• Anonym (TS)

    Är de flesta lika elaka i verkligheten som de är här?

    Undrar det.. har skrivit några gånger om riktigt tunga ämnen , hemska saker som jag har varit med om , t.ex våld och dödshot i nära relation ,våldtäkt och självmordstankar och fått riktigt elaka svar. Vet att man egentligen inte borde skriva här men det är svårt vissa saker skulle man behöva prata om och få råd och vara anonym, speciellt när man har barn. Så har tyvärr gjort det misstaget ibland. 

    Och har väl förstått nu att folk helt enkelt oftast är elaka här och det är lätt att vara det när man är anonym bakom en skärm.. Och jag förstår att man inte bara kan få gulligull och styrkekramar, ibland kanske man behöver höra saker som inte alltid är så roliga att höra. Men många är helt enkelt bara elaka.

    Det jag undrar om de människorna är överepresenterade här? Eller om så stor del av människor överhuvudtaget helt enkelt är såna , bara att de kanske inte visar det lika mycket i verkligheten när de inte kan vara anonyma? Vad tror ni? Vill gärna ha lite hopp om att de faktiskt är överrepresenterade bland folk som skriver här och att människor överhuvudtaget oftare är snällare och mer empatiska helt enkelt. 

    När man t.ex läser i facebookgrupper om kvinnor som berättar liknande historier får de absolut inte samma slags svar , antagligen för att man inte kan vara anonym så de som vill skriva sånt skriver kanske inte alls.  Men jag har aldrig vågat skriva där , är rädd för att inblandade personer ska se..

    Och ja nu räknar jag med att få väldigt mycket påhopp också. 

  • Svar på tråden Är de flesta lika elaka i verkligheten som de är här?
  • Anonym (TS)

    Glömde säga att jag såklart har fått snälla svar också , många har kommit med bra råd och varit hjälpsamma när man har skrivit om något, det är absolut inte bara elaka svar . Och en del kanske inte skriver det man vill höra men menar ändå väl och ibland behöver man höra sånt också,  

  • Anonym (...)

    Har lite olika tankar om detta.

    Ja, IRL så visar väl folk inte så mycket sina elaka tankar.


    Sen de som skapar trådar kan man ju säga att de mer ber om andras åsikter genom en sådan tråd. Då får man svar som människor kanske inte oombett hade sagt till någon IRL.

    Sen tror jag det är vissa som utnyttjar andras trådar som en ventil för sitt eget som de behöver få ur sig, det är alltså inte hjälpa TS som är motivationen till att svara i tråden.

  • Anonym (TS)
    Anonym (...) skrev 2024-05-06 01:31:58 följande:

    Har lite olika tankar om detta.

    Ja, IRL så visar väl folk inte så mycket sina elaka tankar.


    Sen de som skapar trådar kan man ju säga att de mer ber om andras åsikter genom en sådan tråd. Då får man svar som människor kanske inte oombett hade sagt till någon IRL.

    Sen tror jag det är vissa som utnyttjar andras trådar som en ventil för sitt eget som de behöver få ur sig, det är alltså inte hjälpa TS som är motivationen till att svara i tråden.


    Ja det stämmer nog. 
  • Tecum

    Tyvärr är många människor i grunden elaka och missunnsamma men kan/vill/vågar inte visa det irl. Annars hade inte världen sett ut som den gör. Här får de chansen att avreagera sig och visa sitt rätta jag under anonymitet.

    Så jag tror inte att de är överrepresenterade här, bara ärligare...

Svar på tråden Är de flesta lika elaka i verkligheten som de är här?