• IamGabs

    När berätta är ni för syskon att du är gravid?

    Som rubriken lyder: när berättade ni för era barn att du/ni väntar barn? 


    Jag har en 6-åring och är tidigt gravid med barn 2. Jag vill gärna dela den glada nyheten med nära familj, men då kommer ju även 6-åringen att få reda på det och eventuellt sprida vidare. Det är kanske inte ett problem egentligen, men det känns lite märkligt att hans lärare (som jag är bekant med) ska veta om en graviditet i sådär vecka 8. Jag oroar mig också över att berätta för 6-åringen och sedan få missfall.


    Det lutar mot att hålla på nyheten tills första ultraljudet men det är svåååårt när jag både vill berätta och behöver dölja mitt mående. 


    Jag gör eventuellt det här till ett större problem än vad er är så: hur har ni resonerat? 

  • Svar på tråden När berätta är ni för syskon att du är gravid?
  • Anonym (Vänta)
    IamGabs skrev 2024-05-06 06:44:25 följande:
    När berätta är ni för syskon att du är gravid?

    Som rubriken lyder: när berättade ni för era barn att du/ni väntar barn? 


    Jag har en 6-åring och är tidigt gravid med barn 2. Jag vill gärna dela den glada nyheten med nära familj, men då kommer ju även 6-åringen att få reda på det och eventuellt sprida vidare. Det är kanske inte ett problem egentligen, men det känns lite märkligt att hans lärare (som jag är bekant med) ska veta om en graviditet i sådär vecka 8. Jag oroar mig också över att berätta för 6-åringen och sedan få missfall.


    Det lutar mot att hålla på nyheten tills första ultraljudet men det är svåååårt när jag både vill berätta och behöver dölja mitt mående. 


    Jag gör eventuellt det här till ett större problem än vad er är så: hur har ni resonerat? 


    Jag hade väntat till efter v 12, då börjar det snart synas och blir roligare för storasyskonet att kunna se vad som händer 😊 i början kommer det ju inte alls vara lika spännande 😊
  • Anonym (Va?)

    Varför skulle sexåringen få veta det bara för att annan familj vet det? De är väl vuxna människor som kan vara tysta om du ber dem?

  • IamGabs
    Anonym (Va?) skrev 2024-05-06 07:11:07 följande:

    Varför skulle sexåringen få veta det bara för att annan familj vet det? De är väl vuxna människor som kan vara tysta om du ber dem?


    Haha, inser att jag lämnade vissa luckor i beskrivningen. Orsaken till det är att jag gärna berättar när vi ses, och då är ju alltid 6-åringen med ☺️. Ett, lite sämre, alternativ är givetvis att berätta på telefon. 


    Självklart håller de tyst om jag ber dem ☺️

  • IamGabs
    Anonym (Vänta) skrev 2024-05-06 07:05:57 följande:
    Jag hade väntat till efter v 12, då börjar det snart synas och blir roligare för storasyskonet att kunna se vad som händer 😊 i början kommer det ju inte alls vara lika spännande 😊
    Tack för ditt svar ☺️. Du har en poäng i det! 
  • Anonym (syskon)

    Jag har också en 6åring och väntar barn nummer 2 i nov .jag berättade faktiskt först till min 6åring att hans ska få blir storebror. Vi berättade för honom redan i vecka 6 men han är också väldigt duktig på att hålla hemligheter. Han nämnde aldrig för någon att han ska få syskon förrän jag berättade för mina syskon & föräldrar i vecka 8. Jag är nu i vecka 12 och han pratar endast om bebisen med folk som vet. :) 

Svar på tråden När berätta är ni för syskon att du är gravid?