• Anonym (Sigbritt)

    Svullna lymfkörtlar. Vad göra?

    Ja, jag har kontaktat vården. Träffade en sjuksköterska för en vecka sedan. Hon sa att jag skulle avvakta men höra av mig om det blev värre eller om symptomen är kvar efter tre veckor. 

    Jag har som knölar i armhålan. Tre efter varandra känns det som, alternativt en stor avlång som är lite knölig. De/den gör ont hela tiden. Spänner liksom. Det gör ännu mer ont om jag rör den. Det känns mer på kvällen än på morgonen. Enligt vad jag googlat mig till borde det vara en inflammerad lymfkörtel. Dock har jag ingen feber, inga andra symptom heller. Brukar sånt här gå över av sig själv? Jag har ansträngt armen väldigt mycket de senaste månaderna. 

  • Svar på tråden Svullna lymfkörtlar. Vad göra?
  • Anonym (Bgng)
    Lynx123 skrev 2024-04-22 20:37:05 följande:

    Om du är kvinna bör du kontakta gyn.


    Vadå Gyn? Hon har ju problem med lymfkörtlar i armhålan 
  • Lynx123
    Anonym (Bgng) skrev 2024-04-22 21:10:21 följande:
    Vadå Gyn? Hon har ju problem med lymfkörtlar i armhålan 
    Säger inte att det är så men det kan vata ett tecken på bröstcancer. Inte troligt men bäst att kolla...
  • Anonym (Blir bra)

    Jag har haft samma besvär efter hårda pass på gymmet. Hur som helst, det gjorde fruktansvärt mycket ont i brösten och körtlarna i armhålan var ordentligt svullna. Läste på 1177 och det stod att man ska avvakta 3veckor och sedan se hur det blir. Det tog typ 3-4veckor sedan gick det över. Tydligen var det träningen och att jag har IBS som medförde  svullnaden i lymfkörteln. Ofta är det inte farligt, kommer nog gå över snart om inte kontakta VC.

  • Anonym (Sigbritt)
    Anonym (Blir bra) skrev 2024-04-22 23:11:52 följande:

    Jag har haft samma besvär efter hårda pass på gymmet. Hur som helst, det gjorde fruktansvärt mycket ont i brösten och körtlarna i armhålan var ordentligt svullna. Läste på 1177 och det stod att man ska avvakta 3veckor och sedan se hur det blir. Det tog typ 3-4veckor sedan gick det över. Tydligen var det träningen och att jag har IBS som medförde  svullnaden i lymfkörteln. Ofta är det inte farligt, kommer nog gå över snart om inte kontakta VC.


    Det kan ju vara förklaringen till att det är mindre svullet på morgonen. Vårdcentralen sa att jag skulle avvakta 3 veckor. 
    Jag har ansträngt armarna mycket på sista tiden. Särskilt höger eftersom jag är högerhänt (det är på höger sida det är svullet.
  • Anonym (Sigbritt)
    Lynx123 skrev 2024-04-22 22:58:03 följande:
    Säger inte att det är så men det kan vata ett tecken på bröstcancer. Inte troligt men bäst att kolla...
    Precis. Därför tog jag kontakt med VC. Har nyligen varit på mammografi och där fanns inget. 
Svar på tråden Svullna lymfkörtlar. Vad göra?