• Anonym (SSKstudent)

    Gravid sjuksköterskestudent

    Jag är snart färdig med termin 2 på sjuksköterskeprogrammet och har två barn sedan tidigare på 2 och 7år. Häromdagen säger sambon att han är sugen på en till bebis, något vi pratade om och faktiskt försökte få till innan jag började studera men som inte blev. 


    Så nu till mina tankar.. jag vill helst inte ta studieuppehåll men vill såklart också ha en till bebis. Skulle jag bli gravid typ nu nu så blir bf i mitten på januari precis när jag påbörjat termin 4. Jag vet redan nu att det är praktik både inom psykiatrin och somatiken under termin 4, men sambon har sagt att han gärna är föräldraledig lång tid så de inte stör mina studier. 


    Samtidigt vet jag även att skulle vi planera att bli gravida i höst så blir bf lagom tills jag går på sommarlov nästa år vilket betyder att lillen kan va med i termin 5 då det enbart är teori och C-uppsats. Men ni precis som jag vet att väntan är evig om man ska planera något man vill ska hända nu..

    Så jag behöver lite råd, någon som har pluggat och haft nyfödd, gärna på SSK-programmet med praktik som kan säga hur det funkat?

  • Svar på tråden Gravid sjuksköterskestudent
  • Anonym (Socionom)

    Jag tycker det är väldigt bra att få barn mitt i studierna, och tänker att det "bara" är att chansa på att lyckas innan praktiken, och även att försöka tajma så att det inte blir mitt uppe i....

    Jag fick barn mitt i socionomprogrammet och kan bara rekommendera det. Som student styr man ju över viss tid mer självständigt än på ett vanligt jobb. Jag bytte plats på en kurs på slutet, eftersom jag föddes mitt barn mitt i en termin och då tog ett litet uppehåll för att slippa få det dåligt tajmat. 

  • Anonym (SSKstudent)
    Anonym (Socionom) skrev 2024-04-23 18:32:55 följande:

    Jag tycker det är väldigt bra att få barn mitt i studierna, och tänker att det "bara" är att chansa på att lyckas innan praktiken, och även att försöka tajma så att det inte blir mitt uppe i....

    Jag fick barn mitt i socionomprogrammet och kan bara rekommendera det. Som student styr man ju över viss tid mer självständigt än på ett vanligt jobb. Jag bytte plats på en kurs på slutet, eftersom jag föddes mitt barn mitt i en termin och då tog ett litet uppehåll för att slippa få det dåligt tajmat. 


    Jag vet att det är 4 kurser i termin 4 varav 2 är praktik. Första i januari är teoretisk kurs och resterande roteras bland tre grupper, kanske kan man be om att få göra den teoretiska först så de två praktikkurserna kommer samlat innan sommaren? Då hinner ju bebis bli 2-3månader innan dess
  • Anonym (Anonym)

    Inte ssk men läkarstudent som fick barn under utbildningen utan uppehåll. Under de teoretiska studierna kommer det gå toppen, gissar att inte mycket är obligatorisk närvaro så du kan nog plugga mycket hemma och uppsatsskrivande låter optimalt för bebistid. Bra att din partner kan vara ledig! Vi delade på det men om din partner tar allt så kommer praktiken gå bra också. Du har rätt att gå ifrån och pumpa mjölk/amma.

  • Anonym (Socionom)
    Anonym (SSKstudent) skrev 2024-04-23 18:40:35 följande:
    Jag vet att det är 4 kurser i termin 4 varav 2 är praktik. Första i januari är teoretisk kurs och resterande roteras bland tre grupper, kanske kan man be om att få göra den teoretiska först så de två praktikkurserna kommer samlat innan sommaren? Då hinner ju bebis bli 2-3månader innan dess
    Ja, man kan definitivt kolla i samband med att man blir gravid hur det kan tänkas passa in i studierna. Personligen tyckte jag inte det var optimalt att ha inskolning och praktik samtidigt, men att just läsa vetenskapsteori INNAN jag skulle var bara en fördel. 

    I min värld är det väldigt mycket lättare att få barn i studierna än precis när man är ny på en arbetsplats.
  • Anonym (JK)

    Man får inte gå ut på praktik om man är gravid , så är det i min skola iallafall. Jag ?snubblade på mållinjen? och blev ganska oplanerat gravid med mitt tredje barn när jag gick termin 5. Nu har det gått snarttre år , han har precis börjat på förskola (2 år gammal) och jag ska försöka börja igen till hösten , är livrädd för det var så längesen, har skjutit upp det ett tag.
    Ångrar inte barnet men önskar jag hade blivit klar med utbildningen först. Hur gammal är du? Tänkte om du känner att du kan vänta eller inte.. Allt beror väl på hur mycket hjälp man får av pappan också , hur länge man hade tänkt amma och vara hemma iförsej .. Det kan säkert gå bra men i min skola har vi praktik varje termin från termin två och som sagt får man inte vara med på den om man är gravid , iallafall var det så innan jag tog uppehåll. 

Svar på tråden Gravid sjuksköterskestudent