• Anonym (jobbare)

    Nackdelar med deltidsarbete?

    Jag har fått ett jobb på 85% men det verkar som att det finns mer jobb att göra än vad procenten täcker - arbetsgivaren undrar därför om jag kan jobbar mer ibland, s.k mertid? 

    Vad är nackdelarna med att jobba deltid om jag ändå kommer upp i en heltid genom mertid?

    Och hur påverkar det min ersättning från a-kassan om jag är anställd 85% på papper men ofta jobbar mer? 

    Påverkar det någonting annat som är bra att ha koll på? Pension osv?

  • Svar på tråden Nackdelar med deltidsarbete?
  • TvillingmammaVästgöte

    Jag var anställd på 100% men gick ner till 80% en tid när barnen var små. För mig fungerade det bra. Jag planerade för 80%, vid arbetstoppar jobbade jag mertid. Jag kunde välja om jag ville ta ut det i pengar eller i tid. Jag tog det oftast i tid och använde det för att förlänga semester eller vara ledig någon dag när förskolan var stängd. 

    Viktigt är att kolla att ditt arbetsavtal ger ersättning för mertid, vissa företag som inte har kollektivavtal ersätter inte för mertid. 


    Hur A-kassan ser på detta vet jag inte.

  • Anonym (jobbare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-05 18:26:53 följande:

    Jag var anställd på 100% men gick ner till 80% en tid när barnen var små. För mig fungerade det bra. Jag planerade för 80%, vid arbetstoppar jobbade jag mertid. Jag kunde välja om jag ville ta ut det i pengar eller i tid. Jag tog det oftast i tid och använde det för att förlänga semester eller vara ledig någon dag när förskolan var stängd. 

    Viktigt är att kolla att ditt arbetsavtal ger ersättning för mertid, vissa företag som inte har kollektivavtal ersätter inte för mertid. 


    Hur A-kassan ser på detta vet jag inte.


    Jag är dock inte anställd 100% utan har bara en 85%-ig anställning. Jag hade gärna jobbat 100% men det är alltså inte valbart.

    Vet du vad som gäller för pension om man gör så? Att jobba deltid är ju välkänt att det är sämre för pensionen, men om man faktiskt jobbar mer än vad siffran säger. Får man mer pension då?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (jobbare) skrev 2024-05-05 20:23:00 följande:
    Jag är dock inte anställd 100% utan har bara en 85%-ig anställning. Jag hade gärna jobbat 100% men det är alltså inte valbart.

    Vet du vad som gäller för pension om man gör så? Att jobba deltid är ju välkänt att det är sämre för pensionen, men om man faktiskt jobbar mer än vad siffran säger. Får man mer pension då?
    I alla fall får du mer avsättning till statlig pension. Tjänstepensionen måste du kolla vad som gäller för ditt avtal. 
  • Anonym (Fabio)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-05-05 21:10:28 följande:
    I alla fall får du mer avsättning till statlig pension. Tjänstepensionen måste du kolla vad som gäller för ditt avtal. 
    Precis, den allmänna pensionen utgår från vad du har för beskattningsbar inkomst (upp till ett tak). Tjänstepension behöver TS kolla med arbetsgivaren om det finns och vad det avtalet säger.
  • Anonym (JB)

    Såvitt jag förstått får du väl betalt 85% på dina semesterdagar, trist om man annars jobbar 100%...

  • Anonym (JB)

    Hur ofta är det meningen att du ska jobba mertid?

Svar på tråden Nackdelar med deltidsarbete?