• Anonym (Mamma Mia)

    15-åring med problematiskt förhållande till mat

    Jag skulle behöva era kloka tankar om det här. Det gäller min son, 15 år, och hans förhållande till mat. Han har sedan han var bebis varit petig, på gränsen till selektiv, när det kommer till mat. Väldigt mycket mat har han inte kunnat med, men de fåtal rätter han gillar har varit hyfsat nyttiga och han äter stora mängder frukt och grönt. Vi har kört med att det är han som bestämmer vad som äts och vi vad som serveras, med viss, säker mat alltid tillgänglig. Han har alltid varit, och är fortfarande, smal/underviktig, men växer fint på höjden.


     


    Under de senaste åren så har han ju gått igenom puberteten och aptiten har skjutit i höjden, samtidigt som han har tagit över mycket av kontrollen (som sig bör!) runt maten. Han petar ofta i maten vid gemensamma måltider (frukost och middag) för att senare äta stora mängder mat själv. Det är mer regel än undantag att han lagar sig en extra middag på kvällen. Maten han lagar är typ pizza, pommes frites, milkshakes, eller att han bakar kakor och efterrätter. Han är inte vår första tonårskille och vi är väl medvetna om hur hungriga de blir i den här åldern. 


     


    Det är inte problemet, utan mer att han gömmer undan maten och verkar föredra att äta själv. Han lämnar matrester bakom soffan eller under täcket i sängen på sitt rum. Dagligen plockar jag upp äppelskruttar, apelsinskal eller persikokärnor från hans plats i soffan. Vi testade ett tag att låta honom ha ett skåp med snacks i sitt rum, för att se om det kunde hjälpa honom att känna sig tryggare och bekvämare att äta, men det funkade inte ur ett hygieniskt perspektiv.


     


    Vi känner också att han har slutat försöka utöka sin repertoar av saker han kan tänka sig äta. Som sagt så har han varit petig sedan han var mycket liten, och vi har hela tiden uppmanat honom att i sin egen takt försöka lära sig äta nya rätter och livsmedel. Vi har uppmanat honom att lyssna på sin egen kropp och sina egna känslor och vi har aldrig pressat eller mutat honom - säker mat finns alltid att tillgå och vi kommenterar aldrig matintag under måltiderna. 


     


    Vi har vid två olika tillfällen under det senaste året tagit upp det här med läkare på VC. Den ena läkaren var helt ointresserad och den andra pratade lite kort med honom och sa till honom att inte äta flingor två måltider i rad utan variera sig. That?s it.


     


    Så, ska jag lita på läkarna som säger att det här är inget att oroa sig för? Eller tror ni att vi bör göra något för att hjälpa honom få ett bättre förhållande till mat? Vart vänder man sig i sådana fall?

  • Svar på tråden 15-åring med problematiskt förhållande till mat
  • Anonym (---)

    Han kanske lider brist på vitaminer och mineraler som gör att han blir sugen på onyttig mat.

    Försök få honom att ta vitamin- /mineraltillskott, och berätta för honom vikten av att få i sig näring från maten. 

    Håller med om till viss del att man ska lyssna på sin kropp. Men är man selektiv i sin mathållning, och sedan bara lyssnar på sina "cravings" så missar man ju mycket viktig näring.

    Kanske kan ni prata med honom om att använda en app för att kolla matintag, att det är viktigt att komma upp i en viss mängd kalorier/ en viss mängd av ett visst näringsämne för att må bra..
    Sikta på att äta bättre för hela kroppens funktions skull och inte bara för eventuell viktreglering.

    Det kan ta ett tag att vänja sig vid andra smaker, men ni kan prata om hur viktigt det är att äta mer nyttigt, att dra ner på fett och äta mer "balanserad" mat.

  • Anonym (U)

    Jag har ett barn som står i kö till npf-utredning. Några år yngre än din son. Hen äter också mest om hen får äta i ensamhet. Kan lätt bli orolig av att äta med andra. 


    Jag hade pratat om det med en psykolog (BUP) snarare än en läkare. Dietist skulle också kunna vara bra. De kan ofta en del, och är erfarna, av det psykologiska kring måltider och mat. 

  • Anonym (Mamma Mia)
    Anonym (---) skrev 2024-04-23 16:46:08 följande:

    Han kanske lider brist på vitaminer och mineraler som gör att han blir sugen på onyttig mat.

    Försök få honom att ta vitamin- /mineraltillskott, och berätta för honom vikten av att få i sig näring från maten. 

    Håller med om till viss del att man ska lyssna på sin kropp. Men är man selektiv i sin mathållning, och sedan bara lyssnar på sina "cravings" så missar man ju mycket viktig näring.

    Kanske kan ni prata med honom om att använda en app för att kolla matintag, att det är viktigt att komma upp i en viss mängd kalorier/ en viss mängd av ett visst näringsämne för att må bra..
    Sikta på att äta bättre för hela kroppens funktions skull och inte bara för eventuell viktreglering.

    Det kan ta ett tag att vänja sig vid andra smaker, men ni kan prata om hur viktigt det är att äta mer nyttigt, att dra ner på fett och äta mer "balanserad" mat.


    Tack för bra tankar! Jag ska absolut ta upp det där med att ens cravings inte alltid är en tillförlitlig kompass. Eftersom han har varit väldigt petig sedan han började äta fast föda så har vi jobbat mycket med att utöka hans repertoar och pratat mycket om hur man ger sin kropp den mat och den energi den behöver.

    Han äter numer flera typer av rent kött och vit fisk, några typer av blandat kött, som köttbullar och hamburgare om de är hemgjorda, råa grönsaker, pasta, han kan äta ris, men det handlar om någon matsked och inga mängder, cheerios, yoghurt och mjölk. Och så frukt en masse. Grundkosten är hyfsat  nyttig, bara begränsad. Det nya, sedan puberteten, är pizza, pommes frites och friterad kyckling (jag ser det som att hans kropp vill ha kalorier).

    Jag är lite rädd för att blanda in appar och andra instrument i det hela, för jag vill inte fokusera mer på det. Det är tydligt att detta inte är ett neutralt område för honom.
  • Anonym (Nja)

    Låter tyvärr som en ätstörning. Av det jag läser från andra i tråden så viftar man helt bort detta med att han gömmer mat - en tydlig varningssignal! Han petar i maten, sedan överäter han, inte heller bra.

    Prata med BUP om hans beteende, det är bästa vägen att gå.

  • Anonym (Mamma Mia)
    Anonym (U) skrev 2024-04-23 16:49:57 följande:

    Jag har ett barn som står i kö till npf-utredning. Några år yngre än din son. Hen äter också mest om hen får äta i ensamhet. Kan lätt bli orolig av att äta med andra. 


    Jag hade pratat om det med en psykolog (BUP) snarare än en läkare. Dietist skulle också kunna vara bra. De kan ofta en del, och är erfarna, av det psykologiska kring måltider och mat. 


    Ja, de läkare vi har tagit upp det här med har inte alls verkat oroade. Vilket förstås är skönt, men frågan är om han kommer att klura ut detta på egen hand eller behöver lite mer hjälp. Kötiderna här är löjligt långa för att få prata med en psykolog på BUP. Kanske är det värt att söka privat?

    Min son gillar våra måltider och deltar aktivt i konversationen och allt skoj och bus omkring. Han äter bara lite, typ en tallrik grönsaker och en liten bit kött eller fisk, samma mängd han åt som mycket yngre. Och sedan, ett par timmar senare så tar han igen det.

    Tack för dina tankar och hoppar att din sons utredning går smidigt!
  • Anonym (Mamma Mia)
    Anonym (Nja) skrev 2024-04-23 17:09:16 följande:

    Låter tyvärr som en ätstörning. Av det jag läser från andra i tråden så viftar man helt bort detta med att han gömmer mat - en tydlig varningssignal! Han petar i maten, sedan överäter han, inte heller bra.

    Prata med BUP om hans beteende, det är bästa vägen att gå.


    Jag känner också att det här inte är helt sunt. Jag är också orolig för att dra igång något som inte kommer att hjälpa honom.

    I mångt och mycket har han löst sitt ätande och de problem han har haft sedan han var liten. Alltså han känner sig trygg i att han kan hitta saker som han känner är säkra att äta och han fixar de flesta matsituationer.

    Vill poängtera att han är frisk och stark. 187 cm lång och väger nästan 60 kg, vilket låter lite, men är helt i linje med hans äldre syskon.
  • Anonym (Jessi)
    Anonym (Mamma Mia) skrev 2024-04-23 17:12:16 följande:
    Ja, de läkare vi har tagit upp det här med har inte alls verkat oroade. Vilket förstås är skönt, men frågan är om han kommer att klura ut detta på egen hand eller behöver lite mer hjälp. Kötiderna här är löjligt långa för att få prata med en psykolog på BUP. Kanske är det värt att söka privat?

    Min son gillar våra måltider och deltar aktivt i konversationen och allt skoj och bus omkring. Han äter bara lite, typ en tallrik grönsaker och en liten bit kött eller fisk, samma mängd han åt som mycket yngre. Och sedan, ett par timmar senare så tar han igen det.

    Tack för dina tankar och hoppar att din sons utredning går smidigt!
    Kan det vara så att den sociala biten kring måltiderna distraherar honom och gör att han liksom glömmer av att äta?
  • Anonym (Mamma Mia)
    Anonym (Jessi) skrev 2024-04-23 17:48:51 följande:
    Kan det vara så att den sociala biten kring måltiderna distraherar honom och gör att han liksom glömmer av att äta?
    Intressant tanke. Fast han kan äta. Om han tex vet att det inte finns en chans att äta senare pga av aktiviteter eller att vi är ute, så brukar han äta mer. Och är det hans älsklingsrätter eller efterrätt så hinner han med att äta och konversera med.
  • Anonym (Betty)

    Kan det vara så att han äter mycket mellis och därför inte är hungrig när ni äter middag om ni äter lite för "tidigt"? Alltså, kan anledningen till att han vill äta senare helt enkelt vara att han är mätt vid den tiden ni äter? 

    Jag själv upptäckte nämligen detta med mitt barn. Åt dåligt till middag men nån timme senare gick han till köket och kollade vad som fanns. Eller lagom tills läggdags. Kom till slut fram till att lunchen i skolan är så dålig så när han kom hem vräkte han i sig mellis och var helt enkelt inte hungrig när jag kom hem och gjorde mat.

  • Anonym (Jessi)
    Anonym (Mamma Mia) skrev 2024-04-23 18:00:00 följande:
    Intressant tanke. Fast han kan äta. Om han tex vet att det inte finns en chans att äta senare pga av aktiviteter eller att vi är ute, så brukar han äta mer. Och är det hans älsklingsrätter eller efterrätt så hinner han med att äta och konversera med.
    Det var precis så jag menade. Att han kan äta men han att han glömmer bort det när annat känns mer intressant. När det är viktigt eller extra njutbart att äta så prioriterar han maten, annars äter han senare.

    Sedan håller jag med de andra här om att det är oroväckande att han smyger med maten. Men att han har lättare att få i sig den när han är ensam behöver inte vara något större problem. 
  • Anonym (Mamma Mia)
    Anonym (Betty) skrev 2024-04-23 18:09:12 följande:

    Kan det vara så att han äter mycket mellis och därför inte är hungrig när ni äter middag om ni äter lite för "tidigt"? Alltså, kan anledningen till att han vill äta senare helt enkelt vara att han är mätt vid den tiden ni äter? 

    Jag själv upptäckte nämligen detta med mitt barn. Åt dåligt till middag men nån timme senare gick han till köket och kollade vad som fanns. Eller lagom tills läggdags. Kom till slut fram till att lunchen i skolan är så dålig så när han kom hem vräkte han i sig mellis och var helt enkelt inte hungrig när jag kom hem och gjorde mat.


    Det här är absolut en bidragande faktor! Han planerar inte alls sitt matintag för att maximera måltiderna. Och skollunchen är svår för honom.

    Han har äldre tvillingbröder som gjorde samma sak i den åldern. Skillnaden var att de åt samma mat som den vanliga middagsmaten (frysta matlådor) samt att de inte alls hade några tendenser att gömma eller dölja maten. 
  • Anonym (Mamma Mia)
    Anonym (Jessi) skrev 2024-04-23 18:23:47 följande:
    Det var precis så jag menade. Att han kan äta men han att han glömmer bort det när annat känns mer intressant. När det är viktigt eller extra njutbart att äta så prioriterar han maten, annars äter han senare.

    Sedan håller jag med de andra här om att det är oroväckande att han smyger med maten. Men att han har lättare att få i sig den när han är ensam behöver inte vara något större problem. 
    Ok, jag förstår hur du menar. 
  • Anonym (Anorektiker)

    Jag brukar inte uttala mig tvärsäkert om problem som tas upp här på FL, men i det här fallet är jag ju tvärsäker, tyvärr - det här fullkomligt skriker ju ätstörning (ARFID?). Ta kontakt med bups ätstörningsteam med en gång - ju längre ni väntar, desto svårare att komma till rätta med problemed. Ni har verkligen jobbat för att göra detta så bra som möjligt, så all cred till er, men en ätstörning är inget man löser på egen hand - ni behöver professionell hjälp med detta.

    Önskar er verkligen all lycka till!

  • Anonym (Mamma Mia)
    Anonym (Anorektiker) skrev 2024-04-23 18:32:37 följande:

    Jag brukar inte uttala mig tvärsäkert om problem som tas upp här på FL, men i det här fallet är jag ju tvärsäker, tyvärr - det här fullkomligt skriker ju ätstörning (ARFID?). Ta kontakt med bups ätstörningsteam med en gång - ju längre ni väntar, desto svårare att komma till rätta med problemed. Ni har verkligen jobbat för att göra detta så bra som möjligt, så all cred till er, men en ätstörning är inget man löser på egen hand - ni behöver professionell hjälp med detta.

    Önskar er verkligen all lycka till!


    Tack, tack, tack för att du svarar. Jag känner också att det här börjar bli mer än vad jag kan hantera själv. Killen har ju alltid haft ett komplicerat förhållande till mat, men nu när han är äldre och med alla tonårshormoner och mer komplexa känslor och större självständighet, så räcker inte vi föräldrar till.
  • Anonym (Anorektiker)
    Anonym (Mamma Mia) skrev 2024-04-23 18:48:33 följande:
    Tack, tack, tack för att du svarar. Jag känner också att det här börjar bli mer än vad jag kan hantera själv. Killen har ju alltid haft ett komplicerat förhållande till mat, men nu när han är äldre och med alla tonårshormoner och mer komplexa känslor och större självständighet, så räcker inte vi föräldrar till.
    Du är så klok och tänker så rätt! Tyvärr har läkare i primärvården sällan koll på ätstörningar, vilket troligtvis är förklaringen till varför ingen verkat speciellt orolig. Men du ska definitivt ta detta på största allvar - alla de saker du beskriver bildar tillsammans en väldigt tydlig bild. Att bara sopa under mattan och hoppas att det löser sig av sig självt är direkt livsfarligt - det var exakt så min familj gjorde med mig (vilket inte berodde på dumhet fr deras sida, utan enbart på att ätstörningar liksom "inte fanns" på den tiden), vilket gjorde att min anorexi fick fritt spel. Idag är jag 50 år och sjukpensionär (eller, som det ju heter nuförtiden: jag har sjukersättning); jag åker ut och in i slutenvården pga min anorexi, och har flera ggr varit på väg att dö, då mitt bmi blivit ensiffrigt. Jag säger inte detta för att skrämmas - jag säger det bara för att understryka allvaret i denna fruktansvärda sjukdom. Men iom att ni är så kloka och tar tag i detta redan nu är chansen att allt löser sig mycket stor. Jag hejar på er! ❤️
Svar på tråden 15-åring med problematiskt förhållande till mat