• Anonym (Jordnötter)

    Är det farligt att äta mycket jordnötter????

    Har hittat massor när jag googlat om att det är nyttigt med jordnötter, m,en sen såg jag ett ställe där dem skrev att för mycket kan vara farligt men dem skrev inte på vilket sätt det var farligt eller hur mycket som är för mycket??? Nån som vet???

  • Svar på tråden Är det farligt att äta mycket jordnötter????
  • Aniiee

    Mer än en människa rimligtvis orkar äta.


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Tukt

    Allt som man gör i överkant riskerar vara, i alla fall en smula, farligt.
    Jordnötter är generellt nyttiga och det är bra fetter i. Men är också rätt energirikt, så man kanske inte ska äta ett kilo per dag, men annars på många sätt billigare och bättre än svindyra powerbars.

  • Anonym (Jordnötter)
    Aniiee skrev 2024-04-23 22:52:52 följande:

    Mer än en människa rimligtvis orkar äta.


    Tukt skrev 2024-04-23 23:08:46 följande:

    Allt som man gör i överkant riskerar vara, i alla fall en smula, farligt.
    Jordnötter är generellt nyttiga och det är bra fetter i. Men är också rätt energirikt, så man kanske inte ska äta ett kilo per dag, men annars på många sätt billigare och bättre än svindyra powerbars.


    Så skulle ni säja då att 100 gram om dan är inte farligt?

  • Tukt
    Anonym (Jordnötter) skrev 2024-04-24 04:09:08 följande:
    Tukt skrev 2024-04-23 23:08:46 följande:

    Allt som man gör i överkant riskerar vara, i alla fall en smula, farligt.
    Jordnötter är generellt nyttiga och det är bra fetter i. Men är också rätt energirikt, så man kanske inte ska äta ett kilo per dag, men annars på många sätt billigare och bättre än svindyra powerbars.


    Så skulle ni säja då att 100 gram om dan är inte farligt?

    Så lite är ju en halv påse. Du kan säkert äta betydligt mer. Det som kan vara skadligt är ju om de är salta.
  • PH76
    Anonym (Jordnötter) skrev 2024-04-23 22:13:33 följande:
    Är det farligt att äta mycket jordnötter????

    Har hittat massor när jag googlat om att det är nyttigt med jordnötter, m,en sen såg jag ett ställe där dem skrev att för mycket kan vara farligt men dem skrev inte på vilket sätt det var farligt eller hur mycket som är för mycket??? Nån som vet???


    Jordnötter kan vara nyttigt i väldigt små mängder. 100 gram jordnötter innehåller 50% av det dagliga fettintaget som din kropp behöver, och ca 25% av kalorierna.

    Så allt beror ju på vad du äter förutom jordnötter per dag.
  • Anonym (Jordnötter)

    Tack alla för era svar! Jag har inga problem med vikten så just med det är det inga problem. Tack igen!

  • StudierKemi

    Det som inte tagits upp till min förvåning är att jordnötter har väldigt mycket Omega-6, vilket rubbar balansen mellan Omega-3 och Omega-6 i kroppen. Det är inte bra för t.ex. hjärtat. Det fanns något fall på någon som levde på jordnötter (utan att jag vet mycket detaljer) och han fick hjärtattack bara p.g.a. detta. Men variera dig mellan många olika nötter, glöm inte heller valnötter som har mycket av omega-3, så får du inga problem. Då skyddar du dig själv från sjukdomar med den variationen. 


    lakartidningen.se/endast-pa-webben/2008/11/obalans-mellan-omega-6-och-omega-3-hotar-halsan/

  • Anonym (Jordnötter)
    StudierKemi skrev 2024-04-25 04:37:08 följande:

    Det som inte tagits upp till min förvåning är att jordnötter har väldigt mycket Omega-6, vilket rubbar balansen mellan Omega-3 och Omega-6 i kroppen. Det är inte bra för t.ex. hjärtat. Det fanns något fall på någon som levde på jordnötter (utan att jag vet mycket detaljer) och han fick hjärtattack bara p.g.a. detta. Men variera dig mellan många olika nötter, glöm inte heller valnötter som har mycket av omega-3, så får du inga problem. Då skyddar du dig själv från sjukdomar med den variationen. 


    lakartidningen.se/endast-pa-webben/2008/11/obalans-mellan-omega-6-och-omega-3-hotar-halsan/


    Ah men det var ju fan då! Jag har inte råd att äta andra nötter, de är ju skitdyra!  Får väl sluta med nötter helt då. Sånt skit. Aja, tack så jättemycket för att du svarade, det var ju minst sagt viktig info!
  • Tow2Mater
    Anonym (Jordnötter) skrev 2024-04-27 04:13:13 följande:
    Ah men det var ju fan då! Jag har inte råd att äta andra nötter, de är ju skitdyra!  Får väl sluta med nötter helt då. Sånt skit. Aja, tack så jättemycket för att du svarade, det var ju minst sagt viktig info!
    Omega-3 finns i annat. Och att ta beslut efter vad en extrem användare säger i detta forum är dumt. Googla och läs på själv.

    Ett enkelt tips for Omega-3 är att lägga lite chiafron i din youghort eller fil.
  • Anonym (Jordnötter)
    Tow2Mater skrev 2024-04-28 15:04:58 följande:
    Omega-3 finns i annat. Och att ta beslut efter vad en extrem användare säger i detta forum är dumt. Googla och läs på själv.

    Ett enkelt tips for Omega-3 är att lägga lite chiafron i din youghort eller fil.
    Tack för tips! 
Svar på tråden Är det farligt att äta mycket jordnötter????