• Anonym (Hanna)

    Tar halva barnbidragen, vägrar underhåll m m

    Ena parten anser att hen är utan barnen mer än hen vill. (Ej sant. Har med våld och missbruk att göra.) 

    Får hen då fortsätta ta halva barnbidragen samt vägra betala underhåll? I snart ett år. 

    Vårdnadstvist är igång p g a våld. Inget skriftligt avtal kring umgänge finns, det är bl a det som ska avgöras i vårdnadstvisten. 

    Men "får" man strunta i att betala underhåll, vägra flytta folkbokföringen samt vägra betala underhåll?
    Man kan tycka vad man vill, men inget avtal finns. Personen får träffa barnen begränsat p g a tidigare våld och konflikter samt andra orsaker. 

  • Svar på tråden Tar halva barnbidragen, vägrar underhåll m m
  • Anonym (Beror på)

    Hur mycket tid sover barnet hos den andra föräldern? Om barnet bor mest hos dig så ska du ha hela barnbidraget samt underhåll. Kontakta FK för att ordna detta.

  • Anonym (Qz)

    Du behöver inte diskutera detta med den andra parten alls. Ansök om underhållsstöd hos försäkringskassan och anmäl att du ska ha hela barnbidraget du barnen bor hos dig. Försäkringskassan kommer betala ut underhåll till dig varje månad och sedan kräva in detta av den andra parten. Vägrar den andra parten gå med på att du ska ha hela barnbidraget söker du som sagt om detta hos försäkringskassan som då gör en utredning kring var barnen bor och om du ska ha rätt till hela, vilket du kommer ha om de bor heltid hos dig.

  • Anonym (vänster är ett skällsord)

    Om ingen dom kring barnens boende, vårdnad eller umgänge finns så "får" ni båda göra precis som ni kommer överens om (det går för övrigt att göra även om det finns en dom).

    Vem menar du i dagsläget "ger dig rätten" att bestämma under vilka former och i vilken omfattning barnen umgås/bor med den andra föräldern?

    Jag har personligen gått igenom hela denna cirkus, hela vägen upp i hovrätten.
    Jag är den första att skriva under på att hela förfarandet och all juridik som omger föräldraskap och "vårdnadstvister" bör reformeras kraftigt.
    Det är en jävla soppa rent ut sagt med flertalet myndigheter och rättsinstanser inblandat, varav ingen gör detta på rätt sätt o det finns inget samarbete mellan dem.
    Det finns liksom ingen som tar ett helhetsperspektiv på situationen, vilket jag anser är avgörande i de flesta fall där 2 föräldrar inte lyckas enas om lösningar på frågor kring föräldraskapet som blir bäst ur barnens perspektiv.

    Mitt intryck av ditt initiala inlägg är att du mest är frustrerad över att barnens andra förälder "slipper undan" att ge dig pengar.....

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2024-04-20 11:35:16 följande:

    Om ingen dom kring barnens boende, vårdnad eller umgänge finns så "får" ni båda göra precis som ni kommer överens om (det går för övrigt att göra även om det finns en dom).

    Vem menar du i dagsläget "ger dig rätten" att bestämma under vilka former och i vilken omfattning barnen umgås/bor med den andra föräldern?

    Jag har personligen gått igenom hela denna cirkus, hela vägen upp i hovrätten.
    Jag är den första att skriva under på att hela förfarandet och all juridik som omger föräldraskap och "vårdnadstvister" bör reformeras kraftigt.
    Det är en jävla soppa rent ut sagt med flertalet myndigheter och rättsinstanser inblandat, varav ingen gör detta på rätt sätt o det finns inget samarbete mellan dem.
    Det finns liksom ingen som tar ett helhetsperspektiv på situationen, vilket jag anser är avgörande i de flesta fall där 2 föräldrar inte lyckas enas om lösningar på frågor kring föräldraskapet som blir bäst ur barnens perspektiv.

    Mitt intryck av ditt initiala inlägg är att du mest är frustrerad över att barnens andra förälder "slipper undan" att ge dig pengar.....


    Jag håller HELT med dig och är för en stor reform! 
    Ingen ger mig "rätten". Myndigheterna och instanserna har som sagt inget samarbete mellan sig vilket medför att alla inblandade hamnar i kläm. Jag ska på nåt märkligt vis skydda barnen från våld och missbruk samtidigt som jag ska främja ett umgänge mellan barnen och deras missbrukande våldsamma förälder.

    Hade hen fungerat som en "normal person" hade vi inte varit i en vårdnadstvist överhuvudtaget. Det var i stort sett det enda valet jag hade, om inte soc skulle LVU:a barnen. Jag hade mycket hellre haft en fungerande medförälder än en som är våldsam och missbrukare. Jag är inte en förälder som helt utan anledning är ute efter att "ta" barnen. Är rejält trött på det narrativet. Det hade varit en DRÖM att dela ansvaret med en till förälder. Just nu beter hen sig väldigt olämpligt och gapar samtidigt om att hens barn är "tagna från" hen.

    Du förstod mitt initiala inlägg rätt. Jag är frustrerad över att barnets andra förälder slipper undan att försörja sina barn. Det handlar inte om att "ge" MIG pengar. Det är barnens lagstadgade rätt. Varför ska de straffas för vår osämja?! Även om det vore så att jag har tagit mig rätten att "ta" barnen, varför ska DE straffas för det?! Varför ska jag stå för även hens del av försörjningen? Får man verkligen göra så för att man själv är kränkt? Var i det passar barnens rätt in? 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-20 11:19:45 följande:

    Hur mycket tid sover barnet hos den andra föräldern? Om barnet bor mest hos dig så ska du ha hela barnbidraget samt underhåll. Kontakta FK för att ordna detta.


    Den andre föräldern vägrar flytta över folkbokföringen. De kan bara betala ut om barnen är folkbokförda här. 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-04-20 14:00:24 följande:
    Den andre föräldern vägrar flytta över folkbokföringen. De kan bara betala ut om barnen är folkbokförda här. 
    Då kontaktar du Skv och ber dem göra en utredning om var barnen egentligen bor. Så igen, var BOR barnen? Hur många nätter sover de hos sin pappa per månad?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-20 14:08:40 följande:
    Då kontaktar du Skv och ber dem göra en utredning om var barnen egentligen bor. Så igen, var BOR barnen? Hur många nätter sover de hos sin pappa per månad?
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-20 14:08:40 följande:
    Då kontaktar du Skv och ber dem göra en utredning om var barnen egentligen bor. Så igen, var BOR barnen? Hur många nätter sover de hos sin pappa per månad?

    Mamman. Men de bor där mellan 0 och 6 nätter i månaden beroende på hennes skick. 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-04-20 14:33:03 följande:
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-20 14:08:40 följande:
    Då kontaktar du Skv och ber dem göra en utredning om var barnen egentligen bor. Så igen, var BOR barnen? Hur många nätter sover de hos sin pappa per månad?

    Mamman. Men de bor där mellan 0 och 6 nätter i månaden beroende på hennes skick. 
    Ah, mamman. Tänkte att du kunde vara kvinna med tanke på nicket, men ok. Då ska hon betala underhåll. Kontakta Skv först för utredningen och när den är klar Fk och begär även retroaktivt upp till tre år.
  • Anonym (lena)

    Jag har haft en vårdnadstvist med mitt ex. Har ni haft muntlig förberedelse? Har ni fått tillfällig beslut om var barnen ska bo? Om du är boende förälder kontakta FK och ansöka om underhåll och barnbidrag. Det kan betalas retroaktivt. 

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (lena) skrev 2024-04-20 15:25:24 följande:

    Jag har haft en vårdnadstvist med mitt ex. Har ni haft muntlig förberedelse? Har ni fått tillfällig beslut om var barnen ska bo? Om du är boende förälder kontakta FK och ansöka om underhåll och barnbidrag. Det kan betalas retroaktivt. 


    Vi har inte haft den muntliga än, men ska ha snart. 
    Barnen är skrivna hos henne men bor hos mig p g a våld bland annat. 
    Kommer jag kunna ansöka om retroaktivt trots att de varit skrivna där hela tiden? Andra mamman vägrar ändra folkbokföringen trots att det är ett brott. 
  • Tow2Mater

    Hen, medförälder, andra mamman - det handlar alltså om två mammor som föräldrar? Förvirrande.

    Finns inget avtal, får man ju göra som man vill.

  • Anonym (Hanna)
    Tow2Mater skrev 2024-04-20 19:25:24 följande:

    Hen, medförälder, andra mamman - det handlar alltså om två mammor som föräldrar? Förvirrande.

    Finns inget avtal, får man ju göra som man vill.


    Ja det är förvirrande för många. Därför tänkte jag först "maskera" genom att skriva "hen", för våra kön hör inte riktigt till diskussionen. 

    Ok, så om det inte finns något avtal och barnen bor mestadels hos den ena så kan den andra välja att ändå plocka bar bidrag och strunta i att försörja barnen? 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-04-20 19:53:18 följande:
    Ja det är förvirrande för många. Därför tänkte jag först "maskera" genom att skriva "hen", för våra kön hör inte riktigt till diskussionen. 

    Ok, så om det inte finns något avtal och barnen bor mestadels hos den ena så kan den andra välja att ändå plocka bar bidrag och strunta i att försörja barnen? 
    Ja, så länge DU inte tar tag i situationen.
  • Anonym (lena)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-04-20 15:37:06 följande:
    Vi har inte haft den muntliga än, men ska ha snart. 
    Barnen är skrivna hos henne men bor hos mig p g a våld bland annat. 
    Kommer jag kunna ansöka om retroaktivt trots att de varit skrivna där hela tiden? Andra mamman vägrar ändra folkbokföringen trots att det är ett brott. 
    det blir svårt att bevisa att barnen bor mest hos dig om de är folkbokförda hos henne. man kan få underhållsbidrag 3 eller 4 månader retroaktivt men du måste bevisa att barnen har bott mest hos dig. tycker du att den andra förälder erkänner att barnen bor mest hos dig om FK ringer henne? om du får tillfälligt beslut att du är boende förälder, kan du ändra fölkbokföringen.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-20 20:03:14 följande:
    Ja, så länge DU inte tar tag i situationen.
    Hur menar du?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (lena) skrev 2024-04-20 21:30:35 följande:
    det blir svårt att bevisa att barnen bor mest hos dig om de är folkbokförda hos henne. man kan få underhållsbidrag 3 eller 4 månader retroaktivt men du måste bevisa att barnen har bott mest hos dig. tycker du att den andra förälder erkänner att barnen bor mest hos dig om FK ringer henne? om du får tillfälligt beslut att du är boende förälder, kan du ändra fölkbokföringen.
    Hon erkänner det, men anser inte att det är frivilligt från hennes sida, att barnen bor hos mig. ATT de gör det ser alla, men hon tycker inte att hon ska betala, för hon säger att hon vill att de ska bo hos henne. Samtidigt som hon är våldsam och missbrukar. (Finns domar på det!)
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-04-20 22:00:55 följande:
    Hur menar du?
    Jag har ju redan berättat vad du behöver göra. Du ska be Skv göra en utredning om var barnen ska vara folkbokförda och därefter kontakta Fk för underhåll.
  • Anonym (Ensamstående)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2024-04-20 11:35:16 följande:

    Mitt intryck av ditt initiala inlägg är att du mest är frustrerad över att barnens andra förälder "slipper undan" att ge dig pengar.....


    Vad då "ge TS pengar"? Det handlar inte om att "ge TS pengar", det handlar om att försörja sina barn! Du låter som mitt snart ex. "Jag tänker inte ge dig ett öre av mina pengar, vill du separera får du klara dig själv" samtidigt som barnen straffas då exet inte vill ha med mig att göra och därmed då inte heller dem.... 
  • Anonym (lena)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-04-20 22:02:45 följande:
    Hon erkänner det, men anser inte att det är frivilligt från hennes sida, att barnen bor hos mig. ATT de gör det ser alla, men hon tycker inte att hon ska betala, för hon säger att hon vill att de ska bo hos henne. Samtidigt som hon är våldsam och missbrukar. (Finns domar på det!)
    FK ska betala till dig och hon betalar sen till FK. FK bryr sig inte om det är frivilligt eller ofrivilligt. Du har rätt till underhåll om barnen bor mest hos dig. 
Svar på tråden Tar halva barnbidragen, vägrar underhåll m m