• Minnalina

    Vår labbe gräver i väggar & golv(långt.).....................

    ............han började med detta när han var ca 6 månader, att gräva och bita sönder väggarna fullständigt. Han grävde ur allt så att bara själva järnstängerna var kvar. Detta gjorde han varje dag han var ensam. Han var instängd i köket med en barngrind, och till en början trodde vi att det var för att han vill ut ifrån köket, men så fortsatte han på väggarna i hallen. Hålen han gjorde var ca 100x50 cm så de var rejäla. Jag köpte cement och lagade sjålv hålen efter hand (vi bor i hyreshus) men efterhand började det se så trist ut att en fackman var här och fixade allt. Sedan satte jag på chilli och vitlök och han slutade helt. Nu är jag mamma ledig igen och hunden är med oss överallt och endast ensam när han inte kan följa med oss till BVC eller liknande. Vår Labbe är 2 år nu och enormt stark och muskolös, han är inte glad för mat, man kan alltså inte träna honom med mat som belöning. Han var den skyggaste valpen i kullen och har alltid varit enormt rädd för höga röster eller när vår son skriker eller bråkar. Han är inte rädd för höga ljud som nyårsraketer eller liknande. Han är jätteglad när han är ute och så snart vi kommer in så springer han in i sin korg och där blir han oftast tills vi går ut igen, eller när barnen sover DÅ kommer han fram till oss direkt och myser. PROBLMET nu är att han är uppe på natten och gräver i golvet, mattan gick sönder inatt och har igen börjat gräva i väggarna. Jag är så himla ledsen för jag vill ju att han skall vara en glad och lycklig hund som skall sova lungt på natten, vet inte vad jag skall ta mig till. Har någon varit med om något liknande eller har några svar på vad vi skall göra för att han skall må bättre?

  • Svar på tråden Vår labbe gräver i väggar & golv(långt.).....................
  • Birgitta2

    Jag hade en väldigt krävande schäfer. Hon behövde 4 timmars fysisk träning och motion varje dag för att hålla sig lugn hemma. Annars rök posten. Tuggades sönder i små små bitar. Skorna var oigenkännliga när man hittade dem i nåt hörn. Och hon var aldrig stilla, om hon inte var tillfredsställd med motion och hjärngympa.

    Kanske din labbe helt enkelt är understimulerad? Vattenlekar, apporteringslekar och massor av motion är jätteviktigt för en arbetande jycke. För labben är en arbetande hund egentligen. Och av en stor ras. Du kan också hjälpa honom inomhus genom att lägga små godisbitar (levergodis) lite här och var som hon får leta efter. Levergodis brukar vara poppis även bland kräsna hundar.

    Blev han värre när ert barn kom? Har ni tid med hunden i samma omfattning som förr? Det kan mycket väl vara ren protest att ni negligerar honom till förmån för ert barn?

  • Minnalina

    Hej och tack för ditt svar. Helt säkert är att han just nu är understimulerad.Vi jobbar på det är mycket ute och badar och motionerar (vi bor vid havet), men det märkliga är att han är uppe på natten och gräver och dessutom äter han aldrig på dagtid längre utan även detta gör han på natten. Han springer också fram och tillbaka mellan sovrummet och köket med sitt "snuttedjur" om man nu kan kalla det det? Detta bär han som om det är en bebis och verkar otroligt stolt och lycklig för det.Även detta på natten. Iallafall vi får jobba lite extra med honom, han är bara så svår att lära något utomhus eftersom han bara vill leka då kasta boll då helst.

    Ha det så bra.

  • Wizz

    Ni får satsa på rejäl hjärngympa åt er hund och hoppas att det ger resultat. Sluta med kasta-lekar eftersom det bara stressar hunden och skruvar upp honom ännu mer. Prova att gömma bollen för honom istället så han får anväända nosen. Lär honom nya saker, det tröttar ut. Jobba gärna med klicker inomhus om du inte har tid att vara ute. Det kan vara helt meningslösa tricks, det bryr sig inte hunden om, bara han får en belöning som är värd namnet.

    Klura på vad din hund gillar bäst av allt och låt honom jobba för den belöningen. Min hund älskar en gammal vante över allt annat och den får han bara när han lyckas på träning, den ska vara något att verkligen sukta efter.

    Stäng in honom på natten, antingen i ert sovrum så ni har koll på vad han gör, eller i en rymlig bur tills han lär sig att man sover på natten och inget annat. Och för guds skull, ta av honom snuttedjuret, han ska ha tråkigt och inte roa sig på egen hand nattetid.

    Lycka till! Och lämna honom inte ensam långa stunder.

  • iii

    Håller med övriga, han verkar vara grymt understimulerad. På natten hade jag haft han inlåst i en bur, så han håller sig stilla.

    Annars gäller det att aktivera honom, inte så mycket med motion som med mental aktivering, det är jätteviktigt! Ju mer motion du ger honom desto mer kräver han, så att överdriva motionen är inte heller bra utan satsa på mental aktivering. Har själv en väldigt krävande labbe, och de behöver verkligen få jobba!

    Apportering kan vara väldigt stressande för hunden, men samtidigt är det en labbe, och de har ett stort behov av att få apportera. Kanske kan ni lära honom att göra det under lite lugnare former? Lär honom att tex hämta posten, bära smutskläder till tvättkorgen och liknande, ge han små uppgifter som blir hans jobb helt enkelt.

    Du kanske kan prova på lite spår/sök? Försök utgå från rasens egenskaper, låt han få göra det han är född till! Att ta en arbetshund och bara ha hemma i soffan brukar inte alltid bli så bra. En labbe är en jakthund, de vill apportera, spåra, söka, ja vad som helst.
    Gå en gärna en lydnadskurs. De brukar vara väldigt lättlärda och det är jättekul! Annars kan du lära honom saker hemma, vilket som. Spelar ingen roll vad det är, bara han får tänka lite. En sak att tänka på är att inte upprepa samma gamla trick hela tiden, för det kan också vara stressande och det ger inte så mycket, utan varierade dig, hitta på nya saker hela tiden.

    Det tar lite tid, men bara man kämpar på så ser man resultat
    Det är en ras med stor kapacitet, och man kan använda dom till så mycket! Det kan man ha nytta av i hemmet också ju

  • VILLGOTT

    Hej, hur gick det gör er sedan (ser att det är ett gammalt inlägg) var/är hunden frisk/undersökt av veterinär?

Svar på tråden Vår labbe gräver i väggar & golv(långt.).....................