• Anonym (Upprörd)

    "Respektera att jag inte vill att ni träffas!"

    Jag och exmaken skildes för drygt ett år sedan efter nästa tjugo år ihop. Han behandlade mig illa psykiskt och det tog lång tid innan jag lyckades ta mig loss.

    Hans föräldrar har sagt till barnen flera gånger att de saknar mig, så nu har jag till sist bjudit hem dem. Har inte träffat dem på hela den här tiden.

    Exmaken fick veta det och är nu vansinnig. Jag får inte träffa dem och han säger att jag måste respektera att vi "inte är familj längre" etc... nej, men de är fortfarande människor som varit en del av mitt liv i väldigt många år och jag har faktiskt rätt att träffa vem jag vill. Han säger att han inte har någon kontakt med min familj av samma anledning... jo eller hur, min familj är inte intresserade av att ha någon kontakt med honom, men det kommer han väl aldrig kunna förstå...

    Vad säger ni? Hur gjorde ni efter separationen, ni som stod svärföräldrarna nära?

  • Svar på tråden "Respektera att jag inte vill att ni träffas!"
  • Anonym (aldrig en mebis)

    Nu är jag inte skild men jag hade absolut fortsatt ha kontakt med min svärmor, eftersom hon älskade sitt barnbarn över allt annat och hade blivit jätteledsen om hon inte fått hämta honom som vanligt på mina veckor, om vi hade haft vv. när det begav sig.

    Ni har rätt att ha en relation om ni vill det och det är bra för barnen.

    Exet får bara hacka i sig att han inte är universums medelpunkt.

  • Aliona

    I och med att ni skildes så har han absolut inget att göra med dott liv längre, inklusive vem du träffar. Det kan du lugnt säga till honom. 


    Däremot kan han säga till sina föräldrar att han inte önskar att ni träffas, men det får vara mellan dem, och de behöver så klart inte bry sig om hans önskan. 


    I övrigt så är de inte längre dina svärföräldrar, men de är fortfarande dina barns farföräldrar, och det släktbandet kan han inte ta bort genom att skilja sig. 

  • Anonym

    svar:

    Respektera att vi är skilda och jag bestämmer själv vem jag umgås med

  • Anonym (XX&)

    Han kan ta sig i brasan. 

    Du umgås med vem du vill och dina svärföräldrar umgås med vem de vill. Han tror att han är en liten kejsare som ska styra hela sin omvärld, men så funkar det inte. 

    Dina svärföräldrar kommer alltid ha familjeband med dig via dina barn. Så är det och det får han hacka i sig. 

  • Anonym (JK)

    Jag träffar fortfarande mitt äldsta barns farmor och farfar ,  inte så att jag bjuder hem dom på middag men att jag har ätit middag eller fikat där många gånger när jag hämtar och lämnar dottern.. Har bjudit dom på mina yngre barns kalas och dop också fast de jobbar mycket på helger och har tyvärr oftast inte kunnat komma. Har bjudit deras son (mitt ex) också.  

    Det har varit lite speciellt för senaste tiden har dottern (som snart fyller 18) bott mest hos dom också eftersom de bor större och närmare hennes skola. Så då har jag ju varit där och umgåtts mycket med henne också. Mitt mellanbarn brukar också komma dit ibland på helger. Det var ganska infekterat precis efter vi hade gjort slut men det var snart 17 år sen nu , sen har det lagt sig och vi har umgåtts , även jag och mitt ex. Exet umgås förresten en del med min syster också (som vänner) , har absolut inget emot det, vi umgicks ju mycket alla tre när vi var tillsammans. 


    Vet inte riktigt vad jag ska säga , allt beror väl på situationen. Hade han sagt att han inte vill att jag umgås med dom hade jag väl kanske inte gjort det men samtidigt hade det känts väldigt tråkigt. Det kanske är så att det har gått för kort tid helt enkelt? Att det kommer lägga sig sen? 


    Sen har han såklart inte rätt att bestämma vem du umgås med , det är ju upp till dig om du vill lyssna på det eller inte .. 

  • Anonym (Ui)

    Självklart ska du träffa dem! Det är du som bestämmer vilka som klassas som familj för dig. Ignorera honom. 

  • Anonym (Vår)

    Det är deras barnbarn och vill dom träffa barnbarnen och deras mamma så har har han inget att säga.

Svar på tråden "Respektera att jag inte vill att ni träffas!"