• Anonym (Undrar)

    Hur gör man när man flirtar?

    Jag är usel på att flirta. Har någon bra tips på hur man gör när man flirtar? Vad är ok och vad är inte ok? Vill kunna flirta utan att bli plump eller gå för långt. 

  • Svar på tråden Hur gör man när man flirtar?
  • Anonym (Anette)

    Bästa sättet att lära sig flirta är att lära sig det sociala samspelet och läsa av kroppssignaler, ansiktsuttryck och gester.  Då kan en enkel komplimang bli en fantastisk flirt. 

  • Anonym (?)

    Finns inget generellt svar. Dels beror det på miljön, dels på tillfället och dels på vd som hänt innan.

    Det är ett socialt spel där man man gör något, får en respons och beroende på svaret tar nästa steg. Kräver en del övning och missar.

    Men på en första dejt, kan man ge en komplimang baserat på  utseendet, rör vid personen, t ex lägga sin hand på hand eller underarm. Om man gör det och handen tas bort är det INTE läge för nästa steg!

    Sen gäller det att man svarar. Om någon flirtar lite med dig måste du svara annars blir det en diss. Om någon läger sin hand på din och du vill gå vidare kan du t ex fläta ihop fingrarna eller försiktigt smeka med din tumme på handen.

    Samma gäller en komplimang. Man säger tack och sen en komplimang tillbaka. 

    .

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror inte att jag är så jättebra på det heller. Jag kan känna av om det är flirtig stämning, och jag tycker det är kul att vi småretas med varann i så fall. Men jag har rätt svårt för att börja. På dejter har jag ofta varit för "snäll" och passiv. Jag har skyllt en del på kvinnor, men förstår att jag själv har del i att det inte blivit mer många gånger. Jag tror det är en träningssak. Nu är jag ringrostig, feg och rädd av mig. Det enda är nog att helt enkelt träffa kvinnor, så att man blir van. Inte förstorar upp allt.

  • Anonym (Pekkapäivä)

    Flirtandet ser olika ut beroende om du är en kille eller tjej. 

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Pekkapäivä) skrev 2024-05-03 16:05:22 följande:

    Flirtandet ser olika ut beroende om du är en kille eller tjej. 



    Ok, jag är man. Ledsen att det inte framgick. Men berätta gärna också exempel på flirtande från kvinnor så jag inte missar om det händer.
  • Anonym (Pekkapäivä)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-05-03 18:07:47 följande:

    Ok, jag är man. Ledsen att det inte framgick. Men berätta gärna också exempel på flirtande från kvinnor så jag inte missar om det händer.
    Det sker mer subtilt, inte alla män som kan snappa upp det. Det du kan aktivt göra är att stå för flörtandet och se hur det besvaras. Om ni har etablerat en kontakt och du frågar om hon vill hänga med på det här och hon är positiv till det så har hon troligen flörtat. Säger hon nej så har du nog missuppfattat hennes signaler, olika för olika personer, det enda du kan göra är att vara en initiativtagare för att lära dig hur kvinnor flörtar, du får ett slags facit och kan analysera efteråt.

    vad gäller flörtande så är passivitet aldrig ett vinnande koncept.
  • Anonym (?)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-05-03 18:07:47 följande:

    Ok, jag är man. Ledsen att det inte framgick. Men berätta gärna också exempel på flirtande från kvinnor så jag inte missar om det händer.
    Titta på skillnaden mot normalt socialt umgänge. Tänk: Om det var en vanlig kollega, skulle hon säga eller göra sådär.

    Men Individuella skillnader är stora, vissa mindre subtila: En timme in på första dejten: Du bode här i närhet. Ska vi inte gå dit istället. 
  • Anonym (peter)

    Ja det undrar jag med, är 36 och inser att jag aldrig någonsin flörtat. Har liksom aldrig känts lönt.

  • Anonym (Eva)

    Många sitter mest på dejter och kallpratar och mal på om jobb och intressen och resor. Det är anti-flörtning. Som att sitta och luncha med en kollega ungefär. 


    Den andra falangen sitter och tafsar och ger kommentarer om ens utseende eller snackar sex. Det är också anti-flörtning.

    Det handlar om att hitta en medelväg, att visa romantiskt intresse utan att bli plump och gränslös. Att mer insinuera än att säga rakt ut liksom. Tex genom att le, skratta och ge komplimanger om annat än utseendet, att visa humor och självdistans. Det handlar om att läsa av den andre och känna av stämningen, liksom det ligger en spänning i luften. Social kompetens och självförtroende är nyckeln och att kunna känna av sig själv och andra.

  • Anonym (peter)
    Anonym (Eva) skrev 2024-05-05 14:56:49 följande:

    Många sitter mest på dejter och kallpratar och mal på om jobb och intressen och resor. Det är anti-flörtning. Som att sitta och luncha med en kollega ungefär. 


    Den andra falangen sitter och tafsar och ger kommentarer om ens utseende eller snackar sex. Det är också anti-flörtning.

    Det handlar om att hitta en medelväg, att visa romantiskt intresse utan att bli plump och gränslös. Att mer insinuera än att säga rakt ut liksom. Tex genom att le, skratta och ge komplimanger om annat än utseendet, att visa humor och självdistans. Det handlar om att läsa av den andre och känna av stämningen, liksom det ligger en spänning i luften. Social kompetens och självförtroende är nyckeln och att kunna känna av sig själv och andra.


    Hmm, det känns ganska hopplöst. Jag hamnar dock absolut i det första facket. Kan tänka mig att jag är jättetråkig.
Svar på tråden Hur gör man när man flirtar?