• Anonym (Mammatill3)

    Nära väggen.. förskollärare

    Hur vet man att man håller på att gå in i väggen? 

    Innan har jag varit otroligt aktiv. Haft svårt att sitta still. Nu klarar jag inte ens av att ta mig till duschen. Skjuter upp det dag efter dag tills jag känner att jag börjar lukta. Är oftare hemma sjuk med feber, speciellt efter intensiva dagar får jag feber. Jag gråter oftare, men är på jobbet också mer bitchig, vilket jag annars aldrig är. Hemma är ajg alltid nära till utbrott mot man och barn. Avskyr att jag blivit sån. Jag börjar få hjärtklappning. Hur trött jag än är, kan jag dock inte somna på kvällarna..Tankarna rusar i 270km/h. Ibland när jag jobbar och barnen skriker/gråter - är det som att hörseln stängs av.. Och alla ljud försvinner? Förr tränade 6 dagar veckan, orkade umgås med mina barn. Nu ligger jag ensam i sovrummet. Och undrar hur jag ens ska orka kliva upp för att säga godnatt.

    Jag har varit hemma från jobbet nu sedan igår.. Och tar mig inte upp för att jobba imorgon heller.

    Bör jag kontaka vården eller avvakta?

  • Svar på tråden Nära väggen.. förskollärare
  • Anonym (n)

    Det låter som att det eventuellt kan handla om en depression? tycker definitivt att du ska kontakta vården. Hoppas verkligen att du får hjälp och mår bättre!

  • Aliona

    Du ska absolut kontakta vården nu. Ditt tillstånd får ut över båda ditt jobb och din sociala situation, så du behöver hjälp! 


    För att svara på din fråga om hur man vet om man är på väg att gå in i väggen - exakt så som du beskriver det var det för mig! Jag sökte hjälp i det tillståndet och fick efter ett antar provtagningar diagnosen utmattningsdepression. Jag är glad att jag sökte hjälp så pass tidigt. Det tog mig 2-3 månader innan jag alls kom på fötter och ytterligare minst ett år innan jag var återställd. 


    Det finns massor man kan göra själv för att bli bättre, men det är viktigt att bli utredd. Det kan finnas andra medicinska orsaker till samma symptom, inklusive vitaminbrister, så man ska inte bara försöka fixa det själv. Man kan också behöva sömnmedel eller antidepressiv medicin för att kunna ta sig upp så pass mycket att man klarar av att utföra självhjälpen. 

  • Anonym (nu!)

    Ja antingen är du utbränd eller depression eller något liknande. Varit lite i samma sits, ta hjälp av vården. Så fort du kan!

Svar på tråden Nära väggen.. förskollärare