• sommar10

    Skaffa barn under läkarlinjen?

    Hej,
    Finns det några av er här som skaffat barn under tiden ni studerat till läkare? Eller några andra med erfarenhet av att skaffa barn när ni studerar annat program?
    Jag tar examen när jag är 32 och efter det hade jag gärna jobbat i något år. Jag hade gärna börjat försöka skaffa barn något år innan 30 och då är jag fortfarande student i några år till. Min sambo har en heltidstjänst och vi bor billigt så ekonomiskt sett hade det gått ihop, även om det såklart kräver lite planering. 

    Skulle ni andra som studerat som gravida avråda mig från denna idé?

  • Svar på tråden Skaffa barn under läkarlinjen?
  • Anonym (Det går alldeles utmärkt)

    Det gick aldeles utmärkt för oss. Vårt första barn föddes i princip mitt i min utblidning. Vi hade tur som har våra föräldrar och syskon på relativt nära håll och en välfungerande barnomsorg. Har man inte det blir det svårare.

    När vårt första barn föddes tog jag paus två terminer, när jag fortsatte utbildningen tog min man två treminer paus. Rent praktiskt var bostadsfrågan största problemet men vi fick hjälp av Studentbostäder att hitta en lägenhet som uppfyllde våra behov.

    Kan bara uppmuntra till att sätta barn till världen mitt under studierna. Vi upplevde båda två att vi blev ännu mer motiverade.

  • Anonym (U)

    Det jag först tänker på är hur illa min läkarstudentkompis sa att obduktioner luktar. Det lär ju inte bli roligare som gravid. Finns det lab:ar man inte bör göra som gravid?


    Min kursare (helt annan utbildning) blev gravid och det var jättejobbigt i och med tröttheten. Minns särskilt ett studiebesök där hon höll på att rasa ihop helt. Det är ju inte som på jobbet där man kan få andra uppgifter - man måste ju gå sin utbildning aktivt för att klara sitt jobb sen. 

  • sommar10
    Anonym (Det går alldeles utmärkt) skrev 2024-04-19 15:16:22 följande:

    Det gick aldeles utmärkt för oss. Vårt första barn föddes i princip mitt i min utblidning. Vi hade tur som har våra föräldrar och syskon på relativt nära håll och en välfungerande barnomsorg. Har man inte det blir det svårare.

    När vårt första barn föddes tog jag paus två terminer, när jag fortsatte utbildningen tog min man två treminer paus. Rent praktiskt var bostadsfrågan största problemet men vi fick hjälp av Studentbostäder att hitta en lägenhet som uppfyllde våra behov.

    Kan bara uppmuntra till att sätta barn till världen mitt under studierna. Vi upplevde båda två att vi blev ännu mer motiverade.


    Vad kul att höra!
  • Anonym (U)

    Tillägg: jag blev till sist sjukskriven pga trötthet och smärtor när jag var gravid. Plugga hade jag nog inte orkat. Jobbet kunde jag och gjorde det mesta på rutin. Svårare saker som krävde en normalfungerande hjärna tog kollegor över. 


    Känner också några som behövt läggas in första trimestern pga illamående. Då är man nog inte heller så pepp på att skriva hemtenta mm. 

  • Anonym (T)

    Ett par bekanta (båda är läkare) skaffade sina första två barn under studietiden. Trean kom lite senare. 

    Det verkar ha fungerat bra för dem. 

  • FtS70
    Min dotter avbröt läkarlinjen och fick barn. Födde i september och hoppade på utbildningen ett år senare. Inga bekymmer.
  • Anonym (U)

    Tillägg 2: De jag känner som haft problem med att ha barn under studierna har haft det pga av att utbildaren var mycket oorganiserad, lämnade ut scheman efter sista sekunden, ändrade schema ofta med kort varsel etc. Det blev ju jättestruligt med kontakten med förskolan. Sånt tänker jag inte förekommer på en så stor utbildning som läkarlinjen. 

  • Anonym (T)

    Roligt att alla kallar det läkarlinjen fortfarande. 

  • Anonym (U)
    Anonym (T) skrev 2024-04-19 16:01:20 följande:

    Roligt att alla kallar det läkarlinjen fortfarande. 


    Vi är gamla hundar. :) 
  • sommar10
    Anonym (T) skrev 2024-04-19 16:01:20 följande:

    Roligt att alla kallar det läkarlinjen fortfarande. 


    De flesta säger nog läkarlinjen, men det är inget jag faktiskt reflekterat över. Vad hade du använt för ord? Läkarprogrammet?
Svar på tråden Skaffa barn under läkarlinjen?