• Anonym (Typkanske)

    Ni mammor med vuxna söner...?

    Vilken relation har ni med era pojkar idag? Jag har två unga söner själv och mammor med döttrar kring mig säger att de ser fram emot en mamma-dotter-relation när tjejerna är stora som kommer vara SÅ speciell och att de därför är tacksamma att de fått döttrar och inte söner.

    Så vill gärna höra från er med vuxna söner hur ni upplevt det? 

  • Svar på tråden Ni mammor med vuxna söner...?
  • Anonym (Pappa)

    Oftast har döttrar bättre relation till sina mammor än vad söner har. Dock föraktar jag mammor som utrycker sig som du beskriver. Söner brukar få en bättre relation till sina mammor när de får barn. 

  • Anonym (Vanessa)

    Min mamma har två söner och en jättefin relation till dem. Min syster har också två vuxna söner och de umgås jämt. Reser ihop och går ut och äter middag mm. 


    Det blir vad man gör det till! 

  • Anonym (Mamma)

    Svag relation, sönerna hör bara av sig när de vill något. Helt annorlunda med min dotter, vi har daglig tätt kontakt. 

  • Anonym (Har båda sorterna)

    Jag har en son och en dotter, båda unga vuxna. Hittills är det ingen skillnad i närhet, men då har min son (så vitt jag vet) inte haft någon relation än. Min dotter har haft en kortare relation som är slut nu.

    Det finns ingen skillnad i min relation med min son, respektive med min dotter. Men jag tror tyvärr att detta är något som kan komma senare, när de har hittat sin livspartner. Eftersom kvinnor av naturliga skäl delar sina funderingar kring graviditet, förlossning och barn mer med sin egen mamma än med sin svärmor (om kvinnan inte kommer från en helt dysfunktionell familj). Och även att det är hon som är föräldraledig (i alla fall större delen av tiden), och att det då är naturligare för henne att åka hem till sin egen mamma med barnet än till sin svärmor.

    ...och sedan blir det nog lätt, att detta följer med upp i barnens åldrar. Mormodern får helt enkelt en enklare och bättre start än farmodern. Dessutom är det ju så, att det oftast är kvinnan i familjen som vårdar och bestämmer över hela familjens relationer. D.v.s. hon håller reda på bemärkelsedagar även i mannens släkt, det är hon som skickar gratulationskort, julkort, inbjudingar o.s.v..

  • Anonym (U)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-04-25 20:22:28 följande:

    Oftast har döttrar bättre relation till sina mammor än vad söner har. Dock föraktar jag mammor som utrycker sig som du beskriver. Söner brukar få en bättre relation till sina mammor när de får barn. 


    Har du någon källa på det första påståendet eller utgår du mest från dina egna erfarenheter?
  • Anonym (Anna)

    Jag har två vuxna söner, den äldsta har egen familj och jag är således farmor till två barn. Två pojkar. Glad

    Jag har jättebra relationer med båda sönerna. Vi pratar om allt med varandra, ja i stort sett iaf.
    Har de problem så ringer de mig. Som det ska vara.

  • Anonym (Va)
    Vad umgås du med för typer som uttrycker sig på det där sättet? Oerhört ohyfsat att säga så där, speciellt till någon som faktiskt har söner. Att man har just en dotter är inte någon garanti för att relationen kommer att vara såå fiin när dottern blir äldre. Det blir vad man gör det till. Om man har vuxna söner som knappt hör av sig så kanske man ska fråga sig själv om problemet verkligen ligger hos sonen eller hos en själv..

    De jag känner verkar alla ha en jättefin relation till sina vuxna söner. 
  • Anonym (Typkanske)
    Anonym (Har båda sorterna) skrev 2024-04-25 20:47:02 följande:

    Jag har en son och en dotter, båda unga vuxna. Hittills är det ingen skillnad i närhet, men då har min son (så vitt jag vet) inte haft någon relation än. Min dotter har haft en kortare relation som är slut nu.

    Det finns ingen skillnad i min relation med min son, respektive med min dotter. Men jag tror tyvärr att detta är något som kan komma senare, när de har hittat sin livspartner. Eftersom kvinnor av naturliga skäl delar sina funderingar kring graviditet, förlossning och barn mer med sin egen mamma än med sin svärmor (om kvinnan inte kommer från en helt dysfunktionell familj). Och även att det är hon som är föräldraledig (i alla fall större delen av tiden), och att det då är naturligare för henne att åka hem till sin egen mamma med barnet än till sin svärmor.

    ...och sedan blir det nog lätt, att detta följer med upp i barnens åldrar. Mormodern får helt enkelt en enklare och bättre start än farmodern. Dessutom är det ju så, att det oftast är kvinnan i familjen som vårdar och bestämmer över hela familjens relationer. D.v.s. hon håller reda på bemärkelsedagar även i mannens släkt, det är hon som skickar gratulationskort, julkort, inbjudingar o.s.v..


    Fast det beror väl på? Jag och mannen delar helt 50/50 på föräldraledigheten tex och han är den av oss som faktiskt skickar julkort och ringer sina släktingar regelbundet. Mina barn pratar jätteofta med farmor och farfar i telefon.

    Och visst pratade jag lite med min mamma när jag var gravid, men min man pratar ju med sina föräldrar. 
  • Anonym (Typkanske)
    Anonym (Va) skrev 2024-04-25 20:53:26 följande:
    Vad umgås du med för typer som uttrycker sig på det där sättet? Oerhört ohyfsat att säga så där, speciellt till någon som faktiskt har söner. Att man har just en dotter är inte någon garanti för att relationen kommer att vara såå fiin när dottern blir äldre. Det blir vad man gör det till. Om man har vuxna söner som knappt hör av sig så kanske man ska fråga sig själv om problemet verkligen ligger hos sonen eller hos en själv..

    De jag känner verkar alla ha en jättefin relation till sina vuxna söner. 
    Kolla svaren ovan, det liknar lite kommentarerna jag fått irl.
  • Anonym (Typkanske)
    Anonym (Anna) skrev 2024-04-25 20:52:24 följande:

    Jag har två vuxna söner, den äldsta har egen familj och jag är således farmor till två barn. Två pojkar.  // Glad

    Jag har jättebra relationer med båda sönerna. Vi pratar om allt med varandra, ja i stort sett iaf.
    Har de problem så ringer de mig. Som det ska vara.


    Åh, kul att höra från någon med dina erfarenheter. Hur är din relation med din svärdotter om du vill berätta?
Svar på tråden Ni mammor med vuxna söner...?