• Anonym (Mamma)

    Gör jag fel som inte nattvandrar?

    Jag har två barn, ett i gymnasiet och ett i högstadiet. Jag har varit själv med dem sen de var små. De är båda skötsamma, sportar mycket, spelar spel med kompisar över nätet osv och har aldrig varit ute och hängt på IP och liknande som vissa barn i området gör. 


    Det finns en mamma med barn i samma ålder, vi har aldrig varit kompisar direkt men barnen har växt upp i samma område och skola så vi känner varandra ändå. Hon är en sån där som alltid tar på sig uppdrag och fixa med insamlingar, klasskassor osv och när barnen blivit större även nattvandringar.

    Då jag varit själv med barnen har det aldrig varit ett alternativ för mig att vara med på vandringarna och dessutom har aldrig mina barn varit ute i området på helgkvällarna. Sedan i vintras har dock min särbo sedan många år börjat bo med oss på helgerna. Han jobbar i en annan stad och har övernattningslägenhet där men brukar vara hemma från torsdag eller fredag till måndag. 

    Jag nämnde nåt om det till den där mamman som då direkt frågade om hon kunde förvänta sig att se mig på några nattvandringar nu när det finns en annan vuxen som kan vara hemma med mina barn. Jag blev helt paff och svarade att jag dels inte vill lägga det på honom, att vi vill umgås på helgerna och framförallt- att mina barn inte är ute på nätterna så jag förstår inte varför jag ska vara ute och passa andras. 


    Då blev hon riktigt upprörd och jag fick en lång harang om solidaritet och gemensamt ansvar för våra ungdomar. Jag sa igen att jag faktiskt inte tycker det är mitt ansvar att ta hand om främmande tonåringar som blivit fulla eller rökt på när deras egna föräldrar uppenbarligen struntar i det ansvaret. Då blev hon ännu surare och vi skildes åt.

    Tänker jag helt galet här? Vi bor i ett område med både lugna och lite stökiga kvarter både jag eller barnen håller oss helst i vår egen del. Det kanske är själviskt men det är också så samhället ser ut. 

  • Svar på tråden Gör jag fel som inte nattvandrar?
  • Tom Araya

    Du har satt dig själv på pottan helt i onödan.

    Dina uttryck som i princip betyder "sköt dig själv och skit i andra" är oerhört provocerande för den som engagerar sig i samhället och för allas trygghet. Du skulle inte ha sagt så utan istället visa tacksamhet och glädje över att det finns folk som ställer upp.

    Ingen, allra minst denna mamma har att göra med om din särbo är hos dig på helgerna eller inte. Helt onödigt att berätta.

    Man måste inte ställa upp på allt, exempelvis att nattvandra, vare sig man har barn eller inte. Men ofta är det de som har minst problem hemma med sina egna barn, som faktiskt har tid och ork över att engagera sig ute i samhället. Man kanske gör det för att man sett problemen hos andra barn/ungdomar man känner och kanske t.o.m. att ens egna barn varit i farozonen under någon period.

    Du hade lätt kommit undan med att inte engagera dig genom att helt enkelt inte säga något utan bara låta det rinna ut i sanden.

  • Anonym (Maja)

    Jag blir arg när jag läser detta. Att det alltid finns folk som ska ge andra dåligt samvete. Så jäkla skitdålig stil. Bry dig inte om det där. Du har väl gjort precis alla rätt som har uppfostrat barnen till att bli bra människor. Och nu ska du få dåligt samvete för att andra inte har gjort det. Det är väl bättre att hon åker hem till gängföräldrarna och hetsar ut dem Istället. 

  • Anonym (Dinna)

    Om de går i gymnasiet och högstadiet så lägger du det inte på din särbo att passa dem, de passar sig väl själva?

    Jag förstår dig på sätt och vis att du inte vill ut på stan pga att dina ungdomar är skötsamma, samtidigt så behöver ju samhället att de skötsamma ungdomarnas föräldrar visar stökigare ungdomar, som kanske inte har det stödet hemifrån, att det finns andra som bryr sig.

    Dina ungdomar kanske inte gör något men nattvandrig kanske kan hindra att dina ungdomar råkar ut för något, eller hur? De rör sig väl ute ibland och ett tryggare samhälle gör att det är mindre risk att de rånas eller blir nedslagna exempelvis.

    Så du måste ju inte, men varför inte packa kaffetermosen och dra med särbon nån kväll och nattvandra med andra föräldrar, för sällskap och för stöd och engagemang? Det skadar ju inte och kanske upptäcker ni att det är lite trevligt att ge något till samhället? Men obs, vill ni inte är det givetvis ok det också. Och inget som någon annan ska lägga sig i.

  • Anonym (...)

    Ja asså, jag fattar inte heller riktigt varför du skulle berätta om särbon för någon du inte ens är kompis med? Känns riktigt onödigt. 

    Du skulle nog också enbart kört på att du inte vill lägga ansvaret för dina barn på särbon och inte börjat prata om att ni vill umgås och att dina barn faktiskt inte är ute, självklart är ingen tvingad till att nattvandra men sättet du sa det på brände nog dina broar om du behöver hjälp med barnen i framtiden.

  • Anonym (Mamma)
    Tom Araya skrev 2024-04-26 13:11:11 följande:

    Du har satt dig själv på pottan helt i onödan.

    Dina uttryck som i princip betyder "sköt dig själv och skit i andra" är oerhört provocerande för den som engagerar sig i samhället och för allas trygghet. Du skulle inte ha sagt så utan istället visa tacksamhet och glädje över att det finns folk som ställer upp.

    Ingen, allra minst denna mamma har att göra med om din särbo är hos dig på helgerna eller inte. Helt onödigt att berätta.

    Man måste inte ställa upp på allt, exempelvis att nattvandra, vare sig man har barn eller inte. Men ofta är det de som har minst problem hemma med sina egna barn, som faktiskt har tid och ork över att engagera sig ute i samhället. Man kanske gör det för att man sett problemen hos andra barn/ungdomar man känner och kanske t.o.m. att ens egna barn varit i farozonen under någon period.

    Du hade lätt kommit undan med att inte engagera dig genom att helt enkelt inte säga något utan bara låta det rinna ut i sanden.


    Jag håller med om att jag klantade mig lite. Vi bara småpratade och jag nämnde i förbifarten att min sambo skulle komma på kvällen och sen blev jag så paff över hennes reaktion och kände mig ifrågasatt. Jag har tidigare alltid uttryckt tacksamhet när hon eller andra ordnat med present till lärare mm och jag har alltid ställt upp med ekonomiska bidrag även om jag av förklarliga själ som ensam förälder inte alltid haft tid över. Så jag har nog tänkt att jag ändå gjort min del efter mina förutsättningar och då känns det lite snopet att bli kallad självisk.
  • Mrs Moneybags

    Du har ingen skyldighet att nattvandra. Det hänger på möjlighet, ork och lust, eftersom det är en frivillig aktivitet. 

    Själv är jag så kvällstrött att jag absolut inte skulle orka nattvandra oavsett vad som händer. Jag kan göra vad som helst på dagtid, gärna på morgnarna. Men inte på natten!

  • Anonym (Xxx)

    Jag skulle aldrig gå då jag skiter fullständigt vad andra barn gör.
    Har koll på mina, felsteg i livet kommer de garanterat göra men så man blir vuxen 

    De har tider att passa och de gör dom
    Sen har jag tre tjejer så är väl lite bättre än pojkar 
    då jag skälv var stökig som fan som unga
    /pappa till tre

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Dinna) skrev 2024-04-26 13:24:50 följande:

    Om de går i gymnasiet och högstadiet så lägger du det inte på din särbo att passa dem, de passar sig väl själva?

    Jag förstår dig på sätt och vis att du inte vill ut på stan pga att dina ungdomar är skötsamma, samtidigt så behöver ju samhället att de skötsamma ungdomarnas föräldrar visar stökigare ungdomar, som kanske inte har det stödet hemifrån, att det finns andra som bryr sig.

    Dina ungdomar kanske inte gör något men nattvandrig kanske kan hindra att dina ungdomar råkar ut för något, eller hur? De rör sig väl ute ibland och ett tryggare samhälle gör att det är mindre risk att de rånas eller blir nedslagna exempelvis.

    Så du måste ju inte, men varför inte packa kaffetermosen och dra med särbon nån kväll och nattvandra med andra föräldrar, för sällskap och för stöd och engagemang? Det skadar ju inte och kanske upptäcker ni att det är lite trevligt att ge något till samhället? Men obs, vill ni inte är det givetvis ok det också. Och inget som någon annan ska lägga sig i.


    Jag kanske är desillusionerad men tror faktiskt inte nattvandring gör någon skillnad alls för att minska risk för rån och misshandel. Visst kan de hjälpa till med att köra hem någon som druckit för mycket eller kanske minska småstök som klotter och vandalisering genom att röra sig i vissa områden men den grövre brottsligheten kommer inte en lite grupp föräldrar med termos ens i närheten av. Jag tror inte heller man som förälder som är ute och går två gånger per termin når fram till de ungdomar som hamnat snett. 
  • Anonym (Blid)

    Nej jag tycker inte att du tänker galet! jag Hade också blivit irriterad om en annan vuxen människa pratat så uppfodrande till mig och försökt typ uppfostra mig! Fint av henne att nattvandra men jag håller nog inte med om att man har något kollektivt ansvar på det sättet. I först hand har man ansvar för sina egna barn. Om det brister så får myndigheter ta över.

  • Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-26 13:33:50 följande:
    Jag håller med om att jag klantade mig lite. Vi bara småpratade och jag nämnde i förbifarten att min sambo skulle komma på kvällen och sen blev jag så paff över hennes reaktion och kände mig ifrågasatt. Jag har tidigare alltid uttryckt tacksamhet när hon eller andra ordnat med present till lärare mm och jag har alltid ställt upp med ekonomiska bidrag även om jag av förklarliga själ som ensam förälder inte alltid haft tid över. Så jag har nog tänkt att jag ändå gjort min del efter mina förutsättningar och då känns det lite snopet att bli kallad självisk.
    Men du uttrycker dig ju faktiskt själviskt, så jag är inte särskilt förvånad över reaktionen, även om jag inte själv reagerar så.
    Därmed inte sagt från mitt håll att du är självisk utöver försvarbar nivå, men vi har alla olika uppfattningar om vad som är försvarbart.
Svar på tråden Gör jag fel som inte nattvandrar?