• Daimstruten

    Funkar det med enbart mjukmat?

    Min 4-åriga katt fick nyligen dra ut tänder pga forl. Det innebär att han endast får äta blötfoder, som han älskar, i 10 dagar. Han är vanligen en ganska "privat" katt som inte vill ligga bredvid nån utan vill ha sitt personliga utrymme och ligga i sitt katträd eller sin kattbädd på nån meters avstånd. Vet inte om det beror på medicinen han får eller mjukmaten eller en kombo men nu helt plötsligt går han med på att ligga bredvid en och söker mer kontakt. 

    Funderar om jag ska låta honom fortsätta med enbart mjukmat även efter dom 10 dagarna för att han helt enkelt verkar vara en lyckligare katt. Vad tror ni andra? Bra eller dåligt? Vad jag läst påverkar det inte forl alls utan för den sakens skull hjälper ev klorhexidin (tror jag det stod) men helt säkert var man inte där heller.

  • Svar på tråden Funkar det med enbart mjukmat?
  • Jemp

    Absolut, Blötmat är det bästa för katt. Se till att ge ett bra helfoder, tex mjau eller bozita. 

  • Dexter dot com

    Du kan absolut bara ge blötmat till katten. Katter dricker oftast för lite så blötmat mosad med lite vatten är bra för urinvägarna. Att katten är mer kontaktsökande nu kan ju bero på att den tidigare haft ont.

  • Jessican922
    Jemp skrev 2024-04-21 23:12:46 följande:

    Absolut, Blötmat är det bästa för katt. Se till att ge ett bra helfoder, tex mjau eller bozita. 


    Ännu bättre är Royal Canin. Men ska man köra med budget sägs Mjau vara bra. 

  • Daimstruten

    Han får Mjau för kastrerade katter. Tidigare fick han det endast som kvällsmat men just nu är han himla nöjd då han får det hela tiden. Skrattande Fast jag förstår inte varför det endast finns storpack på vanliga Mjau och inte för kastrerade. Tycker kastrerade borde vara det vanliga. Eller så är det så liten skillnad att många tar den vanliga ändå.

  • Jemp
    Jessican922 skrev 2024-04-22 08:49:44 följande:

    Ännu bättre är Royal Canin. Men ska man köra med budget sägs Mjau vara bra. 


    Varför tycker du Royal Canin är bättre? 


    I mina ögon ett av de mest överskattade fodren. Det har bra rykte tack vare mycket reklam, men innehåller massa spannmål en katt knappast behöver. 

Svar på tråden Funkar det med enbart mjukmat?