• Anonym (undrar)

    antidepressiva utan viktuppgång.

    Hej jag ska till vårdcentralen för att prata om min ångest oro och depression,Jag har gått med symtom länge och tror jag behöver medicin.Finns det någon medicin som inte ger viktuppgång? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden antidepressiva utan viktuppgång.
  • Anonym (r)

    Det är inte så enkelt. Många går på antidepp utan att gå upp i vikt , orsakerna kan vara dålig matvanor pga måendet. Några kan vara mer kända för viktuppgång men brukar inte vara första alternativet och bättre att du får något som passar än att lyssna på folk på forum :)

  • Anonym (undrar)

    Jag vill tillägga att jag lyckats gå ner 12 kg sen september,därför vill jag inte gå upp i vikt igen.

  • Anonym (Fluoxetin)

    Det som fungerar på mig behöver inte göra det för dig. Ha det i åtanke.
    Jag har aldrig gått upp i vikt av Fluoxetin. Använt det i omgångar under ca 10 år. Tror t.o.m att jag gick ner 2-3 kg av dem.

    Gick över ett tag och testade Sertralin. Gick upp 5 kg på en månad. Då bytte jag tillbaka igen. 


    Men har för mig att jag hört att det finns personer som gått upp i vikt av fluoxetin över tid. Jag tror dock inte det är den vanligaste biverkningen. 


    Ett problem är ju också att man bör testa sig fram. För dig kanske de inte är lika effektiva eller så får du andra hemska biverkningar.

  • Pixxel

    Jag gick inte upp i vikt av antidepressiva. Förmodligen för att jag åt mindre när jag åt dom för när jag var deppig tröståt jag mer.

  • Anonym (A)

    Olika reagerar olika på samma läkemedel.
    Men Remeron är ett som nästan alla får ökad hunger av = viktuppgång.

    Vissa läkemdel hjälper någon, men inte någon annan.

    Så finns inget riktigt svar på din fråga.

  • Anonym (Anonym)

    Jag har tidigare tagit fluoxetin och nådde min lägsta vuxna vikt på denna medicin. 

    Andra antidepressiva som leder till viktnedgång eller minskad aptit för en del är bl.a. bupropion samt venlafaxin. Men självklart är det oerhört individuellt så du kanske behöver testa dig fram under läkarens rådan. Vi är ju alla så olika på många sätt.

  • Anonym (Svar)

    Jag tog Sertralin och fick biverkningen minskad aptit. En kompis till mig fick ökad aptit, men det var antagligen inte pga sertralinet, utan för att hon mådde bättre och började äta igen. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Svar) skrev 2024-04-24 16:16:48 följande:

    Jag tog Sertralin och fick biverkningen minskad aptit. En kompis till mig fick ökad aptit, men det var antagligen inte pga sertralinet, utan för att hon mådde bättre och började äta igen. 


    så är det något hjälper någon, men inte någon annan

    någon gång upp i vikt av ngt läkemedel. men ngn annan göra det inte
Svar på tråden antidepressiva utan viktuppgång.