• Anonym (Freja)

    Hur ofta ringer ni äldre föräldrar

    Hej , hur ofta ringer ni era åldrande föräldrar? undrar särskilt de som har ensamstående föräldrar som bor själva. Jag har min ena förälder i en annan stad, som är 70 nu. Frisk vad jag vet. Jag brukar försöka höra av mig 1-2 ggr i veckan (kanske 1 om denne ringer mig en gång också) 

    Hade sms-kontakt fungerat hade det varit ett alternativ till mer kontakt men detta uppskattas inte tyvärr. Får ofta inget svar då


    min andra förälder har jag bättre relation med så vi hörs nästan varje dag, telefon eller sms (80 snart och inte jättegod hälsa) 


    tillägger att jag har syskon men de hör av sig ännu mer sällan till dom vad jag vet. 

  • Svar på tråden Hur ofta ringer ni äldre föräldrar
  • Anna7719

    Min pappa är 68 och frisk, vi hörs en gång i veckan ca.
    Min mamma är 68 men sjuklig så henne kollar jag varje dag.

  • Anonym (Aldrig)

    Jag hör aldrig av mig till mina föräldrar. Vill de något vet de vart de kan vända sig. 

  • Anonym (Pappan)

    Min mamma är 71 år. Ringer henne 2-3 gånger i veckan. Sen skriver vi ibland via SMS eller messenger.

    Min sambos mamma är 84 år. De pratar nästan varje dag och skriver varje dag via SMS eller messenger. 

  • Anonym (S)

    Jag pratar med min mamma varje dag. Hon är sjuk och ensamstående. Egentligen skulle hon vilja ha mycket hjälp men jag har svårt att hinna med det då jag med nöd och näppe får ihop min egen vardag just nu.

  • Anonym (Johanna)

    Farmor, 86 år, pigg men med mindre hälsoproblem


    Barnen - 1 Max en gång i veckan, oftast mindre 
    Jag - varje dag, ibland flera gånger pga hon kommer på något ?viktigt? hon bara måste berätta Tungan ute ibland via FaceTime trots att vi bor nära. Sms flera gånger i veckan om allt möjligt haha. Vi ses nån gång i veckan när hon behöver hjälp med något eller har bakat till oss, men då brukar jag passa på att stanna för att umgås lite också. Ungefär en gång i månaden träffas vi bara för att hänga lite. Det funkar bra, hon vet att jag inte har tid att prata på jobbet osv. Dessutom vill jag gärna ha koll på henne så hon är ok. :) 


     

  • Anonym (Hönan)

    Jag hör inte av mig särskilt ofta. Det kanske går 3 månader mellan tillfällena. Sen firar man ju jul och födelsedagar o sånt ihop så man ses ju ändå. Men det är inget för mig att sitta o surra i telefon, har tokmycket att göra. Men allt som oftare tänker man att man kanske borde höra av sig lite mer, fast dom kan ju också ringa om dom vill. 🙂

  • Anonym (Fx)

    Sist jag prata med farsan var nog strax innan julen 

  • Anonym (Namne)

    Mamma, 68 år, sjukpensionär sen snart 25 år: minst ett par gånger i veckan pratar vi i telefon. Bor i samma stad.

    Pappa, 69 år, bor på Kanadas västkust sen 30 år tillbaka: oregelbundet, ibland oftare, ibland mer sällan. 

  • Anonym (Ida)

    Sms:ar med min mamma ungefär varannan dag. Vi träffas dock för sällan. Har fullt upp med 3 barn under 10 och har inget körkort annars hade det varit oftare, Bor en halvtimme ifrån varandra men med buss tar det ju nästan en timme att ta sig dit och byta buss, Min mans mamma ringer honom var/varannan dag och lägger sig i allt vi gör. Lite för mycket kan jag tycka. Ha ha 
    så lagom är bäst! Men en gång i veckan iallafall bör man ju minst höras av på nåt vis. Beror ju helt på hälsa/livs situation.

Svar på tråden Hur ofta ringer ni äldre föräldrar