• Mammatilltretroll

    Hjälp! Vad blir fel med min kladdkaka??

    Min Granne bakar de godaste kladdkakorna i universum: De får som en liten tunn skorpa som är knaprig och ljus ovanpå och sen är den alldeles rinnig i mitten *mumsa*

    Igår fick jag receptet:

    2 ägg + 3 dl socker vispas lätt
    Häll i 1,5 dl mjöl, 4msk kakao, 2 tsk vaniljsocker, 100g smält smör, 1 tsk salt
    Grädda i 175 grader i 35 minuter..

    Resultatet av min kaka blev en äcklig sockerkakskonsistens kaka som vare sig hade den fina skorpan ovanpå eller det rinniga i mitten!
    Hon bakade en en timme innan mig med samma recept och hennes blev perfekt!

    Vad kan vara skillnaden?
    Kan det vara att det är olika mjöl?
    Olika ugnar? Ska jag sänka temp i min eller ta ut den tidigare? Men jag vill ju så gärna ha den där knapriga skorpan överst..
    Fattar inte vad som blir fel..

    Kan ingen annan provbaka receptet och se om ni får den bra?

    Jag drömmer ju för sjutton om kladdkaka *Gravid och har cravings efter kladdkaka.. den PERFEKTA kladdkakan..*


    *~Mejas Mamma~*
  • Svar på tråden Hjälp! Vad blir fel med min kladdkaka??
  • Ea79

    Har samma recept som TS ungefär förrutom att jag har 1,5 dl smält smör och gräddar i 200 grader 25 min. Den blir perfekt varje gång. Kladdig med en tunn skorpa

  • TerrorMorsan

    fyyyyy..vilken tråd nu är jag jättejättesugen på kladdkaka


    jag kom inte på något bättre att skriva här
  • Den mysiga

    Hej!!
    Jag är ingen expert på just kladdkaka men är utbildad bagare.
    Så här är det då man bakar.. Gör man större sats eller tex vetelängd så kan man behöva mindre värme för att det ska bli klart innuti. Vill du att det ska bli kladdigt så ska du då inte sänka värmen. Istället gör något av följande öka värmen, sätta kakan högre i ugnen, använda mindre form till smeten, samt mindre tid så den inte hinner stelna innuti.

    Jag har ochså för mig det spelar roll om man använder äkta smör eller margarin.

    Om du gör kakan exakt som din granne med samma sorts kakform, samma ihopsättning så borde du bara behöva mixtra med ugnen.

    Tänk ochså på att inte lägga över kakan då du tar ut den ur ugnen utan låt det stelna/torka utanpå.

    Jag har ett recept men har som sagt inte mkt erfarenhet av detta. Jag tror jag hadde inne den för länge i ugnen den gången jag gjorde den så den tog ihop för mkt.

    175 grader ca 20 min
    100 gr margarin
    2 1/2 dl socker
    2 ägg
    1 1/2 dl kakao
    1 1/2 tsk vaniljsocker

    smält margarinet och blanda i övriga ingredienser.
    Ska du ha till långpanna så dubbla satsen.

    Lycka till!!!!

  • Kullan från Dalom

    Mindre salt.. jag springer bara förbi och skrämmer smeten med saltkaret i princip.

    Saltet binder ju upp vätskan så blir den "sockerkakig" kan det vara problemet..

    2 ägg
    2½ del socker
    4 msk kakao
    ½tsk vaniljsocker
    100 gram smält eller flytande margarin
    en nypa salt.

    175 grader 35-45 min...

    Brukar ha på hyvlad mandel.. Gott!!

  • Mithera

    Jag gör så här och det blir perfekt varje gång .

    Smält 100 g smör. Rör ur mesta hettan och rör ner 3 dl socker.
    Rör sedan i 2 ägg (vispa inte), 1,5 dl mjöl, 4 msk kakao, 1 msk vaniljsocker och 1 krm salt.

    Häll/klicka smeten i en form med löstagbara kanter (sätt ett bakpapper i botten och pensla kanterna med smält smör först). Grädda på nedersta falsen 30 minuter, 175°.

    Låt den svalna i formen utan att täcka över den.

    Lycka till med ditt kladdkakebakande. Nu har du fått recept så du klarar dig ett bra tag .

  • Zombra79

    Ha den inne i kortare tid då. Inga ugnar är ju likadana. Och var noga med att vispa sockret och äggen riktigt pösigt innan. Det är det som ger en marängliknande yta...

  • Emily72

    Jag blev så vansinnigt sugen på kladdkaka när jag läst tråden så jag rusade till köket för att baka.
    Jag valde receptet som Zahcro länkat till. www.pkdata.se/lea/recept/kakor/kladdkaka.shtml De enda skillnaderna mellan TS recept och detta var att man skulle lägga till 1,5 tsk vatten men inte salt och vaniljsocker. Men jag la ändå litet vaniljsocker

    Jag gräddade 30 min i 175 grader på mittersta falsen i en fem år gammal bosch-ugn. Jag använde en form med löstagbartbotten med 26 cm diameter. Resultatet blev helt perfekt!!! Knaprig yta och kladdigt mitt i, och inte bara allra längst i kakans mitt utan hela vägen. Gott gott gott!

  • luvliness

    Jag gjorde precis enligt Mithera's recept, o det blev jattegott! Inte knaprigt dar uppe utan segt typ, precis som vi tycker om det har...la oxa mandel pa som Kullan fran Dalom tipsade om, oooo vad det blev gott!!!


    It's Only A Moment In Time....
  • Mammatilltretroll

    Nu har jag bakat IGEN

    130 g smält smör
    2 ägg
    3 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    1,5 dl mjöl
    4 msk kakao

    Vispade ägg och socker med en ballongvisp i typ två minuter, siktade ner alla torra ingredienser och hällde sen i det smälta smöret och rörde.
    Gräddade högt upp i ugnen på 170 grader i 20 minuter.

    Resultatet: Gott, men inte perfekt.. Lagom kladdig precis, dock ingen ljusare skorpa på...


    *~Mejas Mamma~*
  • Mithera

    luvliness - Kul att du gillade den . Vi kan numera inte ha kalas utan att servera den, gästerna hotar att gå hem igen *skrattar*. Alla, från 3-åringar till 80-åringar, älskar den!

  • TerrorMorsan

    gjorde oxå enligt mitheras recpet å den är gudomlig enkel


    jag kom inte på något bättre att skriva här
  • Mammatilltretroll

    Nu har jag lyckats! HURRA!

    Undrar vad som gjorde att den fick den vita skorpan och ändå så kladdig i mitten.. har bakat otalet gånger men senaste gången lyckades det alltså och skillnaden var att jag:

    *Använde en form som var lite mindre i diameter än den vanliga teflonformen jag hade
    *Den formen jag använde nu var i aliminium och inte teflon
    *Jag vispade ägg och socker pösigt ordentligt med elvisp
    *Jag gräddade kakan ett snäpp höre upp än tidigare (näst högst upp)

    Vad tror ni det var som gjorde skillnaden??


    *~Mejas Mamma~*
  • FörälderGBG

    Be din granne baka kladdkakan j DIN ugn och följ hur hon gör. Då kommer du att veta/se vad som skiljer. Min kaddkaka lyckas "hver gang". Lycka till!

  • callmepreggoornot
    Mammatilltretroll skrev 2006-08-05 21:59:04 följande:

    Nu har jag lyckats! HURRA!

    Undrar vad som gjorde att den fick den vita skorpan och ändå så kladdig i mitten.. har bakat otalet gånger men senaste gången lyckades det alltså och skillnaden var att jag:

    *Använde en form som var lite mindre i diameter än den vanliga teflonformen jag hade
    *Den formen jag använde nu var i aliminium och inte teflon
    *Jag vispade ägg och socker pösigt ordentligt med elvisp
    *Jag gräddade kakan ett snäpp höre upp än tidigare (näst högst upp)

    Vad tror ni det var som gjorde skillnaden??


    FörälderGBG skrev 2023-12-13 17:11:36 följande:

    Be din granne baka kladdkakan j DIN ugn och följ hur hon gör. Då kommer du att veta/se vad som skiljer. Min kaddkaka lyckas "hver gang". Lycka till!


    .................

Svar på tråden Hjälp! Vad blir fel med min kladdkaka??