• Kaga

    Gps klockor till barn? Strålningen?

    Har ni gps klockor på era barn?

    Hur använder ni dem? Har barnet på sig den hela tiden?

    Hur tänker ni med strålningen?. Det är ju mobilnät, gps , Bluetooth wifi etc som är igång .Hur mycket strålar det in i barnens kropp då de har det på kroppen under så lång tid?

    Visst verkar det praktiskt men fördelar nackdelar? 

  • Svar på tråden Gps klockor till barn? Strålningen?
  • Anonym (Mamma)

    Nej, mitt barn har ingen men hur svårt är det att lägga den i skolväskan istället? Det finns dessutom mycket billigare varianter som man har till husdjur istället för att köpa en dyr klocka.

  • Elin pelin

    Dottern har en som hon använder när hon är ute och leker med vänner på fritiden. Det är toppen eftersom de är än hos den ena än hos den andra, eller så är de ute och cyklar. Hon kan ringa och fråga om hon får gå till ex parken eller jag kan ringa hem henne när vi ska äta. Gps funktionen använder jag aldrig. En mobil hade glömts vid gungställningen i parken, klockan sitter på armen.

  • Anonym (GS)

    Strålar väl lika lite som en mobil 
    Sluta noja 

  • Kaga
    Anonym (GS) skrev 2024-05-16 21:56:26 följande:

    Strålar väl lika lite som en mobil 
    Sluta noja 


    En mobil har ju oftast inte en 5 åring, inte intill kroppen hela tiden som klockorna.

    Mobilen används ju korta stunder. Dessutom har det ju varnats för att små barn inte ska vara nära mobiler för lönge pga strålningen som enbart finns rekommendationer för vuxna angående strålningsfrekvens.
  • Kaga
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-16 21:30:00 följande:

    Nej, mitt barn har ingen men hur svårt är det att lägga den i skolväskan istället? Det finns dessutom mycket billigare varianter som man har till husdjur istället för att köpa en dyr klocka.


    Tänker främst mindre barn som inte går skolan, eller som har på sig dem hela dagarna på fritiden.

    Klockorna brukar skryta om att de håller sig inom gränsen för maximal strålning, problemet är ju att den rekommendationen är framtagen för vuxna.
  • Anonym (Mamma)
    Kaga skrev 2024-05-16 22:50:51 följande:
    Tänker främst mindre barn som inte går skolan, eller som har på sig dem hela dagarna på fritiden.

    Klockorna brukar skryta om att de håller sig inom gränsen för maximal strålning, problemet är ju att den rekommendationen är framtagen för vuxna.
    Inget problem. Så små barn släpper man inte lösa utan vuxna!
  • Kaga
    Radiovågorna avtar snabbt i styrka med ökat avstånd. Därför exponeras du för starkare radiovågor ju närmare kroppen du håller mobilen. Du kan minska exponeringen betydligt genom att använda handsfree eller mobilens högtalarfunktion och samtidigt hålla ut mobilen från kroppen under samtal.

    strålsäkerhetsmyndigheten.

  • Kaga
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-16 21:30:00 följande:

    Nej, mitt barn har ingen men hur svårt är det att lägga den i skolväskan istället? Det finns dessutom mycket billigare varianter som man har till husdjur istället för att köpa en dyr klocka.


    Men största anledningen till att skaffa en är ju att kunna ringa varandra, barnet kan ringa säga var den är, föräldern ringa då den ska hem. Ringa om något händer osv.
  • Anonym (Mamma)
    Kaga skrev 2024-05-16 23:05:51 följande:
    Men största anledningen till att skaffa en är ju att kunna ringa varandra, barnet kan ringa säga var den är, föräldern ringa då den ska hem. Ringa om något händer osv.
    Då kanske du skulle ha sagt att det var telefonfunktionen som var viktig istället för att framhäva GPS-funktionen. Som sagt, så små barn släpper man inte lösa, de ska inte ha telefonfunktioner öht.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-17 00:01:20 följande:
    Då kanske du skulle ha sagt att det var telefonfunktionen som var viktig istället för att framhäva GPS-funktionen. Som sagt, så små barn släpper man inte lösa, de ska inte ha telefonfunktioner öht.
    Släppa lös? Ska de inte få cykla till en kompis ens själva?
  • Tukt

    Det här "problemet" kommer ju upp ibland, och jag förstår inte riktigt grejen.
    Är et barn så litet att den inte kan hantera och hålla ordning på en telefon, bör man nog inte släppa ut den så långt från hemmet. Vill man ändå ha koll kan man ju köpa en airtag eller liknande. I alla fall om man inte bor helt remote.
    Är barnet större och man har behov av att ringa. Ja köp då entelefon. De första behöver ju inte vara så dyra eller nya.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Li) skrev 2024-05-17 00:34:13 följande:
    Släppa lös? Ska de inte få cykla till en kompis ens själva?
    Nej, barn som går i fsk skulle jag verkligen inte släppa lösa att cykla till kompisar!
  • Anonym (Li)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-17 07:05:25 följande:
    Nej, barn som går i fsk skulle jag verkligen inte släppa lösa att cykla till kompisar!
    Inte en 3 eller 4 åring kanske. Men en snart 6 åring
  • Anonym (qwerty)

    Har ett barn med NPF som är rymningsbenägen vid stress. Så i samband med skolstart så åkte klockan på, den är på handleden 5 dagar i veckan under skoltimmarna och vi tar av den direkt när vi hämtar. Fördelen med detta är att vi kan kolla med GPS exakt vart klockan befinner sig, den har geofence som larmar om den lämnar skolområdet, det finns en trygghet i att alltid kunna trycka på en knapp och ringa en förälder.

    Negativt med strålning, visst, men har du Wifi hemma? Kör du bluetooth högtalare? Använder du micro och ungarna står i närheten så är det mer strålning än klockan som går på 2G.

  • Hyllemor
    Har ni gps klockor på era barn?

    Mitt barn hade när han var 6-7 år.

    Hur använder ni dem? Har barnet på sig den hela tiden?

    Han hade bara på sig klockan när han var ute på lekplatsen själv. Så här i efterhand så var det en sjukt dålig investering. Framför allt för att GPS:en faktiskt inte var så himla exakt när vi tappade bort honom på en camping. I princip hade det varit mer effektivt att springa runt som en galning och skrika efter honom (vilket vi gjorde, eftersom han inte var där GPS:en visade att han var.) Det enda som faktiskt var fördelen var att vi kunde ringa honom via klockan och försöka lugna honom med att om han bara stod still, så skulle vi nog hitta honom snart, men vi hittade honom först när han stod och gallskrek och vi hörde honom på avstånd. 

    Hur tänker ni med strålningen?. Det är ju mobilnät, gps , Bluetooth wifi etc som är igång .Hur mycket strålar det in i barnens kropp då de har det på kroppen under så lång tid?

    Nej, det är ingenting som jag har tänkt på.


Svar på tråden Gps klockor till barn? Strålningen?