• Anonym (B)

    Inte duscha håret

    Går KBT pga smutsfobi och fått i uppgift att ibland ej skölja igenom håret när jag duschar. 

    Tycker det var lite udda uppgift. Det normala är väl att man duschar en gång per dag och då sköljer av hela sig? Jag vet dock att det ej är livsnödvändigt att duscha varje dag om man ej svettats. Men nu när det blivit varmt svettas man väl typ så fort man tar en promenad ute?


    hade ni tyckt det vore jobbigt att ej skölja håret innan ni lagt er i sängen på kvällen?

  • Svar på tråden Inte duscha håret
  • Anonym (Ru)

    Nej verkligen inte konstigt. Bättre för huden o även hårbotten att inte duscha varje dag

  • Maac

    Jag sköljer absolut inte håret varje dag, inte ens om jag svettats. Svett i hårbotten luktar inte, det är mer under armarna och skrevet det skulle vara ofräscht. 

    Jag duschar 3 gånger i veckan, tvättar håret två av dem. Har jag svettats enormt kanske jag duschar av mig upp till armhålorna nån gång där emellan.

    Dessutom behövs väldigt sällan tvål på kroppen, mycket mer sällan än de flesta verkar tro. Riktigt varmt vatten räcker oftast, så länge man använder bra deo. 

  • Anonym (Lollo)

    Har du långt eller kort hår? Om jag blöter mitt hår blir det bara burr och trassel, sköljer av håret gör jag därför aldrig. Blöter jag håret blir det tvätt, inpackning och balsam. 

    Duschar emellan hårtvättarna, snor ihop håret i en tofs och sköljer av kroppen. Inget konstigt alls. 

    Tror det är vanligast för alla som inte är riktigt korthåriga?

  • Anonym (Nej)

    Jag duschar normalt settt varje dag men tvättar håret varannan-var tredje dag. 

  • Aliona

    Inte heller jag duschar varje dag, utan kanske varannan. De andra dagarna tvättar jag ansikte, under armarna och mellan benen. Jag svettas inte så mycket i den här värmen, det behöver komma upp till 25-30 innan jag blir så svettig att jag behöver duscha dagligen. Och håret tvättar jag inte vaeje gång heller. 

  • Anonym (r)

    Nej, det är inte det normala. Aldrig att jag skulle skölja håret om jag nu inte toksvettas på huvudet och då hade jag passat på att tvätta det. Läst mååånga duschtrådar genom åren och pratat IRL, knappast någon sköljer av håret om de inte är elitidrottare/stalltjejer som behöver få lukten ur håret och då använder de balsam. Tvättar 2-3 ggr i veckan. Att duscha varje dag är väl i sig vanligt men många går ifrån det och duschar varannan.


     


    Summan av kardumumman är att uppgiften är jättebra då du gör ett steg som är ovanligt pga fobin.

  • Hjelm

    Nej verkligen inte. Jag duschar dagligen men tvättar håret endast två eller tre gånger i veckan. Blöter det alltså inte under övriga duschar.

  • Anonym (Kvinna)

    Jag tvättar håret 2 ggr i veckan. Gör jag det oftare blir det fett så fort. Sköljer sällan det om jag tar en dusch däremellan, isåfall behöver jag nästan ha i balsam. Men ogillar att lägga mig och sova med blött hår. 
    Nu när jag har en bebis så duschar jag kroppen nästan varje dag och ibland 2 ggr på en dag. Beror på hur nerspydd jag blir😅
    i vanliga fall duschar jag max varannan dag.

Svar på tråden Inte duscha håret