• Anonym (Snart separerad)

    Utökat bolån för bilköp, nu separation, hur göra?

    Sambo sedan 20+ år. Tog ett utökat bolån för att köpa loss bilen från leasing (båda står på tilläggslånet). Bilen står på sambon. Nu ska vi separera och jag undrar hur man då gör med bolånedelen som gäller just bilen. Tidigare har han sagt att han ska stå för den kostnaden, nu vägrar han samtidigt som han säger att bilen är hans. Jag är bara sjukt less men vill ju att det ska gå rätt till. 

  • Svar på tråden Utökat bolån för bilköp, nu separation, hur göra?
  • Anonym (J)
    Anonym (Snart separerad) skrev 2024-04-24 10:27:15 följande:
    Utökat bolån för bilköp, nu separation, hur göra?

    Sambo sedan 20+ år. Tog ett utökat bolån för att köpa loss bilen från leasing (båda står på tilläggslånet). Bilen står på sambon. Nu ska vi separera och jag undrar hur man då gör med bolånedelen som gäller just bilen. Tidigare har han sagt att han ska stå för den kostnaden, nu vägrar han samtidigt som han säger att bilen är hans. Jag är bara sjukt less men vill ju att det ska gå rätt till. 


    Hur långt är du beredd att gå?

    Vill du gå den formella vägen har du en viss uppförsbacke. Bolånet ingår 50/50 i bodelningen. Du kan kanske driva att bilen är samägd.

    Finns det något annat du kan förhandla med? Något som är viktigt för honom men mindre viktigt för dig?
  • Anonym (Snart separerad)
    Anonym (J) skrev 2024-04-24 10:31:03 följande:
    Hur långt är du beredd att gå?

    Vill du gå den formella vägen har du en viss uppförsbacke. Bolånet ingår 50/50 i bodelningen. Du kan kanske driva att bilen är samägd.

    Finns det något annat du kan förhandla med? Något som är viktigt för honom men mindre viktigt för dig?
    Det enda som är viktigt för honom är att jag ska ta så stor skada som möjligt ekonomiskt. Jag har en sämre sits än honom i grunden och han tycker att jag har utnyttjat honom genom åren. Nu vill han ha "betalt" för det. 
  • Anonym (Mannen)

    Vill han inte betala extra för bilen så är bilen bådas. Så enkelt är det. Så det rimliga är att hans billån också hamnar på hans del av bolånet om han vill ha kvar bilen. Annars får ni sälja bilen.

  • Anonym (J)
    Anonym (Snart separerad) skrev 2024-04-24 10:40:17 följande:
    Det enda som är viktigt för honom är att jag ska ta så stor skada som möjligt ekonomiskt. Jag har en sämre sits än honom i grunden och han tycker att jag har utnyttjat honom genom åren. Nu vill han ha "betalt" för det. 
    Är du beredd att verkligen ta strid kontakta en jurist/advokat med familjerätt som specialitet.

    Ja, du kanske förlorar striden om lånet/bilen men annat ekonomiskt kan bli bättre för dig.
  • Anonym (Enkelt)

    Rätt enkelt. Bilen ÄR hans och den kommer inte ingå i bodelningen. Däremot får han fortfarande stå för sin del av lånet.

  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-24 10:42:41 följande:

    Vill han inte betala extra för bilen så är bilen bådas. Så enkelt är det. Så det rimliga är att hans billån också hamnar på hans del av bolånet om han vill ha kvar bilen. Annars får ni sälja bilen.


    Fel. Bilen står i hans namn och enligt sambolagen ingår den inte i en bodelning. Lånet som står på båda är inget billån utan bara ett utökat bolån och det finns inga öronmärkta pengar där. Alltså kommer ts få betala hälften av lånet och exet den andra halvan.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-04-24 11:21:55 följande:
    Fel. Bilen står i hans namn och enligt sambolagen ingår den inte i en bodelning. Lånet som står på båda är inget billån utan bara ett utökat bolån och det finns inga öronmärkta pengar där. Alltså kommer ts få betala hälften av lånet och exet den andra halvan.
    Fel. En bil måste stå i någons namn. Om inget annat finns bestämt så ingår bilen i bodelningen. Finns rättsfall på detta.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-24 11:39:58 följande:
    Fel. En bil måste stå i någons namn. Om inget annat finns bestämt så ingår bilen i bodelningen. Finns rättsfall på detta.
    Och bilen står i HANS namn. Det går inte att äga en bil utan att den är registrerad på någon av dem.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (.) skrev 2024-04-24 17:29:00 följande:

    Bil ingår inte i samboegendom och därmed inte i bodelning heller. Däremot kan det vara dold samäganderätt på den.

    https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-isar-skilja-sig--separera/utgor-bil-samboegendom-och-nar-foreligger-dold-samaganderatt/ 


    Okej jag hade fel. Men det finns ett scenario där bilen kan vara dold samäganderätt som du skriver. Det är om båda finansierat bilen och man köpt den för att gemensamt använda den. 
  • Anonym (Snart separerad)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-24 19:17:14 följande:
    Okej jag hade fel. Men det finns ett scenario där bilen kan vara dold samäganderätt som du skriver. Det är om båda finansierat bilen och man köpt den för att gemensamt använda den. 
    Och så är det ju  därav tilläggslånet på bostaden. 

    Tack alla för hjälp och insikter. Och tack för informationen om dold samäganderätt. 

    Jag tänker inte bli lurad bara för att han är en idiot som vill sätta mig i skiten. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Snart separerad) skrev 2024-04-24 22:30:00 följande:
    Och så är det ju  därav tilläggslånet på bostaden. 

    Tack alla för hjälp och insikter. Och tack för informationen om dold samäganderätt. 

    Jag tänker inte bli lurad bara för att han är en idiot som vill sätta mig i skiten. 
    Tillåggslånet bevisar dock inte att bilen är köpt ge emsant för att samägas. Du får helt enkelt stå ditt kast och betala halva bolånet inköp halva tilläggslånet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Snart separerad) skrev 2024-04-24 22:30:00 följande:
    Och så är det ju  därav tilläggslånet på bostaden. 

    Tack alla för hjälp och insikter. Och tack för informationen om dold samäganderätt. 

    Jag tänker inte bli lurad bara för att han är en idiot som vill sätta mig i skiten. 
    Tillåggslånet bevisar dock inte att bilen är köpt ge emsant för att samägas. Du får helt enkelt stå ditt kast och betala halva bolånet inköp halva tilläggslånet, som är en del av bostadslånet. 

    Bilen är hans och står i hans namn och ingår  i bodelning. 
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Det bör vara lätt att styrka att bilen betalades genom att ni utökade era gemensamma lån, och då bör det vara dold samäganderätt. Det är bilar köpta för egna pengar som inte ingår i bodelning mellan sambos,
    Man kan vara flera delägare i en bil, men bara en kan vara registrerad hos Transportstyrelsen. Det bästa är om alla delägare står med på kvittot/fakturan för bilköpet, men det är inte nödvändigt för att hävda dold samäganderätt. Det avgörande är varifrån pengarna kom.

  • Anonym (123)

    Om han i samband med att ni ökade upp huslånet och han direkt betalade in en stor summa för bilen borde det vara bevis nog för att du har varit med och betalat på den.

    Hur stor summa köpte han loss bilen för? Kan man lätt relatera låntaget till bilsumman?

    Visa honom även länkar om dold sammanäganderätt, bara det kanske avskräcker honom från att vara allt för jobbig tillbaks...

  • Anonym (Snart separerad)
    Anonym (123) skrev 2024-04-26 01:33:49 följande:

    Om han i samband med att ni ökade upp huslånet och han direkt betalade in en stor summa för bilen borde det vara bevis nog för att du har varit med och betalat på den.

    Hur stor summa köpte han loss bilen för? Kan man lätt relatera låntaget till bilsumman?

    Visa honom även länkar om dold sammanäganderätt, bara det kanske avskräcker honom från att vara allt för jobbig tillbaks...


    Det finns papper elektroniskt (dock på hans mail eller dropbox) om utköpet av bilen. Det handlar om ett lån på strax under 300 000. Det är strax under 4000kr i månaden det gäller. Skulle jag leta bland våra meddelanden från förra hösten så skulle jag också hitta info som kopplar lånet till bilen. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Snart separerad) skrev 2024-04-26 04:33:15 följande:
    Det finns papper elektroniskt (dock på hans mail eller dropbox) om utköpet av bilen. Det handlar om ett lån på strax under 300 000. Det är strax under 4000kr i månaden det gäller. Skulle jag leta bland våra meddelanden från förra hösten så skulle jag också hitta info som kopplar lånet till bilen. 
    Det spelar ingen roll hur många papper, meddelanden odyl du har om du inte är beredd att driva detta. 

    För att få en bra uppfattning om du har någon möjlighet vän dig till ett proffs.  Var sen beredd att ta detta till domstol.  För att få en bodelningsförättare tex. 

    Ibland kan bara det att du skaffar ombud få honom att ge med sig.  
Svar på tråden Utökat bolån för bilköp, nu separation, hur göra?