• akademibåstad

    Sömnproblem?!

    Hej! Min pojkvän har extrema svårigheter att vakna på morgonen. Har har egentligen svårigheter med sömn allmänt. Ofta måste han sova med ljud i bakgrunden och i många fall kan han inte somna alls, eller så ligger han och försöker sova i flera timmar osv. Men de stora problemet är morgonen. HAN VAKNAR INTE?! Han sätter flera flera alarm per morgon men vaknar inte av någon av dom. Han märker inte ens att de ringer utan de är jag som får stänga av dom när han inte vaknar. Ända sättet att få han att vakna är om någon häller vatten i hans ansikte och efter det drar honom ur Sängen. Det funkar inte att det är såhär då han snart ska ta sig an jobb där han behöver vara vaken vid en rimlig tid. Det funkar inte heller att jag (eller hans mamma) ska avsätta 30 minuter varje morgon för att se till att han är vaken och uppe. Alltså han vaknar inte av alarm, brandalarm, att någon rycker av täcket, INGET! somsagt är detta inte rimligt om han någonsin ska kunna ha ett jobb eller bo själv. Han är tyvärr även en person som inte tar tag att gå till läkare osv och därför undra jag om det finns någon här som vet vad man kan göra? Det funkar ju liksom inte med de vanliga tipsen som att sätta en väckarklocKa på andra sidan rummet för att han ska gå upp, då han inte märker ljudet. Behöver råd från någon som vet något om ämnet och vad man påriktigt kan göra? finns det något namn för detta?

  • Svar på tråden Sömnproblem?!
  • Elizza11
    akademibåstad skrev 2024-04-18 23:42:03 följande:

    Värt att tillägga att han sover igenom hela dagen och vaknar runt 17:00 om ingen är hemma för att väcka honom!


    Ja det är det väl inte så konstigt att han dels inte somnar på kvällen/natten och dels inte vaknar på morgonen om han sover till på eftermiddagen..

    Det viktigaste är ju att han vänder på dygnet.och går och lägger sig tidigare och tidigare på natten.och börjar gå upp tidigare och tidigare på morgonen istället..

    Sen istället för att ligga och försöka sova i flera timmar om det inte funkar är ju värdelöst..Det funkar inte, speciellt inte om man gått upp sent..Då är det bättre att göra något ett par timmar innan man försöker sova....

    Förutom att han vänder på dygnet är ju att göra något extra aktivt ngr tim innan han försöker sova..en bra sak..
    Alltså gå ut och gå, spring, cykla, spela tennis, sparka boll, osv..Någon typ av träning..där han tar ut sig lite..

    Sen innan ni/han ska sova så finns det ju också olika saker man kan göra för att förbereda kroppen på sömn, något som lugnar ner systemet s.a.s.
    Kan vara att ta ett varmt bad/fotbad,  massage, yoga, meditation, thai chi, osv. Vad som passar bäst.
  • akademibåstad

    Det är faktiskt smart! Han har testat massa olika saker, tex ta bort koffein, vara mer aktiv och massa sånt. Men de verkar inte ha funkat än så länge. Tyvärr hjälper de heller inte om han kan somna. Så även de gånger han lyckas somna i tid, har han samma problem på morgonen. Men smart med att varva ner med massage, te och så. Vi får testa det! Tack för tipsen!

  • Daisy28
    akademibåstad skrev 2024-04-18 23:40:24 följande:
    Sömnproblem?!

    Hej! Min pojkvän har extrema svårigheter att vakna på morgonen. Har har egentligen svårigheter med sömn allmänt. Ofta måste han sova med ljud i bakgrunden och i många fall kan han inte somna alls, eller så ligger han och försöker sova i flera timmar osv. Men de stora problemet är morgonen. HAN VAKNAR INTE?! Han sätter flera flera alarm per morgon men vaknar inte av någon av dom. Han märker inte ens att de ringer utan de är jag som får stänga av dom när han inte vaknar. Ända sättet att få han att vakna är om någon häller vatten i hans ansikte och efter det drar honom ur Sängen. Det funkar inte att det är såhär då han snart ska ta sig an jobb där han behöver vara vaken vid en rimlig tid. Det funkar inte heller att jag (eller hans mamma) ska avsätta 30 minuter varje morgon för att se till att han är vaken och uppe. Alltså han vaknar inte av alarm, brandalarm, att någon rycker av täcket, INGET! somsagt är detta inte rimligt om han någonsin ska kunna ha ett jobb eller bo själv. Han är tyvärr även en person som inte tar tag att gå till läkare osv och därför undra jag om det finns någon här som vet vad man kan göra? Det funkar ju liksom inte med de vanliga tipsen som att sätta en väckarklocKa på andra sidan rummet för att han ska gå upp, då han inte märker ljudet. Behöver råd från någon som vet något om ämnet och vad man påriktigt kan göra? finns det något namn för detta?


    Låt honom ta ansvar för sitt liv och konsekvenserna av det.  Säg bara till honom att nu slutar du hjälpa. 
  • Maac

    Te innehåller koffein så skippa det. 

    Det finns ett sjukt bra sätt att lära sig somna, det är otroligt jobbigt när det pågår bara. Det handlar om att vänja kroppen vid att man somnar när man lägger sig. 

    Börja med att han går upp klockan sex en morgon (ni får hjälpas åt att få upp honom).

    Han får inte under några omständigheter sova under dagen eller kvällen. På kvällen får han inte lägga sig förrän klockan 02:00, oavsett hur trött han är. 

    På morgonen går han upp klockan sex igen, håller sig vaken hela dagen, och lägger sig igen klockan två på morgonen. Håll på så tills han bygger upp en sömnskuld som gör att han däckar direkt när han lägger sig vid 02:00. Inga undantag på helgerna, håll samma tider. 

    När han däckar klockan 02:00 flyttar han tillbaka tiden en kvart, så kvällen efter får han sova 01:45. Han måste hålla det två nätter innan han får lägga sig 01:30. Om han däckar direkt 01:30 kan ni flytta tiden till 01:15 efter två dagar. Fortsätt flytta en kvart var tredje dag tills han inte längre däckar direkt när han lägger sig, då har han hamnat på hur många timmar han egentligen behöver sova. 

    Sjukt viktigt att verkligen inte göra några undantag när man kör den här metoden. Den är vanlig och jag har tre kompisar som gått i sömnskola och fått rätt på sömnen med den här metoden. Plågsamt, men på 2-3 veckor har man fått rätt på det. 

    Han måste ju själv vara väldigt motiverad, och ni får väl hjälpa honom genom att hälla vatten i ansiktet om det är det som behövs. Det gjorde min mamma på mig när jag var tonåring. 

    Kan verkligen rekommendera detta. 

    Lycka till!

  • FiaLisannnN

    Vilken bebis du är tillsammans med. Riktig mansbebis. Har man problem så tar man tag i det. Det finns hjälp att få. Men han är väl för cool och ball för att sträcka ut en hjälpande hand?

Svar på tråden Sömnproblem?!