• Anonym (Sonja)

    Ok att ge bort billiga leksaker etc från Temu?

    När det vankas kalas för kompisar på förskolan brukar jag köpa på mig köpa på mig billiga leksaker och pyssel på Temu som barnen får ge bort. Ger för omkring 50-lappen. 


    Hur ser ni på detta? Är Temu big no-no eller smart ställe att köpa presenter på? 


    Hur mycket ger era barn för? 

  • Svar på tråden Ok att ge bort billiga leksaker etc från Temu?
  • Anonym (E)

    Nej, som med aliexpress/wish/etc är det du som importerar varan och i det försvinner ansvaret för kontroller. Men är du tvungen av oklar anledning så välj inget med batterier i alla fall... Det finns alltid billiga saker att hitta i Sverige, att köpa på sig när man ser.

  • Anonym (Sonja)
    Anonym (E) skrev 2024-05-01 18:35:12 följande:

    Nej, som med aliexpress/wish/etc är det du som importerar varan och i det försvinner ansvaret för kontroller. Men är du tvungen av oklar anledning så välj inget med batterier i alla fall... Det finns alltid billiga saker att hitta i Sverige, att köpa på sig när man ser.


    Jag är dock student och ensamstående, så har inte råd att köpa presenter för hundralappen. Och med tre barn varav ett av dem blir bjudet på kalas varje vecka blir det dyrt i längden. För vår del är Temu perfekt! Ofta har kompisarna önskemål när det gäller presenter och det är svårt att komma undan med billigare saker i butik, t ex lekia. Då landar samma saker på 100-150 kr och det har jag inte råd med. Jag har aldrig hittat motsvarande saker för 50 kr i Sverige. 


    Mycket av det är som sagt pyssel, pärlor, målarmaterial osv, det är förbrukningsartiklar som inte ska hålla i all evighet. Så det där med kontroller känns overkill. 

  • Anonym (E)
    Anonym (Sonja) skrev 2024-05-01 18:44:55 följande:

    Jag är dock student och ensamstående, så har inte råd att köpa presenter för hundralappen. Och med tre barn varav ett av dem blir bjudet på kalas varje vecka blir det dyrt i längden. För vår del är Temu perfekt! Ofta har kompisarna önskemål när det gäller presenter och det är svårt att komma undan med billigare saker i butik, t ex lekia. Då landar samma saker på 100-150 kr och det har jag inte råd med. Jag har aldrig hittat motsvarande saker för 50 kr i Sverige. 


    Mycket av det är som sagt pyssel, pärlor, målarmaterial osv, det är förbrukningsartiklar som inte ska hålla i all evighet. Så det där med kontroller känns overkill. 


    Även om just dessa saker kan kännas säkra så bidrar köp från liknande sidor till att mer skräp tillverkas. Färger kan vara lite iffy...Du väljer själv men jag hade inte gjort det regelbundet. Finns annat än lekia, allt behöver inte anpassas så mycket för just det specifika barnet när det gäller förbrukningsvaror.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Sonja) skrev 2024-05-01 18:29:21 följande:
    Ok att ge bort billiga leksaker etc från Temu?

    När det vankas kalas för kompisar på förskolan brukar jag köpa på mig köpa på mig billiga leksaker och pyssel på Temu som barnen får ge bort. Ger för omkring 50-lappen. 


    Hur ser ni på detta? Är Temu big no-no eller smart ställe att köpa presenter på? 


    Hur mycket ger era barn för? 


    Nej, hade aldrig gjort nåt sånt. Skulle hellre komma tomhänt än att komma med sån skit.


    Att du valt att vara student, ensamstående och ha tre barn är inte någon annans fel. 

  • Anonym (Tess)

    Helt ok att ge billiga saker men de ska vara CE märkta. Jag hade blivit skitsur om mitt barn fick en plastleksak som inte var CE märkt. Det är nog med de gifter som finns i EU-godkänd plast.  Köp begagnat och säg att du bryr dig om miljön. Begagnade leksaker kan man få väldigt billigt 

  • Anonym (Sara)

    Jag skulle aldrig köpa sånt skräp och skulle inte uppskatta om mina barn fick sånt heller. Köp hellre begagnat på Blocket eller liknande. 

  • Tow2Mater

    Klart det är ok. De foräldrar som inte gillar det deras barn får kan ju slänga sakerna då. Bortskämdheten har gått långt.

  • Anonym (Begagnat)

    Håller med om att begagnat är bättre, nu är det ju extra inne att vara miljömedveten eller hur jag ska säga.

    Att beställa från Temu, förutom arbetsförhållandena och allt det där negativa så brukar det även vara väldigt kass kvalitet 

  • Anonym (Sonja)
    Anonym (Sara) skrev 2024-05-01 19:52:49 följande:

    Jag skulle aldrig köpa sånt skräp och skulle inte uppskatta om mina barn fick sånt heller. Köp hellre begagnat på Blocket eller liknande. 


    Bara frakten går ju på 50-60 kr om man köper i andra hand? 
  • Anonym (Sonja)
    Anonym (Begagnat) skrev 2024-05-01 20:05:25 följande:

    Håller med om att begagnat är bättre, nu är det ju extra inne att vara miljömedveten eller hur jag ska säga.

    Att beställa från Temu, förutom arbetsförhållandena och allt det där negativa så brukar det även vara väldigt kass kvalitet 


    Jag köper alla barnens kläder i andra hand, men det blir ändå inte jättebilligt pga frakten. Tyvärr bor jag inte så till att det finns någon bra secondhandbutik här. Och när man kollar andrahandsmarknaden är det oftast det behöver skickas. 
Svar på tråden Ok att ge bort billiga leksaker etc från Temu?