Socialtjänst gör polisanmälan!?
Hej!
Hur vanligt är det att socialtjänsten gör en polisanmälan?
Jag fick idag ett samtal från polisen att de hämtat mina barn i skolan då socialtjänsten gjort en polisanmälan på våld i hemmet mot mina barn. Vi har inte kunnat få någon information alls pga sekretess under förundersökningen, men jag fick iallafall hämta barnen och enligt soc ska de fortsätta ha umgänge med pappan. Den enda informationen vi fått är att anmälan ska ha gjorts av socialen till polisen efter att det inkommit en orosanmälan. Varken polis eller orosanmälan får vi ta del av. På attityden från socialen känns det dock ganska tydligt att anmälan gäller pappan, även bakgrunden förstärker detta.
Barnens pappa (som jag inte lever med men som barnen har umgänge med) har frivillig kontakt med socialen sedan mer än ett halvår för att få stöd då han är för hårdhänt med barnen. Stöd han efter ett halvår fortfarande gjort eftersom att det inte är prioriterat att slutföra utredningen som krävs för att bli beviljad stöd. De har till och med ansökt om förlängd utredningstid då socionomer börjat och slutat. Hittills på ett halvår har utredningen bestått av 3 möten, så det är inte mängden som är problemet. Situationen är iallafall alltså känd hos socialen sedan länge, men det är först nu de gör en polisanmälan.