• Anonym (Översynt)

    Linser för barn?

    Jag har en åttaåring som är översynt. Vi har haft glasögon fram tills nu, men hon upplever det som rätt jobbigt att komma ihåg att ta av dem vid utelek eftersom de ramlar av när hon står på händer, hjular och gör volter. 

    Jag såg att man kan ha linser från ungefär den här åldern. Jag har själv linser, men började långt senare. Ni som har lågstadiebarn med linser, hur har det fungerat? Funkar det i praktiken med linser och så små barn?

  • Svar på tråden Linser för barn?
  • Anonym (Översynt)
    Anonym (Linslus) skrev 2024-04-23 11:29:39 följande:

    Lite bra information som jag hittade.
    www.synoptik.se/linser/barn-och-linser


    Tack, men jag har läst all information jag kan hitta. Jag är ute efter personliga erfarenheter från föräldrar vars yngre barn haft linser.
  • Anonym (Linslus)
    Anonym (Översynt) skrev 2024-04-23 11:31:48 följande:
    Tack, men jag har läst all information jag kan hitta. Jag är ute efter personliga erfarenheter från föräldrar vars yngre barn haft linser.
    Ok, då kan jag dessvärre inte hjälpa dig. Får hoppas att någon annan kan. Annars, ring optiker och prata med dem.

    Själv hade jag nog inte ens kommit på tanken att skaffa linser till så små barn, då jag inte trodde det var att rekommendera. Men jag hade visst fel.
  • Anonym (Översynt)
    Anonym (Linslus) skrev 2024-04-23 11:37:51 följande:
    Ok, då kan jag dessvärre inte hjälpa dig. Får hoppas att någon annan kan. Annars, ring optiker och prata med dem.

    Själv hade jag nog inte ens kommit på tanken att skaffa linser till så små barn, då jag inte trodde det var att rekommendera. Men jag hade visst fel.
    Optiker säger ju ja, men det är fortfarande inte det jag söker.

    Precis som du är jag förvånad. Jag fick linser i tonåren och det ansågs tidigt och jag skulle vänjas in ett par veckor innan jag kunde använda på heltid. Men tiderna förändras tydligen.
  • Anonym (C)

    Man kan värma skalmarna varmt vatten och böja till dem så att de krokar tag bättre bakom öronen.

    När jag var en hjulande åttaåring fick man hjälp med det hos optikern men nuförtiden är de inte alls lika noga utan bara böjer till dem så att de sitter halv-okej.

    Men annars är ju linser också ett alternativ förstås.

  • Anonym (Li)

    Känner tre barn som börjat tidigt. Ett barn som var helvilt och slog sönder och tappade glasögon. Linser funkade mycket bättre. Ett barn som vägrade använda glasögon, linser funkade okej. Och ett barn med svåra synfel som hade både glasögon och linser från typ ett års ålder - föräldrarna fick ju sätta i och ta ur. Där sa man att barnet skulle förlorat synen utan denna lösning så då var det ju värt det. 

    Jag tänker att mindre barn behöver lite stöttning och påminnelse om handtvätt före hantering, men är barnet själv motiverat brukar det funka bra. 

  • Anonym (Undersköterska)

    Inte det perspektiv du vill ha men jag är undersköterska och har haft en patient (barn) som jag hjälpt med linser det barnet var några år yngre än din dotter. Det fungerade bra, barnet tänkte inte på att linserna var där och glömde många gånger bort att h*n hade dem. Som vuxen får man hjälpa och påminna om att tvätta händerna innan linserna tas på/av och se till att barnet inte somnar med dem i (om det inte är linser man kan sova med) Det blir en av många rutiner på morgonen och kvällen inte konstigare än att borsta tänderna. Arbetsinsatsen är jämförbart med ett barn som tar hål i öronen. 


    Det är viktigt att din dotter är bekväm med att ta på sina ögon för att få på och av dem. De flesta optiker har prova på paket så ni kan testa en månad hacka på ett sånt erbjudande och se vad ni tycker. 

  • Anonym (Översynt)
    Anonym (Undersköterska) skrev 2024-04-23 14:50:14 följande:

    Inte det perspektiv du vill ha men jag är undersköterska och har haft en patient (barn) som jag hjälpt med linser det barnet var några år yngre än din dotter. Det fungerade bra, barnet tänkte inte på att linserna var där och glömde många gånger bort att h*n hade dem. Som vuxen får man hjälpa och påminna om att tvätta händerna innan linserna tas på/av och se till att barnet inte somnar med dem i (om det inte är linser man kan sova med) Det blir en av många rutiner på morgonen och kvällen inte konstigare än att borsta tänderna. Arbetsinsatsen är jämförbart med ett barn som tar hål i öronen. 


    Det är viktigt att din dotter är bekväm med att ta på sina ögon för att få på och av dem. De flesta optiker har prova på paket så ni kan testa en månad hacka på ett sånt erbjudande och se vad ni tycker. 


    Tack för svaret. Skönt att höra att det gick bra. Barnet i fråga är motiverat och van vid att se mig hantera linser (och skulle så klart få hjälp). Jag ska kolla med optikern om prova på!
Svar på tråden Linser för barn?