• grisekno

    Är detta dialektalt eller bara allmänt konstigt?

    Jag har någonting som jag undrar över.

    Om min man, som är från Småland, undrar var något är, säger han "Var är det/den för någonstans?"

    Första gången jag hörde det, hade jag svårt att hålla mig för skratt. FÖR någonstans? Det hade jag aldrig hört förut. Jag, som är göteborgare, säger "Var är det/den någonstans?" Däremot säger vi båda "Vad är det för någonting?"

    Hela hans småländska släkt säger likadant som honom, och även någon smålänning på hans jobb, hävdar han. Därför undrar jag om det är något dialektalt...

    Hur säger du???

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är detta dialektalt eller bara allmänt konstigt?
  • Vårsolen

    goldfish-så du använder de onödiga utfyllnadsorden?
    bor du runt kalmar då?jag bor närmare jönköping än kalmar men uttrycken kanske är lite spridda i småland(?)

  • Nimbuz

    Jag säger "Var är det någonstans?", jag kommer INTE från Småland.
    Men min sambo kommer från småland och säger precis likadant som mig

  • Linda1976

    MIn man e från Alvesta, och har ALDRIG hört honom säga nåt så knasigt, ingen i hans familj heller.


    Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
  • Majälva

    Sluta trakassera mig!

    Naturligtvis saknas det ett "för" i meningen "Var är det någonstans?". Jag menar, hur ser det annars ut egentligen?! Bah ...
    Var för någonstans har du hört att det skulle heta något annat?


    Jodå, småländskt blod här med ...


    «»«»«» Det har jag aldrig tänkt på förut! «»«»«»
  • Amacor

    Allmänt konsigt tror jag *s*
    Har aldrig hört det innan.
    Jag säger "Var är det någonstans?", jag kommer INTE från Småland

  • Luddvar

    Jag säger " Vart är det för någonstans " och jag kommer från småland. Sydöstra. Säger även bakanför ibland he he he...

  • Tristanya

    hm...jag säger "Var är den FÖR nå´nstans" om jag tex ska fråga vart bilen är.
    men efter att ha sagt de båda svaren ett antal gånger låter någonstans väldigt konstigt! HAha
    kan tillägga att jag är ifrån jämtland! men bor i småland nu! HAha

  • Majälva

    Ja, alltså, ska man vara petig så heter det: "Va ä de fö´nånstans?"


    «»«»«» Det har jag aldrig tänkt på förut! «»«»«»
  • giftgrodan

    jag tror definitivt på att det är dialektalt. Känner en från Småland som säger så. Sen behöver ju inte HELA Småland säga så ändå..

  • Little Ms Chatterbox

    Nu läste sambon och han sa klart att man säger "för" innan. Sambon är smålänning

    Och han säger att här sägs det Framför och "Bakanför" när det gäller framför eller bakom tex. en bil


    Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • vcent

    Småland, Blekinge, Öland, Skåne och kanske även Halland? jag är från Blekinge, och här hör man och ser ?för någonstans? osv? 90% av tiden. Det samma säger folk jag känner i Skåne, Småland och Öland? vad gäller smålänningarna och ölänningarna så är dem från de sydliga delarna av landskapen? dvs nära Skåne och Blekinge. Det är därför jag gissar på att södra Halland kanske också säger likadan. 

    Det kan nog snarare vara en Skåne-Bleking-(Halland) grej än en småländsk grej. I Blekinge och Skåne är det vanligt att höra ?det har gått i sönder?? det är däremot inte något smålänningarna använder sig av? södra och västra Småland och södra Öland har påverkats mycket av de gamla östdanska dialekterna som Skånskan, Blekingskan och Halländskan.

Svar på tråden Är detta dialektalt eller bara allmänt konstigt?