• 0Smurfis0

    PCO:are med hårväxt problem!

    Vi startar en tråd där vi kan stötta varandra och ge varandra tips hur man lever med eller bekämpar dessa hårstrån, som för mig finns på största delen av kroppen. Funderar själv på att göra något åt detta nu, för jag har börjat gömma mitt ansikte omedvetet och det är väldigt jobbigt att behöva ha det så! Kom igen nu alla där ute. Skriv hur ni känner och mår så ska vi försöka hålla modet uppe! Kram på er!

  • Svar på tråden PCO:are med hårväxt problem!
  • mar

    pellefant - kan antalet gånger skilja mellan hur mycket man har? Jag har märk att hårväxten i ansiktet blir mer och mer, ännu är det inte alarmerande och jag har ljust hår men jag tänkte mota Olle vid grind.

    Är det någon som har något förslag?

  • Isha

    hår e ansiktet kan man ta bort med vax. finns speciellt från veet för ansiktet, på mindre remsor. gör inte sååå ont.. i alla fall går det snabbt.

  • Nette

    Provat sånna, det tari inte bort 20% ens, värdelöst!!!!

  • Isha

    det funkar på mig så man ska nog prova ändå.. sen tar det inte bort allt, en del tar jag med pincett. men det gör skitont!!!

  • Saknar

    Hej! Har också problem med hårväxt. rakar mig både här och där. Än så länge är jag inte hårig i ansiktet men det kommer väl.
    Alltså i början runt puberteten var jag ledsen och kände mig som en man. Nu har jag nog börjat acceptera dessa strån... bla på magen. Min kille säger att han träffat tjejer innan mig som också varit håriga och han tycker inte det gör nått alls. Tycker tom att det är fint.
    Tur att jag fann denna superkille *Ler*
    Kram Mariella

  • HemligaMaya

    Hej!
    Har inte själv så mycket problem med hår, vill bara informera lite om laser och diathermi. Jag har en kompis som arbetar professionellt med dessa metoder, och detta är hennes ord. Laser hjälper bara på ljus hud med mörka hår. Laserbehandling på ljusa hår eller mörk hy är totalt bortkastade pengar! Tyvärr finns det en del inom branschen som bara tänker på at tjäna pengar, och därför påstår att det funkar för alla. GÅ INTE PÅ DETTA!!! Om ni funderar på diatermi - behandling, så var noga med att terapeuten ska ha ett DIATERMI - CERTIFIKAT. Detta är jätteviktigt eftersom diatermi kan orsaka ärrbildning i en oerfaren persons händer. Dessutom är et viktigt att inse att både laser och diatermi bygger på 'uttröttning' av hårsäckarna, en enstaka behandling är alltså bortkastade pengar. Det är också viktigt att inte vaxa emellan behandlingarna, eftersom det kan stimulera hårväxten.

  • Humlan75

    Här är en till med generande hårväxt. Jag har massor på benen och bikinilinjen. Jag rakar eller vaxar... Har mycket och mest svart strån, bläh. Det blir riktig skäggstubb och dessutom vill de växa under huden och bli till blemmor som för Mar!

    De sista åren har jag dessutom börjat få på Hakan även om det är mest ljusa hårstrån och några få mörka, som jag drar med pincett. Vet ni om det blir grövre och mer när man drar bort dem????

  • Nette

    Läste i någon tidning om nått "nytt" sätt at ta bort hår med hjälp av nått ljus (inte laser) utan som nån sorts lampa bara!? någon som vet nått?
    / Nette

  • Princess Leia

    Jag uppfattar att min hårväxt har ökat kraftigt nu under min grav...
    Någon fler?

  • LiselottePCOS

    PrincessLeia. Man brukar blir hårigare när man är gravid. Många upplever också att de tappar hår på huvudet när barnet är fött. Har visst med gravidtets hormonerna att göra. Du kommer att fälla en del hår sedan.
    / Liselotte

  • Saknar

    Hjälp!
    Kan man bli hårigare av graviditeten? Tappa hår också? Kuuuul...jag kommer ju bli flintis... *skratt* Får man håret på huvudet tillbaka sen då eller? Nån som vet? :)

  • vofflan

    Jag vaxade bort min mustach
    hela mitt utseende ändrades tjejen som gjorde det sa att det tog lång tid innan det växte ut ingen nu efter bara 1 ½ vecka börjar stråna komma
    Bara ljusa som tur är

    Sen noppade jag ögonbrynen åå vad det blev bra rekomenderar det verkligen

  • MissLizard

    Här är en till med PCO som ser ut som en apa ... :(

    Värst tycker jag är ryggen ... ser ju ut som en ryamatta och man når ju inte till att vaxa/raka själv ... tycker det är otroligt osexigt och ofräscht och pinsamt (har sluta gå till badhuset och stranden) ... och det är jobbigt att be sambon hjälpa till också ... men det får han ju göra i alla fall ...

    Har köpt en epilator till benen, men det gör ju så in i norden ont, och så är det svårt att få bort allt, tycker jag .... sen så måste jag ha nå super-fort-växande hår, för efter 1½-2 veckor får jag börja om från början ...

    ... vaxa är ju så kladdigt ... och eftersom jag måste vaxa från anklarna till ryggslutet så tar det ju också väldigt lång tid ... och då samma som med epilatorn, måste göra om det efter 2 veckor ...

    I ansiktet är det värst med *polisongerna* ... där är jag och rycker hår med pincetten varje dag i stort sett ...
    ... mustachen brukar jag vaxa ibland .... men oftast bryr jag mej inte om den, eller håret på armarna ....

  • LiselottePCOS

    hår på huvudet. Jag har pratat med min metor om det fler gånger.Inte om mig själv. Jag har hår som ni ser på fotot. Men genom att jag är aktiv i patientföreningen så har jag kontakt med många " drabbade" personer..
    Han har sagt att :de PCO-S kvinnor som tappar hår gör det av de manlig hormoner percis som män. Sedan är vi olika känsliga för att tapap håret , precis spom karlarna .Man får behandla håravfallet på samma vis som hos män.
    När du har varit gravid komemr du inte att bli flintis , men du kommer att få lika "tjockt "hår som du hade före du var gravid.

  • Mikkans
    Halime skrev 2004-10-13 14:09:17 följande:

    Hej!
    Jag har precis fått diagnosen pco.
    Detta efter att ha varit hos först en läkare för många år sedan som sa att jag hade det och sedan genom åren ha varit hos 2 gynekologer och en endokrinolog som har sagt att jag inte hade det.
    Nu är det tydligen pco iallafall.

    Jag är idag 35 och har plockat eller rakat av behåringen i ansiktet sedan jag var 11 år!!
    Dvs. i 2 tredjedelar av mitt liv.
    Detta har styrt det mesta. Drar mig undan från människor, tror att de kommer att dömma mig eller säga något.

    Tidvis genom livet har jag haft självmordstankar pga detta.
    Dock ej de senare åren.
    Vill ej gå på laser eller dialys, då det innebär att man under ca 1 år inte får raka eller plocka håren, men däremot klippa.
    Det skulle ju synas då hur mycket som helst.

    Någon som vet någon annan bra metod?


    Dialys? Varför får man inte raka på ett år?? låter ju sinnessjukt😱🥵
Svar på tråden PCO:are med hårväxt problem!