• Anonym (Orolig)

    Finns det nån som kanhjälpa mig att tyda det här provsvaret?


    vad innebär det här? Rynkar på näsan

  • Svar på tråden Finns det nån som kanhjälpa mig att tyda det här provsvaret?
  • Anonym (Kimchi)

    Som det står en grupp B streptokocker som är känslig och behandlas med de antibiotika som står uppräknade. Oklart varför man tog prov. Dvs på vilka symtom de togs. Är du gravid och ska föda snart smittas bebis av dem och i allvarligaste fall får bebis en blodförgiftning. Annat fall så har du en urinvägsinfektion. I tredje fall är det sexuellt överfört. Oavsett så sätts antibiotika in. 

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-04-21 08:35:57 följande:

    Som det står en grupp B streptokocker som är känslig och behandlas med de antibiotika som står uppräknade. Oklart varför man tog prov. Dvs på vilka symtom de togs. Är du gravid och ska föda snart smittas bebis av dem och i allvarligaste fall får bebis en blodförgiftning. Annat fall så har du en urinvägsinfektion. I tredje fall är det sexuellt överfört. Oavsett så sätts antibiotika in. 


    Tack för svar! 


    jag är gravid i vecka 33 och åkte in pga minskad aktivitet i magen och att jag har väldigt mycket förvärkar samt att jag själv sett att jag hade leukocyter i urinen Och även gröna flytningar. Blev fundersam över hur jag skulle tolka svaret då det även togs urinprov och där stod det att GBS inte var påvisbart. Så jag har alltså GBS i vaginalfloran men inte i urinen? Jag har en väldigt nära släkting vars bebis gick bort pga GBS i samband med förlossningen så det här gör mig rädd. 😞

  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-21 09:56:03 följande:

    Tack för svar! 


    jag är gravid i vecka 33 och åkte in pga minskad aktivitet i magen och att jag har väldigt mycket förvärkar samt att jag själv sett att jag hade leukocyter i urinen Och även gröna flytningar. Blev fundersam över hur jag skulle tolka svaret då det även togs urinprov och där stod det att GBS inte var påvisbart. Så jag har alltså GBS i vaginalfloran men inte i urinen? Jag har en väldigt nära släkting vars bebis gick bort pga GBS i samband med förlossningen så det här gör mig rädd. 😞


    Och hur såg du de? Har du u-stickor hemma som du tar? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-21 09:56:03 följande:

    Tack för svar! 


    jag är gravid i vecka 33 och åkte in pga minskad aktivitet i magen och att jag har väldigt mycket förvärkar samt att jag själv sett att jag hade leukocyter i urinen Och även gröna flytningar. Blev fundersam över hur jag skulle tolka svaret då det även togs urinprov och där stod det att GBS inte var påvisbart. Så jag har alltså GBS i vaginalfloran men inte i urinen? Jag har en väldigt nära släkting vars bebis gick bort pga GBS i samband med förlossningen så det här gör mig rädd. 😞


    Att inte GBS kan påvisas i urinprovet kan bero på att det var för lite substans till att få ett mätbart resultat. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2024-04-21 11:23:23 följande:
    Och hur såg du de? Har du u-stickor hemma som du tar? 
    jag hade ett urintest som låg hemma som jag köpt tidigare som jag tog? 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2024-04-21 11:24:20 följande:
    Att inte GBS kan påvisas i urinprovet kan bero på att det var för lite substans till att få ett mätbart resultat. 
    Okej, ja det var på kvällen det togs så det var inte morgonurin och jag hade precis kissat, men dom sa att jag skulle ta det ändå. 
  • Anonym (Kimchi)

    Ja jag tolkar svaret som att det finns vaginalt. GBS finns alltså där och dom du säger inte i urinen. Dessutom grönaktiga flytningar. Den som begärt provtagningen vidimerar provet och ordinerar behandling. Har du hört något? Om inte så ring och påminn och fråga hur det går. Mest också för att lindra din oro. Håller tumme att det går bra och att du snart får träffa lilla bebisen. 

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-04-21 21:08:44 följande:

    Ja jag tolkar svaret som att det finns vaginalt. GBS finns alltså där och dom du säger inte i urinen. Dessutom grönaktiga flytningar. Den som begärt provtagningen vidimerar provet och ordinerar behandling. Har du hört något? Om inte så ring och påminn och fråga hur det går. Mest också för att lindra din oro. Håller tumme att det går bra och att du snart får träffa lilla bebisen. 


    Nej jag har inte hört något, provsvaret fanns i min journal igår kväll och vi var in i onsdags. Det stod i journalen att läkaren skulle ringa mig om det visade något så vi får se imorn annars kanske jag ringer efter det. Tack snälla 🥺 och tack för hjälpen!
Svar på tråden Finns det nån som kanhjälpa mig att tyda det här provsvaret?