• Chalissa

    Fler som gjort 6 snitt?

    Hejsan! Jag är en 35-årig ensamstående mamma som gjort 6 stycken kejsarsnitt. Ett katastrofsnitt, 2 akuta snitt och 3 stycken planerade. Min äldsta son överlevde inte, det var han som kom med ett katastrof snitt. Så jag har 5 levande barn och en "änglapojke" nu.

    Alla jag träffar blir nästan chockade och tror knappt på att jag gjort så många snitt, så nu skulle det vara jättekul och veta om fler har gjort så många, eller om ni kanske känner nån som gjort lika många. Har förstått att det är rätt så ovanligt. *kram*//Chalissa

  • Svar på tråden Fler som gjort 6 snitt?
  • Leaaa

    Hej! Min Emil föddes med akut snitt. Min fråga till dig är om dom skär i samma eller gör dom ett nytt ärr för varje?! Det finns nu två ärr på min mage. Ett är kejsarsnittet å ett är en akut blindtarmsoperation!
    God jul på er!

    /Lea

  • Chalissa

    Hej Lea! Nej dom gör inte fler ärr, dom skär liksom i samma, tar bort det gamla ärret på nåt sätt. Jag har som sagt gjort 6 snitt och har ett fint snitt precis under troskanten. Ingen skulle nånsin kunna gissa att jag gjort så många snitt genom att se min mage och på mitt ärr.

    Chalissa

  • ankan33

    Hejsan här är en som gjort snitt inte 6 men detta blir mitt fjärde snitt i januari ska dom ta det nån gång,får besked imorgon om datum eventuellt.Snitt ett va planerat pga sätesbjudning,två blev katastrof pga av navelsträngspropolaps och tredje va också katastrof då pga av placenta pravia eller vad det heter,moderkakan släppte..Men allt slutat lyckligt så att säga..

  • Nightwish

    jätteskönt att läsa att det finns dom som gjort många snitt. Har funderat så mycket över det där eftersom jag kommer snittas även nästa gång & jag vill ha möjligheten att kunna få flera barn. Har oroat mig att man kanske "bara" kunnde göra 1-2 snitt till..men då kanske man har chansen själv också =)

  • Amaryllisen

    Hej!
    Då kanske jag kan få lite tips och vägledning?
    Jag är 36 år och har fyra barn, den äldsta blir 29 och yngsta är 11 år,
    de två sista barnen är tagna med snitt eftersom mitt andra barn var så stor så att han bröt både arm och nyckelbenet, så då bestämdes att jag skulle snittas efter det, efter första snittet fick jag stafylikocker i såret och det sprack upp, tog lång tid innan det läktes, så efter fyra år blev jag gravid igen med fjärde barnet och nu hör det till saken att mina barn var ganska stora och denna gång sa läkaren att barnet skulle bli mindre, så jag skulle föda vaginalt, vi väntade och längtade även om jag kände att det inte stod rätt till med alla konstiga slitningar i magen, men vi åkte in och träffade en helt underbar läkare som kollade upp allt och sa att jag var tvungen att snittas direkt, vilken chock det blev.. min mage var oootroligt stor (jag är ganska kort) pga att min livmoder höll på att brista... och den brast precis när dom skulle öppna och plocka ut henne..
    och hon var större än alla sina 3 bröder, så läkaren sa efter att jag inte ska skaffa fler barn, medan en annan sa att det går bra, men att det måste bli snitt, nu är det länge sen, och vi vill gärna ha en liten sladdis, men vem ska man lita på och vad händer om detta barn blir ännu större?
    Ni får gärna ge mig lite tips och råd... ska jag våga? kan åxå säga att jag har haft problem med hjärtflimmer till och från... men längtan efter ett barn till är stor..
    Hoppas jag inte tröttade ut er nu, det blev långt..

  • gl79

    Min mamma har gjort 4 snitt, sen blev hon väldigt avrådd att göra fler, de sa redan efter nr3 att det inte gick att genomföra fler, min mamma har alltid önskat sig fler så jag vågar nog inte berätta om dig som gjort 6 st

  • Den mysiga

    Jag när jag föddes är född med kejsarsnitt, blev rätt så akut då jag låg med ansiktsbjudning när mamma kom in och vattnet hadde gått.
    Hon fick komplikationer efteråt och de fick öppna och lägga urinblåsa och livmoder mera på sin plats. Detta ca 20 år efter snittet.

    Ett 20 år gammalt snitt gjorde de mycket mycket finare med dagens metoder då de skar i samma ärr!

Svar på tråden Fler som gjort 6 snitt?