• Linakinn

    Sudokulösare!!

    Har blivit fast i detta med sudoku... Men ni som har löst länge, måste man chansa ibland? När man löser de lätta kryssen så är det ju alltid uteslutningsmedtoden, t.ex. trean kan bara sitta här... Nu när jag kommit till lite svårare kryss så fastnar jag helt. Måste jag chansa att t.ex. ettan ska vara där och utgå från det? Det känns ju som att gör man fel då så blir det ju jättesvårt att hitta felet sen... Eller ska jag alltid leta efter en möjlighet där siffran endast kan vara på ett enda ställe? Lite rörigt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar...


  • Svar på tråden Sudokulösare!!
  • ia25

    Man behöver aldrig chansa. Det finns bara en lösning.

    Lycka till

  • MaijaO

    Inte chansa. Det går att räkna ut men ibland får man klura länge.

  • vaniljbullen

    Chansa inte! För mig tar det mycket längre tid med de svårare. Men oftast går det att köra med uteslutningsmetoden där också, fast det tar lite mer tid, och utifrån det bygga upp det, precis som vanligt. Sen tycker jag att det ofta är lättare om man lägger ifrån sig det ett tag, om det hakar upp sig.. Nu har jag börjat tänka på vilka siffror som finns i en av de tre boxarna, och därefter tänka ut vart de ska vara - som finns i den översta rutan alltså - i en längd av ni siffror, alltså en vågrät eller lodrät rad som går över tre boxar och därefter försöka placera ut dem.. Förstår du ungefär hur jag menar? Det är ju inte helt enkelt att förklara i ord, när hjärnan ibland tänker av sig själv i sudokustunderna!

  • Sander o Loves mamma

    På de riktigt svåra blir man ibland tvungen att chansa, i alla fall jag. Då brukar jag skriva sifforna efter chansningen med en annan, suddbar penna... så om det inte går ihop behöver jag inte sudda allt. Men på nästan alla kan man klura ut var sifforna ska vara utan att chansa. Finns ju ett gäng olika metoder man kan prova, och har man bara tålamod nog så brukar det lossna till slut, även om det känns som man helt kört fast.
    Lycka till!

  • MaijaO

    Om du i varje ruta skriver i vilka siffror som möjligtvis skulle kunna passa så är det lättare att se lösningarna. Ibland kan man utesluta vissa siffror genom att se att de måste komma in någon annanstans på raden.

  • Linakinn

    Åh, vad skulle man göra utan familjeliv?.. Tack för alla svar, det är lite svårt att förstå, som sagt, inte så lätt att förklara i ord.. Men jag ska inte ge mig på detta kryss, jag ska bära det med mig i varje steg!!


  • Dieselmom

    Man får leta efter "tvillingar", det brukar hjälpa en del. Det står lite olika tips i Sudokuböckerna!

  • MaijaO

    Om du på en rad har en ruta med två möjliga korekta siffror och lite längre bort på samma rad har samma kombination siffror så måste dessa två siffror användas till just de rutorna, då kan de två siffrorna strykas från alla andra ställen i raden. På så sätt kan man hitta rutor med bara ett alternativ.

  • Alvina
    Karhu05 skrev 2023-12-21 21:54:08 följande:

    Jag har ett sudoku där det är 4 sudokon i ett och jag fattar liksom inte hur jag ska tänka //


    Vad är det du inte förstår? De hör ihop, så ett sudoku hör ihop med de övriga. Så när du fått fram rätt siffror på det ena har du samtidigt fått fram rätt siffror på en del av de två sudoku som är intill. 
Svar på tråden Sudokulösare!!