• tokfia

    Torr bakom öronen?

    Varför heter det så? Vad det betyder vet jag , men varför säger man "Han är inte torr bakom öronen" istället för exvis "Han är inte blöt mellan tårna" ?
    (sånt kan jag fundera på..Gissa om jag har mycket fritid!)

  • Svar på tråden Torr bakom öronen?
  • Hallonröd

    Blöt mellan tårna....???....det har jag aldrig hört... Har det samma betydelse alltså...???


    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd

    "Inte torr bakom öronen" säger man väl om någon som inte är riktigt mogen än...någon som är lite barnslig eller för liten för vissa saker


    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Den där Linn

    Hittade det här, sen om det stämmer vet jag inte

    "Torr bakom öronen kommer av att det har gått så kort tid sedan man föddes att vätskorna som man hade med sig ut från livmodern ännu inte har hunnit torka på kroppens mer undangömda ställen som ex. bakom örat."


    Det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel!
  • Hallonröd
    tokfia skrev 2007-01-18 17:38:34 följande:
    Nej, men varför använder man just uttrycket "torr bakom öronen"?
    Kanske för att man är "blöt" när man föds...det kanske är menat att man fortfarande är så liten att man är blöt av fostervattnet
  • Hallonröd
    linn84 skrev 2007-01-18 17:42:37 följande:
    Hittade det här, sen om det stämmer vet jag inte "Torr bakom öronen kommer av att det har gått så kort tid sedan man föddes att vätskorna som man hade med sig ut från livmodern ännu inte har hunnit torka på kroppens mer undangömda ställen som ex. bakom örat." Det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel!
    Du hann före...
  • Grusibrallan1

    Vill förtydliga att jag alltså menar hand-i-kappa. Sen betyder det ju inte just samma sak på andra språk för ordet är nästan samma, men funderar ändå över det 😂

  • Embla twopointoh
    Grusibrallan1 skrev 2023-05-05 20:34:49 följande:

    Varför säger man handikappad? Det ordet har jag funderat över länge, men inte kommit mig för att googla 



    Handikapp ? kommer ur engelskans ?hand in the cap?, Vi menar med handikapp en nackdel eller börda som minskar chansen till framgång och om det används om en person syftar man oftast till en fysisk nackdel. Termen kommer ur sportens värld för cirka 200 år sedan.


    Begreppet kommer från att man placerade en tilläggsvikt på en hästrygg, inför ett lopp, på en på något sätt överlägsen häst. Uttrycket kommer från sedvänjan att placera pengarna man slog vad om i en mössa (cap) hos den opartiske domaren, som bestämde tilläggsvikten som skulle bäras av den överlägsna hästen i syfte att få en rättvisare tävlan.


    Utmanaren och den utmanade stack var för sig ner handen i mössan. Om någon tog tillbaka sina pengar så blev det då ingen tävlan. Om båda däremot visade på en tom hand så var villkoren accepterade och tävlingen startade. Gesten med ?the hand in the cap? kom helt enkelt att benämnas handikapp.

  • Grusibrallan1
    Embla twopointoh skrev 2023-05-05 20:38:56 följande:

    Handikapp ? kommer ur engelskans ?hand in the cap?, Vi menar med handikapp en nackdel eller börda som minskar chansen till framgång och om det används om en person syftar man oftast till en fysisk nackdel. Termen kommer ur sportens värld för cirka 200 år sedan.


    Begreppet kommer från att man placerade en tilläggsvikt på en hästrygg, inför ett lopp, på en på något sätt överlägsen häst. Uttrycket kommer från sedvänjan att placera pengarna man slog vad om i en mössa (cap) hos den opartiske domaren, som bestämde tilläggsvikten som skulle bäras av den överlägsna hästen i syfte att få en rättvisare tävlan.


    Utmanaren och den utmanade stack var för sig ner handen i mössan. Om någon tog tillbaka sina pengar så blev det då ingen tävlan. Om båda däremot visade på en tom hand så var villkoren accepterade och tävlingen startade. Gesten med ?the hand in the cap? kom helt enkelt att benämnas handikapp.


    Tack! Så roligt med ords ursprung :) 
  • Grusibrallan1
    Embla twopointoh skrev 2023-05-06 10:04:57 följande:
    Google levererar. // Skrattande
    Haha jag vet 😂 Har tänkt googla innan, men på något sätt har jag gillat att inte veta. Allt är så lätt att googla fram så att ha en sån liten grej som jag gick och funderade över emellanåt och klurade på blev ändå lite roligt på något vis. 
Svar på tråden Torr bakom öronen?