• Anonym (Ninni)

    Gruppbehandling? Ätstörningar

    Hej! 


    Jag går sedan ett par månader tillbaka i en ätstörningsbehandling, gruppbehandling (dagvård) 

    Jag behöver denna hjälp för att träna på att äta bättre och tillräckligt, samt få ett bättre perspektiv på mig själv och min kropp.

    Nu till problemet:
    Jag har gått i många dagvårdsbehandlingar, men aldrig blivit bättre, då jag upplever att behandling i grupp inte passar mig, och jag är inte bekväm med att öppna upp mig.

    jag önskar så att det fanns en ätstörningsbehandling där mer individuell terapi fanns att erbjuda.
    Där jag går är det gruppsessioner hela dagarna och endast individuell terapi 1 gång i veckan.

    Är det någon mer som gått i gruppbehandling oavsett ätstörning eller ej och också upplevt att grupp just satt käppar i hjulet?
    Många verkar tycka att det är skönt att dela med sig till alla och en känsla av att inte vara ensam, men för mig har det snarare varit kontraproduktivt. 

    Behandling i enbart öppenvård är inte aktuellt ännu då jag fortfarande anses ?för sjuk?, men samtidigt Vet jag inte hur detta ska bli bättre. 


    ps. Jag har även borderline, vilket sätter käppar i hjulet för mig rent känslomässigt, då jag lätt blir triggad/irriterad/avundsjuk 

  • Svar på tråden Gruppbehandling? Ätstörningar
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Elin) skrev 2024-04-25 19:25:06 följande:

    Är det att du bör gå upp i vikt eller ner? 


    Upp i vikt. 


    Men problemet ligger inte där, utan just att jag blir så obekväm i grupp

  • Anonym (Elin)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-04-25 19:39:43 följande:

    Upp i vikt. 


    Men problemet ligger inte där, utan just att jag blir så obekväm i grupp


    Är väl bara att äta! Lyx! En pizza så är du uppe i över 1500
    kalorier, sen glass och kakor. Du kommer garanterat öka. så Avis vill också ha de sådär bra som du
  • callmepreggoornot
    Anonym (Elin) skrev 2024-04-25 19:25:06 följande:

    Är det att du bör gå upp i vikt eller ner? 


    Anonym (Elin) skrev 2024-04-25 19:49:45 följande:
    Är väl bara att äta! Lyx! En pizza så är du uppe i över 1500
    kalorier, sen glass och kakor. Du kommer garanterat öka. så Avis vill också ha de sådär bra som du
    Storknar. TS är i behandling för ätstörning.... Kul att du vill vara sjuk. Jag hade nog inte velat vara någon som kläcker ur sig dessa kommentarer.

  • Anonym (Tilda)

    Får du någon behandling för din borderline? Jag kan tänka mig att den triggar ätstörningen får du inte hjälp med det också är det kanske därför du inte blir bättre. 


    För mig fungerade inte gruppterapi men individuell terapi hjälpte massor jag hade komplext trauma, depression och ångest sen har jag autism och ADHD också men det var inte därför jag gick i terapi. Jag har svårt att fokusera på andra samtidigt som mig själv och att höra andras upplevelser gjorde att jag mådde sämre. 

  • Anonym (Eva)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-04-25 19:22:18 följande:
    Gruppbehandling? Ätstörningar

    Hej! 


    Jag går sedan ett par månader tillbaka i en ätstörningsbehandling, gruppbehandling (dagvård) 

    Jag behöver denna hjälp för att träna på att äta bättre och tillräckligt, samt få ett bättre perspektiv på mig själv och min kropp.

    Nu till problemet:
    Jag har gått i många dagvårdsbehandlingar, men aldrig blivit bättre, då jag upplever att behandling i grupp inte passar mig, och jag är inte bekväm med att öppna upp mig.

    jag önskar så att det fanns en ätstörningsbehandling där mer individuell terapi fanns att erbjuda.
    Där jag går är det gruppsessioner hela dagarna och endast individuell terapi 1 gång i veckan.

    Är det någon mer som gått i gruppbehandling oavsett ätstörning eller ej och också upplevt att grupp just satt käppar i hjulet?
    Många verkar tycka att det är skönt att dela med sig till alla och en känsla av att inte vara ensam, men för mig har det snarare varit kontraproduktivt. 

    Behandling i enbart öppenvård är inte aktuellt ännu då jag fortfarande anses ?för sjuk?, men samtidigt Vet jag inte hur detta ska bli bättre. 


    ps. Jag har även borderline, vilket sätter käppar i hjulet för mig rent känslomässigt, då jag lätt blir triggad/irriterad/avundsjuk 


     


    Gruppbehandlingar har i  mångt och mycket passar andra men det är långt ifrån alla som passar med denna typ av behandling. Man måste ta hänsyn till att det finns samsjuklighet, exempelvis ADHD där det faktiskt är ett störningsmoment att ta till sig information för en patient om man befinner sig i en grupp.

    Om man inte tar hänsyn till ditt önskemål så är det ju inte en individuell behandling. Å andra sidan förstår jag att man har grupper då det är brist på kunnig personal. det blir en nödlösning att hjälpa akut sjuka patienter i grupp för att inte en allt för stor målgrupp ska bli lidande.

    Det är en svår balansgång.

Svar på tråden Gruppbehandling? Ätstörningar