• Anonym (Snål)

    Gav 100:- var till min kompis missionsresa tillsammans med deras grupp - Jag är snål?

    Fick meddelande att min kompis letar efter donationer. Letar gärna donationer som kan bidra från 600-2000:-. Pengarna skall räcka till transport, mat och annat som är nödvändigt. Man behöver över 20.000kr för per person.

    Det står att man kan antingen bidra med det belopp som önskas eller valfritt belopp.

    Jag bidrag med det som jag tycker var lämpligt som jag kan ge. Egentligen brukar jag donera max belopp 50kr till olika hjälporganisationer och annat övriga engångs donationer. SÅ brukar jag alltid ha ''princip'' med att ge 50kr. Det känns lagom och bra.

    Eftersom min kompis reser, så ville jag ge en extra peng och då blev det 100kr. Egentligen totalt 200kr, eftersom det är två kompisar som åker.

    Båda har gått över till att bli frustrerade på mig. Jag tänker för mig själv att jag hade inte behövt ge en enda spänn och nästan som om jag inte skulle hamnat i konflikt, om jag valde att inte ge någonting och bara avböjde det hela.

    Jag är snål? Eller är det snålt? 100kr...

  • Svar på tråden Gav 100:- var till min kompis missionsresa tillsammans med deras grupp - Jag är snål?
  • Anonym (Ex)

    Det är INTE snålt, snarare givmilt att bidra till deras resa. De kan ju faktiskt själva jobba ihop pengarna om de så gärna vill missionera.

    Du kanske inte ens har den religion de vill missionera om, det är kanske inte ens viktigt för dig att de vill sprida sin guds ord?

    Jag tycker du ska be om pengarna tillbaka. Säg till dem att om de skickar tillbaka dem så ska du se över om du kan ge en annan summa. Sen skickar du 1 krona och blockar.

  • Anonym (Elsa)

    Själv hade jag inte gett ett korvöre till mission. De ska strunta i vad andra tror på. 

  • Tecum

    Såna giriga och otacksamma "kompisar" bör du genast dumpa! De ska vara tacksamma för varje krona, det finns en mängd personer och organisationer som har betydligt nyttigare och mer behjärtansvärda syften med sina insamlingar. Jag vet inte vad missionsresa innebär men jag tolkar det som att de vill pådyvla kristendom till andra religionsutövare, även om det innefattar vissa projekt för de fattiga. Och varför behöver de öht resa, det finns väl redan folk på plats? Pengarna gör mer nytta där än i flygbolagens fickor.

    Du skänkte det du hade råd med, det är bra så och du ska inte känna dig snål eller ogin!

  • Anonym (F)
    Anonym (Snål) skrev 2024-05-05 17:01:34 följande:
    Gav 100:- var till min kompis missionsresa tillsammans med deras grupp - Jag är snål?

    Fick meddelande att min kompis letar efter donationer. Letar gärna donationer som kan bidra från 600-2000:-. Pengarna skall räcka till transport, mat och annat som är nödvändigt. Man behöver över 20.000kr för per person.

    Det står att man kan antingen bidra med det belopp som önskas eller valfritt belopp.

    Jag bidrag med det som jag tycker var lämpligt som jag kan ge. Egentligen brukar jag donera max belopp 50kr till olika hjälporganisationer och annat övriga engångs donationer. SÅ brukar jag alltid ha ''princip'' med att ge 50kr. Det känns lagom och bra.

    Eftersom min kompis reser, så ville jag ge en extra peng och då blev det 100kr. Egentligen totalt 200kr, eftersom det är två kompisar som åker.

    Båda har gått över till att bli frustrerade på mig. Jag tänker för mig själv att jag hade inte behövt ge en enda spänn och nästan som om jag inte skulle hamnat i konflikt, om jag valde att inte ge någonting och bara avböjde det hela.

    Jag är snål? Eller är det snålt? 100kr...


    Men vad kristeligt av dom att bli sura på det viset. Jesus blev ju också arg på den fattiga änkan vid brunnen som endast gav han några korvören vilket var allt hon hade. Som han skrek på änkan! Kallade henne för snåljåp och allt möjligt. 

    Nej du, dina vänner kan hosta upp sina egna kostnader. Jag antar att de är mormoner. De sprider bara ett falskt budskap ändå och lurar naiva människor in till att skänka 10 procent av alla sina inkomster till deras uberförmögna kyrka ändå så. Lurendrejeri. 
    Visste ni att om mormoner inte ger 10 procent av sina inkomster till organisationen så får de inte visitera templet? Skamligt!
  • FuckGoggleAskMe

    Om det är väldigt goda vänner, om du verkligen brinner för missionsresor och tror på dem, vad det nu är, och om du har väldigt god ekonomi, då är det snålt.

    Om inte allt detta stämmer, borde de vara tacksamma att du överhuvudtaget har bidragit. 


    Om det är på nivån som när jag köpte några konstiga kakor, som jag inte gillar, av en kollega jag inte gillar, för hennes sons scoutklubb, är det ren välgörenhet, i mitt fall tänkte jag på stackars sonen, och varje öre borde uppskattas utan ifrågasättning. 

  • Anonym (Kicki)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-05-05 18:01:55 följande:

    Om det är väldigt goda vänner, om du verkligen brinner för missionsresor och tror på dem, vad det nu är, och om du har väldigt god ekonomi, då är det snålt.

    Om inte allt detta stämmer, borde de vara tacksamma att du överhuvudtaget har bidragit. 


    Så tänker jag med. Antingen vill man främja missionen, och då ger man efter förmåga, eller så låter man dem hitta pengar från annat håll.
  • Tow2Mater

    Har de kallat dig snål? Eller vad handlade direkt frustrationen mot dig om? Om de säger de letar donationer 600-2000 kr, kanske de menade det varit bättre du inte gett pengar men kanske t ex hjälper dem leta efter andra donatorer?

    Jag trodde dessutom pengar ges till organiosation/kyrka, inte till enstaka medlemmar. Kyrkan brukar väl normalt vara den som skickar ut sina missionärer.

  • Anonym (F)
    Tow2Mater skrev 2024-05-05 20:41:16 följande:

    Har de kallat dig snål? Eller vad handlade direkt frustrationen mot dig om? Om de säger de letar donationer 600-2000 kr, kanske de menade det varit bättre du inte gett pengar men kanske t ex hjälper dem leta efter andra donatorer?

    Jag trodde dessutom pengar ges till organiosation/kyrka, inte till enstaka medlemmar. Kyrkan brukar väl normalt vara den som skickar ut sina missionärer.


    Handlar det om mormonerna så får de pröjsa för sitt egna missionerande. Trots att organisationen är ofattbart förmögen, Jeff Besos kan slänga sig i väggen i jämförelse. 

    Tänka sig att unga pojkar och även tjejer viger 2 till 3 år av sina bästa år till att oftast resa långt bort hemifrån, får ha noll kontakt med familj och vänner under dessa år och måste tillbringa all sin tid ihop med sin missionspartner, de får endast skiljas åt när de går på toaletten. De måste lägga högre studier på hyllan, romanser och allt sånt som man annars håller på med i den åldern. De måste be hela dagarna, värre än en muslim och hankra sig fram på småpotatis, samt ha på sig sina heliga mormonkalsonger dygnet runt, hålla dom rena och vita hela tiden. 

    Visst, allt detta låter sjukt i våra öron eftersom vi inte är hjärntvättade med detta nonsens sen födseln så som de oftast är. Men oftast så är de jättetrevliga människor som i alla fall inte är ute och super, slåss och lever gangsterliv. I alla fall så ha de sina övertygelser, hur fel de än är. De kan vara roliga att prata och debattera med. 
  • Anonym

    Nej du är inte snål.

    Dina kompisar verkar tro att de har rätt till dina pengar.
    Det liknar ett rån: Ge mig pengar, annars...

  • Mrs Moneybags

    100 kr räcker förstås inte så långt, men som man brukar säga på engelska Beggars can't be choosers.

    Med andra ord om man tigger pengar från någon så kan man inte samtidigt komma med krav. 

    Man ger det man vill ge, det finns inga regler om hur mycket det ska vara. 

  • Anonym (G)

    Frustrerade, hur då?? Hur har det visat sig? Har de uttalat sagt att de beror på att de tycker du borde skänkt mer? Eller är de besvikna att du inte letat upp andra donatorer som kan skänka mer?

  • Cathariiina

    Grundregeln är att man inte är skyldig att ge något alls, och att mottagaren ska visa glad överraskning och tacksamhet för varje belopp de får, hur litet det än är. Men nu vet jag förstås inte bakgrunden till det här. Kan det vara så att du har pratat överentusiastiskt och eldigt i åratal om vikten av denna mission... och sedan när ett par av dina vänner faktiskt ska resa ut och missionera på riktigt, så tycker du att det är värt 200 kronor..?

    Sedan påverkar förstås din egen ekonomi i förhållande till det beloppet också. Om du är studerande t.ex., eller en lågavlönad ensamstående mamma, så är det mycket pengar för dig, och det måste dom väl förstå? Annars bör de läsa om "änkans skärv" i sin Bibel... Flört

  • Lönnsirap

    Jag tycker att varningsklockor ringer ang. att dina vänner behöver tigga pengar för att åka ut och missionera och ser det definitivt inte som märkligt att du bara ger det du sedan tidigare har som summa till välgörenhet.

    Jag tycker att 100:- var ett utmärkt sätt att stötta och också tydligt visa dina vänner exakt hur mycket de tycker att detta är "värt". För det finns något oerhört sjukt i att viga sitt liv under ett par år i att leta nya medlemmar till församlingen och att suga ut pengar ur unga människor för att låta dem försöka sprida kyrkans budskap.

    Jag tänker att du får bestämma dig kring om du tycker deras mission är något viktigt för dig, eller om du snarare ser en fördel med att det går lite trögt med insamlingen. Ju mindre pengar de får in, ju mer vanlig ungdom, innan missionen hinner dina vänner med ..

  • Anonym

    Va?!
    De "letar efter donationer" men det är donatorn som är snål?!?! Är de helt verklighetsfrånvända?

    Är inte själva definitionen av "snål" att man försöker få andra att betala för ens resor?

  • Egon den stora

    Man ger självklart det man vill och inget annat. 
    Så extremt dåligt beteende att visa missnöje med en gåva.  Är dom troende borde dom förstå att om dom inte får in tillräckligt med pengar så är det inte guds vilja att dom ska åka. 

  • Anonym (X)

    Har ni samma tro? Om inte ser de redan ner på dig så ni kan lika gärna bryta.

  • Anonym (Mannen)

    Varför kan inte din kompis jobba in pengarna som alla andra? :) 

  • Hjelm

    Du hade ingen som helst skyldighet att skänka något överhuvudtaget. Det är deras hobbyprojekt som ingen annan kan förväntas bidra till, och gör någon det ska de vara glada och tacksamma för varje krona de får in. Vilka fruktansvärt oförskämda vänner du har som blir sura över att du "bara" skänker 100 kronor... 

Svar på tråden Gav 100:- var till min kompis missionsresa tillsammans med deras grupp - Jag är snål?