• Anonym (Jag)

    Känns som de fryser ut dottern

    Har en dotter på 10 år som brukar umgås med tre andra tjejer. Två av dom har hon varit vän med sen förskolan. Det har ju varit upp och ner mellan dom som det oftast är mellan tjejer i grupp men överlag bra. De brukar leka på rasterna i skolan och dottern leker med dom på fritiden men bara hon och en åt gången. 


    Nu har de andra tre tjejerna gått hem till varandra tre måndagar i rad, min dotter har aldrig fått frågan. De får bara ta hem två vänner åt gången och då har det varit dom. Men det känns ju som man inte kan görs något ! De måste ju få välja själva vem de ska vara med på fritiden men det känns otroligt jobbigt i mitt hjärta. För dottern bryr sig. Och undrar. Vi tar ofta hem dessa tjejer hit. Och det funkar bra. Men varför får min dotter aldrig frågan när de ska leka tre. Har bra kontakt med de andre föräldrarna och särskilt ett av dom, vi pratar ofta om att inkludera osv

    vad gör man ? Låter det va? Har själv blivit utfryst så därför känns det superjobbigt för mig.

  • Svar på tråden Känns som de fryser ut dottern
  • Anonym (Nja)

    Det är stor skillnad på att aktivt mobba och frysa ut någon för att vara elak och att helt enkelt inte känna för att umgås längre. Relationer kommer och går, även när man är barn.

    Sedan måste du särskilja dina egna upplevelser från hennes. Stötta henne i just det jag skrev förut, att relationer kommer och går. Gör gärna en jämförelse med något hon kan relatera till, kanske att man haft en favoritsmak på glass i flera år men sedan upptäcker att man föredrar andra, vad du nu kan komma på. Stötta henne också i att hitta nya vänner, det är en väldigt viktig egenskap för resten av livet!

  • Anonym (D)

    Din dotter tycker det är jobbigt. Så det du kan göra är att be henne fråga om hon kan få följa med en måndag eller om hon vill att du frågar? 

    Man får faktiskt göra det. 

  • enmamma

    Bjud din dotter och de tre andra flickorna tillsammans på en rolig aktivitet nästa måndag. Det kan vara allt från hänga på 4H-gården till bowling.

    Tycker inte de du skriver är mobbning men du kan hjälpa din dotter att ta sig tillbaka i gruppen.

  • Anonym (Jag)

    Tack för svaren. 


    De umgås ju och vill umgås, de umgås i skolan och privat. Men tyvärr blir det ju lite dumt om de får ta hem två vänner när de brukar leka fyra. Funderar på att bjuda hem alla hit som någon skrev , eller se vad de säger när hon frågar om hon kan få vara med. 


    Ja mycket sitter nog i mitt eget huvud o egna erfarenheter, förstår det och behöver skilja på det. Mådde nästan illa när hon åter igen kom hem idag och sa de skulle leka alla tre.  

  • Anonym (Molly)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-22 16:46:51 följande:

    Tack för svaren. 


    De umgås ju och vill umgås, de umgås i skolan och privat. Men tyvärr blir det ju lite dumt om de får ta hem två vänner när de brukar leka fyra. Funderar på att bjuda hem alla hit som någon skrev , eller se vad de säger när hon frågar om hon kan få vara med. 


    Ja mycket sitter nog i mitt eget huvud o egna erfarenheter, förstår det och behöver skilja på det. Mådde nästan illa när hon åter igen kom hem idag och sa de skulle leka alla tre.  


    Känner igen det där med att endast få ta med 2 kompisar hem, tråkigt för de som ej får haka på någon gång alls.
    Jag gjorde som du är inne på, bjöd hem alla kompisar så ingen i gruppen blev utanför, jag gjorde så varje gång dottern ville ha hem en kompis och när alla ville komma. Ibland kunde kanske bara en komma men alla blev alltid tillfrågade av mig då jag alltid frågade vårdnadshavarna innan.

    Sedan är det inte helt ovanligt att det blir nya grupperingar i 10-års åldern, de får helt enkelt nya intressen. Det var likadant här ett tag och lite jobbigt att försöka att förklara på ett bra sätt utan att döma eller blanda in sina egna känslor i det vilket är lättare sagt än gjort.

    Vår dotter började inom en sport i 11-års åldern och hittade en ny bekantskapskrets som hon umgicks i under flera år, när hon sedan slutade inom sporten efter ett antal år då hon ville satsa mer på skolan behöll hon flera kompisar efteråt!


    Hoppas det fixar sig! 

  • Anonym (Miss X)

    Hur hårt det än låter så kan inte föräldrar styra vem barnen kan/får leka med.
    Fattar att det känns hårt att de tre andra tjejerna väljer bort din dotter när det blir en person för mycket.
    Men du kan inte lösa det genom att tvinga fram någon sorts "rättviselek" mellan barnen!

  • Anonym (Jag)

    Jag vet att man inte kan styra det . Det har över lag blivit mycket mer intriger nu i trean mellan tjejerna, inte bara i hennes ?gäng ? så verkar vara en sådan ålder.  

    Kan ibland uppleva i  många saker att hon är lite mognare ibland och de inte alltid är på samma nivå. 


    Att det alltid ska vara så här med tjejer ? jag vet det finns undantag men min upplevelse är så här med. 

  • Anonym (Miss X)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-22 19:37:28 följande:

    Jag vet att man inte kan styra det . Det har över lag blivit mycket mer intriger nu i trean mellan tjejerna, inte bara i hennes ?gäng ? så verkar vara en sådan ålder.  

    Kan ibland uppleva i  många saker att hon är lite mognare ibland och de inte alltid är på samma nivå. 


    Att det alltid ska vara så här med tjejer ? jag vet det finns undantag men min upplevelse är så här med. 


    Tror att du har helt rätt i att det är sånt som händer mellan tjejer.

    Mina två söner och deras kompisar har liksom alltid bara fungerat, oavsett hur många man fått vara så är man utomhus istället.

    Kan de inte bara leka utomhus?

    Minns själv hur tjejer kunde vara elaka mot varandra, fast från min barndom minns jag mest att man alltid var två. Ett tredje hjul rullade illa. Iaf i den låga ålder som din dotter är i.
  • Anonym

    Försök lotsa henne till att släppa in nya vänner och aktiviteter. 
    Inte göra sig av med gamla vänner men släppa in fler.
    Så att inte allt i hennes liv kretsar kring dessa tre tjejer.
    Finns det någon aktivitet hon vill testa ? Sport eller förening / kör?
    Finns det några andra barn i klassen som hon kan pröva att leka med hemma?

  • Anonym (T)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-22 14:56:47 följande:

    Men det känns ju som man inte kan görs något ! De måste ju få välja själva vem de ska vara med på fritiden men det känns otroligt jobbigt i mitt hjärta. För dottern bryr sig. Och undrar. Vi tar ofta hem dessa tjejer hit. Och det funkar bra. Men varför får min dotter aldrig frågan när de ska leka tre. Har bra kontakt med de andre föräldrarna och särskilt ett av dom, vi pratar ofta om att inkludera osv

    vad gör man ? Låter det va? Har själv blivit utfryst så därför känns det superjobbigt för mig.


    Men har inte du varit en liten tjej själv? Då vet du väl vad som gäller eller inte i dom åldrarna eller hur?

    Gissar på att i den åldern sitter alla tjejer och snackar eller försöker umgås med alla killar.. 

    Om din dotter då är i stadiet att hon fortfarande är ute efter att leka eller umgås med sina vänner, så går ju hon väl "automatiskt ut"?

    Vet inte om de har börjat sminka sig ännu. Men kan ju vara värt att köpa hem något slags smink kit om det är det som de håller på med? 

    Annars kan man hitta flera vänner, behöver inte umgås med bara samma hela tiden. 
Svar på tråden Känns som de fryser ut dottern