• Anonym (Hjälplös pappa)

    Olika syn på uppfostran

    Hej!


    Jag och min sons (4 år) mamma är separerade och har varannan vecka. Vi har helt olika syn på uppfostran och nu har det kommit till min kännedom att han under hennes veckor får ha ipaden i princip obegränsat då hon måste laga mat, städa och träna, han har ingen läggningstid på helgen och det blir inga konsekvenser när han uppför sig illa på förskolan. Under hennes veckor slåss han och drar ner byxorna på kompisarna på förskolan. Detta är ingenting som sker under mina veckor utan då sköter han sig och skulle det mot förmodan hända att han gör något fel så blir det konsekvenser av det och ett rejält prat om rätt och fel. Här är även tydliga läggningstider även på helgen och han får inte ha ipaden obegränsat även om jag behöver städa eller laga mat, då får han leka med sina leksaker eller vara med och hjälpa till. Har tagit upp detta med mamman att hon behöver börja våga uppfostra honom för det här kommer inte funka i längden men det är helt meningslöst för hon tycker hon är den bästa föräldern och för att citera ?nej jag tänker inte vara arg och skälla på honom?. Hur kommer man vidare? Kan inte se på när min son har det på detta sätt halva sin tid..

  • Svar på tråden Olika syn på uppfostran
  • Anonym (S)

    Man kommer inte mycket vidare är jag rädd. Föräldrar får uppfostra sina barn på ett sämre sätt utan att någon annan kan eller ska lägga sig i, även om det är den andra föräldern som försöker. Det jag kan föreslå är ett samtal via Familjerätten där ni pratar om detta. Jag tror nämligen att det finns risk för orosanmälan i framtiden och då har du redan i förväg visat att du är en förälder som försöker göra rätt så soc fattar redan från början att ingen skugga ska falla över dig. Sedan om mamman ändå missköter rutiner, uppfostran mm så kan du inget göra tyvärr. Gör bara så gott du själv kan, gör det som är bäst för ditt barn.

  • Anonym (Gilla läget)

    Har ni nyligen separerat? Är inte mycket du kan göra åt det, hon gör som hon vill på sina veckor, du gör som du vill på dina veckor. Det är så det är att vara separerad.

Svar på tråden Olika syn på uppfostran