• VITTORIA25

    Ny graviteten efter uterus atoni

    Hej allihopa! i 2022 efter förlossningen började jag blöda. Det var hemsk. Två transfusioner, blåskateter. Så mycket rädsla. Efter 2 år funderar jag på att bli gravid igen. Vem har haft en upplevelse som min och sedan haft en okomplicerad förlossning? Jag bor i Västerås
    Tack så mycketGlad

  • Svar på tråden Ny graviteten efter uterus atoni
  • Maymom

    Jag var inte riktigt med om samma men hade en stor blödning i samband med förlossningen. Moderkakan ville först inte lossna och det var nära att jag behövde opereras för att få ut den, behövde inte blodtransfusion men det var på gränsen. (De hade satt kateter och tömt min blåsa innan bebisen kom ut, det kan ju ha hjälpt)


     


    Har senare fått blod i samband med missfall.


     


    Vid min andra fullgångna graviditet pratade jag och bm om detta och hon skrev ner min oro inför att det skulle upprepas.


    Vid förlossningen var båda bm väldigt noga med att förklara att de hade koll på min historia och att de var förberedda på en stor blödning, de gav mig blödningshämmande direkt och hade förbeställt blod i min grupp.


     


    Så jag kände mig väldigt trygg med deras åtgärder.


    Andra graviditeten kom moderkakan ut fort och jag blödde bara lite.☺️


    Hoppas detta kan lugna dig


  • VITTORIA25

    Hej! 
    Tack för svaret! 
    Det har lugnat migGlad
    Jag har bara en fråga. Du har skrivit att de gav dig blödhämmande ditekt, du menar ditekt efter födelse? Eller under förlössnigen? Visste du i förväg att de skulle beställa blöd för förlössningen eller du ficiäk reda på det vid förlössnigen?
    Tack så mycket!

  • Maymom
    VITTORIA25 skrev 2024-04-22 13:27:17 följande:

    Hej! 
    Tack för svaret! 
    Det har lugnat migGlad
    Jag har bara en fråga. Du har skrivit att de gav dig blödhämmande ditekt, du menar ditekt efter födelse? Eller under förlössnigen? Visste du i förväg att de skulle beställa blöd för förlössningen eller du ficiäk reda på det vid förlössnigen?
    Tack så mycket!


    Vad bra. Jag fick blödningshämmande direkt han var ute tror jag, inte helt lätt att minnas☺️
    de kollade min blodgrupp extra redan i v37 typ tror jag, och vi pratade om att de skulle vara förberedda redan hos bm.
    Jag hade fått en liten förändring av blodgruppen efter att jag fick blod året innan vilket man tydligen kan få.
    men det var först vid förlossningen de sa att de skulle ringa och förbereda dem på att jag kunde behöva blod.
    vet inte om de använde ordet beställa eller hur exakt det går till, så om nån säger att så brukar vi inte göra så kan jag ju ha använt fel ord eller förklarat dåligt. Men jag kände mig väldigt trygg. 


    men som sagt prata ordentligt med din bm innan så hon skriver ordentligt i din journal, och skriv i ditt förlossningsbrev så din stödperson har koll på det utifall att du kommer in med starka värkar och har svårt att prata. Jag hade igångsättning så var väldigt klar i huvudet när de berättade om att de var förberedda, hade jag haft värkar när de sa det hade jag nog knappt märkt det.😅

  • VITTORIA25
    Just det! Jag förstår ganska bra vad du menar😅
    Tack så mycket för alla fina råd.
    Hoppas att det bli bra också för mig!
  • Maymom

    Det var så lite så. Jag kan nämna att jag var lite mer orolig att något skulle gå fel andra gången men har förstått på vänner att det är vanligt med barn två, att man blir rädd att nåt ska hända en själv och man inte får se sitt första barn igen. När mina värkar började tänkte jag bara att jag ville hem och längtade efter första barnet jättemycket. Och jag hade faktiskt skrivit ett brev innan till min son, utifall att nåt skulle hända så ville jag att det skulle finnas nåt för honom att läsa när han blev äldre. Så jag hade en del oro innan jag med, men kändes som sagt jättebra när jag kom in och de var så förberedda och tydliga.
    Kommer säkert gå bra. Prata med din bm direkt om det så ni har hunnit prata igenom det.
    Lycka till!

  • VITTORIA25

    Jag förstår dig perfekt. 
    För mig ska det vara det tredie barn. Men mina värkar började tänkte jag inte att nåt kunde hända, och när jag började blöda, alla personalen på plats på en gång, tänkte jag okej jag kommer alldrig se mitt barn.
    Jag grät jättemycket.
    Jag skulle längta efter en ny förlössningen för att få liksom lite tillfället att gå igenom den där upplevelsen igen, men samtidigt jag känner mig väldigt skyldig mot mina barn, jag känner som jag riskerar mitt liv.
    Jag är inte gravid än, jag tänkter ibland att jag skulle avstå med det.
    Skrikandes

Svar på tråden Ny graviteten efter uterus atoni