• Anonym (Sambo)

Förhållandet under medicinering

Min partner är precis i färd med att starta upp en behandling med psykofarmaka mot sin depression. Jag undrar om det finns någon som kan berätta om sina erfarenheter som partner i ett förhållande med någon som startat på upp läkemedel. Gissar att det blir någon form av SSRI. Jag har mest hört negativa erfarenheter kring vikt, personlighet och sexliv, men det kanske inte är så för alla? Min partner får god hjälp av vården men jag känner mig rätt ensam (inte för att förminska svårigheten i att ha en depression, men man lever ju i viss mån också med följderna av både sjukdomen och behandlingen) och vet inte vad jag som lever tätt intill kan förvänta mig.

• Svar på tråden Förhållandet under medicinering
  • Anonym (Frida)

Som med allting annat så tenderar negativa erfarenheter att höras och synas mest.

Att endel går upp/ner i vikt måste inte per definition vara negativt. Somliga kanske uppskattar att bli några kilo lättare eller tyngre :)

viktigt att ihåg är att många som lider av en långvarig depression kan egentligen vara tecken på något annat. Som en obehandlad adhd exempelvis. Då är det inte alls ovanligt att den gruppen upplever att psykofarmaka hade en negativ  inverkan. Det handlar egentligen om att man har behandlats fel. En Adhd utredning är inget som vården prioriterar i första taget.(nu påstår jag inte att din partner har adhd, ger vara en förklaring till varför endel inte svarar bra på  SSRI.) 

När man pratar om att personligheten förändras så handlar det snarare om att man blir mindre mottaglig för känslomässiga ting, det vill säga att du blir inte lika ledsen och nere men det gäller åt det positiva hållet också, du blir ganska likgiltig men du är ändå samma person som inte reagerar lika starkt på dina känslor.

Det är viktigt att ihåg att den likgiltigheten  gör att man tar sig ur från den djupa depressionen. Den hjälper till så att du inte fastnar i mörkret. 

Svar på tråden Förhållandet under medicinering