• Anonyman87

    Kost & förberedelser

    Istället för att läsa alla artiklar, trådar etc som finns på nätet så tänkte jag kolla om det är någon som har en bra sammanfattning på vad man som man och vad man som kvinna bör undvika och vad man bör försöka få i sig för att förbereda inför en eventuell graviditet. Önskar barnet den absolut bästa hälsa jag kan ge och hade uppskattat all hjälp. Undvik hokus pokus, "jag har hört" och andra skrönor tack, vi håller oss till fakta.

  • Svar på tråden Kost & förberedelser
  • Anonym (Hälsofreak)

    Man ska undvika alkohol och rökning. Det är inte bra när man är gravid

  • Anonym (Sol)

    Det är en suddig gräns på vad som är fakta och inte, det finns ofta någon studie som stödjer eller förkastar de flesta teorierna. 


    Men det är egentligen att ta hand om sig själv, äta näringsrik mat och undvika överdriven konsumtion av socker och processad mat. Ett jämnt blodsocker gör att kroppen känner sig trygg och hormonerna har större sannolikhet att fungera som de ska. Det är inte heller bra för bebisen under graviditeten med för stora svägningar i blodsocker.


    Kaffeintag ska hållas måttligt. 

    Rörelse är bra, men inte för mycket av högintensiv träning. 


    Feta mejeriprodukter säger vissa studier vara fördelaktigt, medan andra förespråkar low fat. Men det beror nog på om man är överviktig eller ej. 


    Sen finns det en uppsjö med olika tillskott av vitaminer, mineraler och antioxidanter som stödjs i vissa studier medan andra inte hittar evidens 🤷?♀️

  • Anonym (7)

    Mitt bästa tips är att läsa på om fertilitet, just för att förstå varför man ska göra allt som sägs vara bra. Men jag förstår att inte alla har det intresset och ska därför dela med mig av det du efterfrågat.

    1. Läs på litegrann åtminstone om vad som händer i menscykelns olika faser. Lär dig vad följande begrepp innebär: follikelfas, ägglossning, lutealfas

    2. Se dig själv och din livmoder/eventuella graviditet som en planta. Det behövs näring, vatten och sol för att den ska växa, må bra och kunna sprida sina fröer/föröka sig

    3. Varje ägg och varje spermie har en ?tillverkningstid/mognadsprocess? på cirka 3 månader, så dagens livsstil påverkar kvalitén på era ägg/spermier om 3 månader. Därför räcker det inte att leva hälsosamt den veckan/dagen man har ägglossning, utan mman behlver se över sin livsstil minst 3 månader i förväg och därefter leva bra hela tiden.

    4. Undvik framförallt alkohol, tobak och koffein då alla dessa tre ting har en negativ påverkan på spermie/äggkvalite. 


    5. Utsätt er inte för sådant ni är känsliga mot, exempelvis om ni är pälsallergiker så är det dumt att ha husdjur då immunförsvaret är igång och kanske överaktivt hela tiden - vilket kan riskera att kroppen inte känner sig trygg med att bli gravid.

    6. Undvik kemikalier i allmänhet, försök leva ?cleant? och naturligt liksom. Makes sense. Undvik parfym i alla former, använd diskhandskar när du diskar. Undvik starka rengöringssprayer i hemmet osv. Vi får i oss massa kemikalier i våra kroppar som lagras i våra fettvävnader samt att det i studier har upptäckts kemikalier i follikelvätskan (typ äggets vätska som det omfamnas av innan ägglossning), kemikalier kan absolut påverka både ägg- och spermiekvalitet negativt.

    7. D-vitamin är bra för allt som vill växa utomhus, detsamma gäller i våra kroppar och om vi vill få en graviditet att växa i livmodern.

    8. Föreställ dig hur människor levde långt före vår moderna tid, när vi var jägare/samlare, tänk på vad som känns naturligt och biologiskt vettigt. Är ditt stora intresse att springa flera gånger i veckan så kan det eventuellt sätta käppar i hjulet för fertiliteten eftersom att vi historiskt sett bara har sprungit när vi flytt från en fara, det är alltså en stress för kroppen.

    9. Ät mycket kött och fisk, gärna rött kött, åtminstone som kvinna.

    10. Vete- och sojaprodukter är ofta bra att undvika.

    11. Både kvinna och man kan äta multivitaminer för att se till att få i sig de näringsämnen som är väsentliga för att kropparna ska känna att de har tillräckligt med resurser för att föröka sig. Som kvinna ska man ta kosttillskott i form av folat/folsyra före en graviditet och även de första 3 månaderna av graviditeten. 

Svar på tråden Kost & förberedelser