!

    Sea

  • Svar på tråden Fanatism om islam
  • Den Siste

    Det är alltid ett lika stort skämt när religösa anklagar icke-troende för att vara trångsynta.

    1. I princip inga ateister skulle förneka Gus existens - om det fanns några som helst bevis för den. Jag tror till och med att dom flesta ateisterna har inställningen att Gud faktiskt kan finnas, precis som att vi alla kan ligga i en matrix-koma år 2499 och tro att det är 2007. Inget är 100% säkert.

    2. Dom flesta troende tror bara på en Gud mer än ateister. Det är extremt viktigt att förstå. Vi kan se hur detta har yttrat sig genom historier, där folk har dött som flugor för att ha trott på fel Gud eller Gudar (eller Gud bevare oss, ingen Gud). Man är bara vidsynt om man tror på "rätt" Gud. Fråga en muslim om treenigheten eller en kristen om judarna har en poäng när dom påtalar att Jesus inte var Messias. Är du asatroende skrattar dom bara åt dig.

    3. Är det vidsynt att tro på saker du inte kan verifiera och som strider mot all logik? Är det lika vidsynt att tro på rasbiologi exempelvis? Eller på att Afrika är en förbannad kontinent där svarta har fått aids p.g.a. sin underlägsenhet?

    Troende är bland dom mest obevekliga när det gäller deras övertygelser. Till dessa tillägnar jag Russels kända citat:

    "The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt."

  • camilla l

    Den Siste skrev 2007-06-13 23:36:43 följande:


    Det är alltid ett lika stort skämt när religösa anklagar icke-troende för att vara trångsynta.1. I princip inga ateister skulle förneka Gus existens - om det fanns några som helst bevis för den. Jag tror till och med att dom flesta ateisterna har inställningen att Gud faktiskt kan finnas, precis som att vi alla kan ligga i en matrix-koma år 2499 och tro att det är 2007. Inget är 100% säkert. 2. "The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt."
    Man kan ju själv välja att blunda för bevisen om man är högmodig och självgod, som vissa är - oftast gör de det - de som vägrar se bevisen för guds existens. Det är ungefär lika smart och klyftigt som att man säger: Jag tror inte att det finns någon byggnadsingenjör/byggnadsarbetare till detta hus som står framför mig - utan blåsten fick tegelstenarna att hamna på plats, och vips stod ett färdigtbyggt hus klart! Så tror ju ateisterna eg... låter väldigt ologiskt, om det nu var logik vi skulle diskutera, hi hi.
  • Dash

    Camilla1
    "Man kan ju själv välja att blunda för bevisen om man är högmodig och självgod, som vissa är - oftast gör de det - de som vägrar se bevisen för guds existens."

    -Vilka är bevisen för Guds existens då?

  • RadixLecti

    camilla l skrev 2007-06-16 14:05:29 följande:


    Den Siste skrev 2007-06-13 23:36:43 följande:Man kan ju själv välja att blunda för bevisen om man är högmodig och självgod, som vissa är - oftast gör de det - de som vägrar se bevisen för guds existens. Det är ungefär lika smart och klyftigt som att man säger: Jag tror inte att det finns någon byggnadsingenjör/byggnadsarbetare till detta hus som står framför mig - utan blåsten fick tegelstenarna att hamna på plats, och vips stod ett färdigtbyggt hus klart! Så tror ju ateisterna eg... låter väldigt ologiskt, om det nu var logik vi skulle diskutera, hi hi.
    Du, vet du vad som är ologisk? Din liknelse. Ehm... hi, hi.
    Och jag är också nyfiken på de ovedersägliga bevisen för guds existens. Jag LOVAR, du får Nobelpriset för det. Garanterat.
  • Idaaa1982

    Religioner hit å dit.. Bah... Bullshit enligt mej..
    Jag tror inte på någon eller något. Jag tror på mej själv och vill inte som alla religiösa människor lägga sin tillit och sitt öde i händerna på någon religion.. Det är svaga människor enligt mej...

    Folk som lever sitt liv efter nån j-vla bok.. Skratt-retande..

    Lika skratt-retande som folk som döper sina ungar, var hände med den fria viljan???

  • RadixLecti

    Jag funderade lite kring det där med högmod...

    Vilket är mest arrogant, att som troende påstå sig ha de enda rätta svaren (givetvis mer rätt än troende av alla andra religioner), eller som ateist säga att vi har bra teorier som verkar beskriva världen omkring oss på ett tillfredställande sätt?

  • Den Siste

    "Man kan ju själv välja att blunda för bevisen om man är högmodig och självgod, som vissa är - oftast gör de det - de som vägrar se bevisen för guds existens."

    Bra skicka fram lite bevis då, och inte en maläten bok vars ursprung är dolt av historiens dimmor. Ärligt talat, jag är helt med på att det kan finnas en Gud, det är faktiskt möjligt. Lika möjligt som att vi alla är inkopplade i Matrix och alstrar el åt maskinerna. Religösa brukar sällan ha dygden att kunna tvivla.

    "Det är ungefär lika smart och klyftigt som att man säger: Jag tror inte att det finns någon byggnadsingenjör/byggnadsarbetare till detta hus som står framför mig - utan blåsten fick tegelstenarna att hamna på plats, och vips stod ett färdigtbyggt hus klart!"

    Är du medveten om att hus inte är vare sig självreproducerande eller självevolverande. Evolutionen är inte slumpmässig vilket du verkar tro. Vidare lever inte hus, dom är inte organiska. Så, nu lärde du dig något nytt idag igen.

    "Så tror ju ateisterna eg... låter väldigt ologiskt, om det nu var logik vi skulle diskutera, hi hi."

    Visst var det logik, och din fallerar naturligtvis. Religion är ologisk, därför kallas det tro och inte vetande.

    Personligen skulle jag hävda att det är tro MOT BÄTTRE vetande.

    Så nu vill jag se ditt självreproducerande hus.

    Hi hi.

  • Tha Princes

    alla får ju så klart ha sin egen åsikt.. men va ja förstår så "omvänds" mycket för att de ska bli negativt..

    Islam målas upp som en sån hemsk relegion o de är det personer reagerar på..

    Vissa dömmer ner utan att ha sett relegionen i klarsyn, dom har sin fakta om islam via sidor som vänder på information o alla målar då upp allt ifrån texter till video för att folk ska få vatten på kranen..

    Ja själv är muslim men hela min familj + släkt o vänner är kristna..
    Visst finns de vissa som inte gillar de men de är inget ja bryr mig om utan ja ger mer än gärna rätt information till dom..
    o vissa av människor ja träffar vill veta saker om islam o är nyfikna..

    mycket hat o fördommar kommer ifrån "rykten" o omvänd information..
    Ja har svårt att tro att muslimer vill omvända er..
    Utan vi vill nog bara gå ut med den rätta informationen..

    på ett vis måste vi ju veta hur de funkar eftersom vi lever med relegionen varje dag..?

    Men ja menar sverige är ett fritt land alla får tycka som dom vill bara ja slipper blir kallad både det ena o de andra

  • catmat

    Hej
    Det folk kan reagera på är en del av de sedvänjor som finns i den muslimska kulturen.

  • Suheyb
    secordo skrev 2007-04-01 12:12:33 följande:
    Fanatism om islam

    Har läst en del trådar här på religion sidan och många många alltför många handlar om hur muslimer behandlas och hur vi icke muslimer är så oförstående.

    Jag tycker mig att en hel del härinne uppför sig som fanatiker som med hets och häxjakt ska "omvända" oss icke muslimer och "lära" oss om islam.

    Det finns vissa trådar där medlemmar t.o.m sjunker så lågt att de vill kalla oss kristna för allahs anhängare för Jesus är ju hans profet - så extremt förvrängd religionsuppfattning ni har! Bara där visar ni att ni inte respekterar andra människor och deras tro!

    Varför har ni detta behov av att hävda er och er tro?

    Varför visar ni ingen som helst respekt mot oss icke muslimer, varken kristna, judar eller icke troende och övriga?

    Ni gnäller om att ni behandlas illa, men sluta då för sjutton att se ner och klanka på oss. Vi vill inte omvända oss till islam. Vi har vår tro och det kan ingen av er göra något åt!

    Ni som diskuterar om er tro islam i en stillsam form och med respekt för oss - heder åt er! trots att ni inte är många!

    Sea


    Jag vet inte vad du har stött på här men jag själv har stått på många krisna som  påstår Islam och profeten är falsk. Allah är satan blah blah blah.  Jag postar definit inte en post om hur alla dess groupp representerar alla krisna. 
    Dett finns generalt en missinformation (som är historisk från kyrkan) och missförstålse (som hard core Atiester repeterar) som lever kvar. Så att besvara och engarera i sånna diskutuoner är nödvändiga. 
    Om du inte vill delta i diskution så behöver du inte delta och om någon utför sig respeklöss kan du påbeka det och låta alla andra see det. 
  • Goneril

    Oerhört komplext tema för ett forum som detta. Man kan läsa hur mycket som helst men ändå ha frågor. Hur såg livet ut när Muhammed gjorde entré? Hur som helst skulle jag säga att en reformation med iakttagande av mänskliga rättigheter och demokrati vore önskvärd. Vi har ju haft vår Luther. En författare som jag studerat är Peter Frankopan, berömd forskare. Jag skrev en uppsats, akademisk standard, med ledning av hans bok "The Silk Road". Jag refererar till boken, varsågod, ett utdrag ur min uppsats.     

     At the time of Muhammad's emergence, the community suffered from severe financial setbacks due to the Roman-Persian wars. This affected foreign trade, especially the caravan traffic with gold and valuables with a Syrian destination.Traders who supplied the Roman army with leather lost their contracts. Pilgrims visiting cult sites of pagan gods during pre-Islamic times usually traded in the caravanserais, but now this business ceased. In addition, Syria and Mesopotamia revolted, the times were uncertain and troubled.??it was not surprising that Muhammad´s warnings of immediate doomsday struck a powerful chord.? (p.74).


         Muhammad's sermons fell on good ground,fully understandable given the uncertain life  of most people during this time. He explained traumatic events pedagogically, he promised his followers fertile land during life on earth and an afterlife in Paradise, free of charge. This resort was indeed a lovely place, rivers of pure spring water turned into delicious wine, pure honey flowed and all kinds of fruit were offered the blissful residents. The paradisiac existence lasted forever and as a bonus all sins were generously forgiven by Allah.    


         What happened to those who ignored Muhammad? The infidels, as they were called, enjoyed no mercy. They met a terrible fate; they were persecuted and crucified. They were tortured in the most brutal way; one popular method was to burn a victims' skin - and when the wounds eventually healed the burning was repeated. Their limbs were torn apart while still  alive. Muhammad declared that anyone averse to Islam was also an enemy of Allah - and enemies of the Almighty deserved death. Those who did not confess to Islam would burn eternally in hell and as introductory rite they would drink scalding water that burned their intestines.    


         Muhammad's violent mission was not appreciated by the conservative elite in Mecca. They regarded his message as criticism of the polytheistic religions. After pronounced dissatisfaction from the elite Muhammad had to flee to Medina. It is this escape that came to be regarded as year zero in the history of Islam. It took place 622 A.D.


     


    Frankopan, Peter. The Silk Roads. 2015. Bloomsbury Publishing Plc. London and New York.


  • Suheyb
    Goneril skrev 2023-12-11 12:39:58 följande:

    Oerhört komplext tema för ett forum som detta. Man kan läsa hur mycket som helst men ändå ha frågor. Hur såg livet ut när Muhammed gjorde entré? Hur som helst skulle jag säga att en reformation med iakttagande av mänskliga rättigheter och demokrati vore önskvärd. Vi har ju haft vår Luther. En författare som jag studerat är Peter Frankopan, berömd forskare. Jag skrev en uppsats, akademisk standard, med ledning av hans bok "The Silk Road". Jag refererar till boken, varsågod, ett utdrag ur min uppsats.     

     At the time of Muhammad's emergence, the community suffered from severe financial setbacks due to the Roman-Persian wars. This affected foreign trade, especially the caravan traffic with gold and valuables with a Syrian destination.Traders who supplied the Roman army with leather lost their contracts. Pilgrims visiting cult sites of pagan gods during pre-Islamic times usually traded in the caravanserais, but now this business ceased. In addition, Syria and Mesopotamia revolted, the times were uncertain and troubled.??it was not surprising that Muhammad´s warnings of immediate doomsday struck a powerful chord.? (p.74).


         Muhammad's sermons fell on good ground,fully understandable given the uncertain life  of most people during this time. He explained traumatic events pedagogically, he promised his followers fertile land during life on earth and an afterlife in Paradise, free of charge. This resort was indeed a lovely place, rivers of pure spring water turned into delicious wine, pure honey flowed and all kinds of fruit were offered the blissful residents. The paradisiac existence lasted forever and as a bonus all sins were generously forgiven by Allah.    


         What happened to those who ignored Muhammad? The infidels, as they were called, enjoyed no mercy. They met a terrible fate; they were persecuted and crucified. They were tortured in the most brutal way; one popular method was to burn a victims' skin - and when the wounds eventually healed the burning was repeated. Their limbs were torn apart while still  alive. Muhammad declared that anyone averse to Islam was also an enemy of Allah - and enemies of the Almighty deserved death. Those who did not confess to Islam would burn eternally in hell and as introductory rite they would drink scalding water that burned their intestines.    


         Muhammad's violent mission was not appreciated by the conservative elite in Mecca. They regarded his message as criticism of the polytheistic religions. After pronounced dissatisfaction from the elite Muhammad had to flee to Medina. It is this escape that came to be regarded as year zero in the history of Islam. It took place 622 A.D.


     


    Frankopan, Peter. The Silk Roads. 2015. Bloomsbury Publishing Plc. London and New York.


    Vad fick du på uppsatsen?
    Om du har passerat det på en källa är resultatet förståligt,om inte så har du så många felaktiga information det försännar helt inlägg att rätta . Bra skrivet språkvis och struktur dock.
  • OlManH

    Väljer man att flytta till ett öppet & modernt samhälle så borde man själv anpassa sig. Inte tvärt om. De har VALT att flytta till Sverige.
    Respektlöst att förvänta sig att de man flyttar till ska anpassa sig.
    Jag förväntar inte att någon jag besöker ska anpassa sig helt efter min mening.
    Speciellt inte om jag bara dyker upp oinbjuden & kräver/får pengar av de jag "besöker".

  • Goneril

    SuheyB, tack för kommentaren beträffande språk och struktur. Du har helt rätt i din iakttagelse; för att få en uppsats godkänd på Humanisten till exempel, måste man begagna sig av flera källor och dessutom ska man framföra en tes med hjälp av dessa källor. De rader jag har klippt in  på FL utgör en bråkdel av en uppsats jag skrivit och skickat till några intresserade och då var jag noga med de akademiska skrivkraven. Det var egentligen för att hålla skrivandet vid liv, 18 långa uppsatser hittills som jag ägnat mig åt detta. Tydligen har jag lyckats hålla standarden.

  • Suheyb
    Goneril skrev 2023-12-11 15:30:20 följande:

    SuheyB, tack för kommentaren beträffande språk och struktur. Du har helt rätt i din iakttagelse; för att få en uppsats godkänd på Humanisten till exempel, måste man begagna sig av flera källor och dessutom ska man framföra en tes med hjälp av dessa källor. De rader jag har klippt in  på FL utgör en bråkdel av en uppsats jag skrivit och skickat till några intresserade och då var jag noga med de akademiska skrivkraven. Det var egentligen för att hålla skrivandet vid liv, 18 långa uppsatser hittills som jag ägnat mig åt detta. Tydligen har jag lyckats hålla standarden.


    supert! Skulle du vara bekväm att dela det med mig, för jag kan besvara det som du har delat men vill inte anta att du har inte besvarat,rättat eller klart gör det längre in i uppsatsen. 


    from vad jag ser så kommer mesta felaktigheter från din källa Frankopan, Peter. The Silk Roads. Där han gör ett försök att ge ett anti- Eurocentric historie perspektiv stämplar han i områden där han inte är kvalificerad på och gör konstiga kopplingar.Vilket jag tycker är konstig då han har tillgång till andra som har kvalificerat sig på det området. Han lyckas ha det anti-Eurocentriska perspektivet men missar att problemet folk har allmänt är inte bara att det ses som standarden som man ska se på värd historien men att missrepresentation och misinformation om alla är största problemet. För representation och misinformation presenteras som fakta som folk baserar sin syn på.



     Hans stånd:


    ?He concludes his study by telling the reader that this book is an anti-Eurocentrism collection, not a tool for comprehending world history.? 



    Exempel på felaktiga kopplingar han gör utifrån vad du har skrivit är.



    "Infidel" är en term för hat som kristna använde under medeltiden för att beskriva icke-kristna, särskilt judar och muslimer (men även andra kristna vars tro ansågs kätterska). För medeltidens kristna, om någon inte tillhörde deras tro, var de kriminella, som tjuvar eller äktenskapsbrytare, men ännu värre, eftersom tjuvar och äktenskapsbrytare begick brott mot andra människor, medan icke-kristna begick ett brott mot Gud. Icke-kristna var inte bara brottslingar, de var också fiender ? fiender till kristna och fiender till Gud ? och var därför tvungna att jagas och dödas.



    Korekta termen är Kafir ( ???? k?fir, aktiv particip av k?fara, som betyder "att dölja", "ej vilja tro på", "förneka"; plural kuffar) innebär inom islam dessa meningar  förneka sanningen,dölja tro eller vara otacksam mot Gud. Vilket har inget med andra att göra men din relation till Gud och den straff du beskriver är inte historisk. Det var muslimerna som förföljs till medina för att sen öka i antal trots att ledarna av Makkah att kriga mot de med all sin styrka. De Försvagas,nån stans mellan December 629 och januari 630 tar profeten över makkah med 10 000 soldater.  Utan att spilla blood eller ta egenskapen av deras fiender. Förutom 4 sticka som var dömda för olika anledningar men alla andra blev garanterad säkerhet samma sätt som senare Salahaddin -ayubi garanterade kristna i jerusalem 1187. 


    Det du skriver staff i helvetet som beskrivs koranen



    Vi skall låta dem som påstår att Våra budskap är lögn brinna i denna eld - i den takt som deras hud förbränns, skall Vi ersätta den med ny hud, så att de får pröva straffet helt och fullt. Gud är allsmäktig, vis.


    4:56



    Ingen som är otroende under muslims styre betalar ett skat vilket klassificerar de som Dhimmi


    Så staten är ansvarig för att skydda dem och deras egendom och de är inte obligerade att kriga med muslimer om staten attackeras. De slipper sakkah skaten då det är religiöst obligerad.



    TVÅNG skall inte förekomma i trosfrågor. Vad som är rätt handlande är nu klart skilt från fel och synd. Den som förnekar de onda makterna och som tror på Gud, har sannerligen vunnit ett säkert fäste som aldrig ger vika. Gud hör allt, vet allt.


    2:256



     


      




  • Suheyb
    Suheyb skrev 2023-12-11 18:13:12 följande:

    supert! Skulle du vara bekväm att dela det med mig, för jag kan besvara det som du har delat men vill inte anta att du har inte besvarat,rättat eller klart gör det längre in i uppsatsen. 


    from vad jag ser så kommer mesta felaktigheter från din källa Frankopan, Peter. The Silk Roads. Där han gör ett försök att ge ett anti- Eurocentric historie perspektiv stämplar han i områden där han inte är kvalificerad på och gör konstiga kopplingar.Vilket jag tycker är konstig då han har tillgång till andra som har kvalificerat sig på det området. Han lyckas ha det anti-Eurocentriska perspektivet men missar att problemet folk har allmänt är inte bara att det ses som standarden som man ska se på värd historien men att missrepresentation och misinformation om alla är största problemet. För representation och misinformation presenteras som fakta som folk baserar sin syn på.


     Hans stånd:


    ?He concludes his study by telling the reader that this book is an anti-Eurocentrism collection, not a tool for comprehending world history.? 


    Exempel på felaktiga kopplingar han gör utifrån vad du har skrivit är.


    "Infidel" är en term för hat som kristna använde under medeltiden för att beskriva icke-kristna, särskilt judar och muslimer (men även andra kristna vars tro ansågs kätterska). För medeltidens kristna, om någon inte tillhörde deras tro, var de kriminella, som tjuvar eller äktenskapsbrytare, men ännu värre, eftersom tjuvar och äktenskapsbrytare begick brott mot andra människor, medan icke-kristna begick ett brott mot Gud. Icke-kristna var inte bara brottslingar, de var också fiender ? fiender till kristna och fiender till Gud ? och var därför tvungna att jagas och dödas.


    Korekta termen är Kafir ( ???? k?fir, aktiv particip av k?fara, som betyder "att dölja", "ej vilja tro på", "förneka"; plural kuffar) innebär inom islam dessa meningar  förneka sanningen,dölja tro eller vara otacksam mot Gud. Vilket har inget med andra att göra men din relation till Gud och den straff du beskriver är inte historisk. Det var muslimerna som förföljs till medina för att sen öka i antal trots att ledarna av Makkah att kriga mot de med all sin styrka. De Försvagas,nån stans mellan December 629 och januari 630 tar profeten över makkah med 10 000 soldater.  Utan att spilla blood eller ta egenskapen av deras fiender. Förutom 4 sticka som var dömda för olika anledningar men alla andra blev garanterad säkerhet samma sätt som senare Salahaddin -ayubi garanterade kristna i jerusalem 1187. 


    Det du skriver staff i helvetet som beskrivs koranen


    Vi skall låta dem som påstår att Våra budskap är lögn brinna i denna eld - i den takt som deras hud förbränns, skall Vi ersätta den med ny hud, så att de får pröva straffet helt och fullt. Gud är allsmäktig, vis.


    4:56


    Ingen  De som är otroende under muslims styre betalar ett skat vilket klassificerar de som Dhimmi


    Så staten är ansvarig för att skydda dem och deras egendom och de är inte obligerade att kriga med muslimer om staten attackeras. De slipper sakkah skaten då det är religiöst obligerad.


    TVÅNG skall inte förekomma i trosfrågor. Vad som är rätt handlande är nu klart skilt från fel och synd. Den som förnekar de onda makterna och som tror på Gud, har sannerligen vunnit ett säkert fäste som aldrig ger vika. Gud hör allt, vet allt.


    2:256


     


      


Svar på tråden Fanatism om islam