• Bionicle96

    Vad tycker du om växtbaserade köttalternativ?

    Hej! Vi genomför ett forskningsprojekt om vad som hindrar köttätare i Sverige från att äta mer växtbaserade köttalternativ.
    Om du har 3 minuter över av din tid skulle vi verkligen uppskatta om du ville fylla i vår enkät! Dina svar vore väldigt hjälpsamma för oss.
  • Svar på tråden Vad tycker du om växtbaserade köttalternativ?
  • Anonym (Cff)

    Har inga tankar att gå från kött 
    Tycker de som äter andra alternativ ska gå tillbaka till kött

  • Mrs Moneybags

    Har svarat på enkäten. Jag äter väldigt mycket vegetariskt, men aldrig hittepå-mat i form av quorn och liknande. Däremot älskar jag grönsakssoppor, sallader med linser eller kikärtor, pasta med svampsås, vegetarisk pizza eller paj osv. 

    Jag tror på mat som är hemlagad från grunden. 

  • Anonym (Aldrig bli vegan!)

    Kött substitut är inte en näringsrik källa till protein. Det så kallade köttet är processat och förändrat och det är ALDRIG bra!

    Ta qourns veggie korv som exempel. Innehåller mest vatten och resten är tillsatser, tillsatser och återigen tillsatser. Ärtprotein, ärtfibrer, brödskorpor, vetemjöl, smaksättningar. 

    En köttbit är en köttbit och ska inte ha några tillsatser. 

  • Anonym (Tess)

    Växtbaserat i all ära men näringsinnehållet är det som styr hur ofta vi äter det och att det alltid är hemlagat utan tillsatser.
    Det är bra med ny forskning kring hur vi kan få i oss proteiner utan att det behöver komma från djurriket men tyvärr blir inte innehållet så nyttigt eller passar alla pga intoleranser och allergier.
    Bättre då att minska på proteinerna från djur och äta vegetariskt ett par ggr i veckan.
    Det gör vi.

  • Anonym (Aldrig bli vegan!)
    Anonym (Tess) skrev 2024-04-24 17:45:35 följande:

    Växtbaserat i all ära men näringsinnehållet är det som styr hur ofta vi äter det och att det alltid är hemlagat utan tillsatser.
    Det är bra med ny forskning kring hur vi kan få i oss proteiner utan att det behöver komma från djurriket men tyvärr blir inte innehållet så nyttigt eller passar alla pga intoleranser och allergier.
    Bättre då att minska på proteinerna från djur och äta vegetariskt ett par ggr i veckan.
    Det gör vi.


    Det räcker inte med forskning på hur vi kan få i oss proteiner. Vi behöver protein som vi kan tillgodogöra oss på ett effektivt sätt. Om jag minns rätt hade vi behövt äta 5-7 gånger MER baljväxter för att tillgodogöra oss proteinet från dem än kött. Det blir ganska lite över (eller inget) för att vi ska få i oss övriga näringsämnen som kroppen behöver. 

    Tyvärr är forskningen väldigt enkelspårig. Man väljer att inte titta på helheten utan enbart små delar av det. 
Svar på tråden Vad tycker du om växtbaserade köttalternativ?