• Anonym (Trött)

    Får inte ihop livet

    Mitt liv går inte ihop men vad ska jag ta bort? Jobbar som undersköterska 80 procent oregelbundna tider, sambo med chefsjobb som reser mycket i tjänsten vilket innebär att jag tar 90 procent av vab och kontakter med skola, fritidsaktiviteter och liknande vilket är en hel del då det är mycket som strular framför allt runt mellanbarnet. Har därutöver en äldre pappa som behöver en hel del hjälp. Jag är enda barnet. Behöver träna regelbundet då jag annars får problem med ryggen. Vi delar på hushållsarbete hemma, men eftersom jag är hemma mest så blir det lite mer på mig då barnen går till mig i första hand, kompisars föräldrar kontaktar mig och det är jag som vet vad som finns i kylskåpet. Det känns som jag bara skyfflar hela tiden utan an någonsin hinna sätta mig eller komma närmare att bli klar med något. Vad tar jag bort?

  • Svar på tråden Får inte ihop livet
  • Anonym (M)

    Om ni har det bra ekonomisk så sluta jobba eller skaffa deltids jobb. 

  • Tow2Mater

    Hur många barn har ni? Ar någon tillräckligt gammal att ta ansvar for hushållsuppgifter och annat?

    Barnens fritidsaktiviter - har de mer än en var, kan ni ju ta bort där.

    Husdjur som tar tid?

  • Anonym (Mimmi)

    Gå ner mer i tid. Skaffa hjälp hemma, t ex städ. Avlastning med barnen. Få mannen att byta arbete. Exempel. 

    Samt, eftersom ni bara är sambos, se till att säkra din egen ekonomi, så du inte står där fattig om han lämnar dig. Du möjliggör för honom att ha en karriär med konsekvensen att du har mindre pengar och mer ansvar för hem och familj. 

  • Dexter dot com

    Gå ner i arbetstid och se till att sambon kompenserar dig ekonomiskt och umgås med din pappa men låt honom köpa in hjälpen han behöver.

  • coffeeaddict slash workoutaholic

    Oj, vilka råd. Direkt in i kvinnofällan. 


    Går du ner mer i tid påverkas självklart även pension, och den egna ekonomiska friheten här och nu. Säger du upp dig helt påverkar det även framtida arbetsmöjligheter. Jag har svårt att förstå hur man kan ge sådana råd. 


    Jag skulle säga att du behöver prioritera bort sådant som inte är absolut nödvändigt. Handla mat när ni är två vuxna hemma (låt sambon handla), ta hjälp av vänner/kamrater från barnens aktiviteter att skjutsa. 

  • Anonym (Man)

    Vet, ju inte riktigt hur ni lever, men många stressar mycke med allt , för att allt måsta va perfekt å hålla in vis fasad idag, under barn åren kan man sänka kraven , göra de man hinner å prioritera de viktigaste å måsten, vet ju inte hur gamla barnen är men de kan gilla å få lite egna uppgifter med :)

  • Anonym (Trött)

    Tack för råd. Kan inte citera tyvärr. Gå ner mer än till 80 varken kan eller vill jag. Barnen är 12, 10 och 7 och visst borde de kunna hjälpa till mer, det ska jag verkligen försöka med. Vi har inte råd att ta in städhjälp. perfekt är det verk inte hemma, men jag förstår vad du menar signatur Man.
    Min sambo är kvinna förresten och jag är man, spelar ju ingen roll för råden, men då jag såg att många tog för givet att det var tvärtom 

  • enola
    Anonym (Trött) skrev 2024-04-19 07:27:21 följande:

    Tack för råd. Kan inte citera tyvärr. Gå ner mer än till 80 varken kan eller vill jag. Barnen är 12, 10 och 7 och visst borde de kunna hjälpa till mer, det ska jag verkligen försöka med. Vi har inte råd att ta in städhjälp. perfekt är det verk inte hemma, men jag förstår vad du menar signatur Man.
    Min sambo är kvinna förresten och jag är man, spelar ju ingen roll för råden, men då jag såg att många tog för givet att det var tvärtom 


    Oj vad fördomsfull jag känner mig nu! Jag tog också förgivet att du var kvinnan och din sambo mannen. 
    Har tyvärr inga råd att ge dig förutom att försöka släppa på kraven och vara "good enough". Ett råd jag försöker följa själv men som kan vara nog så svårt.
    Ger däremot mig själv en ordentlig tillsägelse att inte ha förutfattade meningar!
  • Anonym (Va)

    Din sambo behöver självklart omförhandla sin tjänst eller byta jobb. Det enda rätta! Både för barnen skull och för din. Dela 50/50. 

    Herregud vilka stenålderstips. 

  • Bobo

    Hej!

    Försök att dela in sakerna i olika kategorier. Vad stressar mest och finns det någon hjälp/ lösning på problemet?

    Kan t ex din fru ansvara för handling? Hon kan klicka hem saker på nätet t ex. Kostar en liten slant men kanske värt det.

    Ni har inte råd med städhjälp? Kan man kanske ta hjälp en gång i månaden eller under en del av året? Vi har städhjälp 2 gånger i månaden. Det kostar oss ca 1500 efter Rut. Egentligen behöver vi det mest under vintern då det är då vi har det som stressigast. Är det samma för er? Kan man använda det okt- mars, t ex?

    Kan du ta hjälp av barnens kompisars föräldrar vid t ex skjutsning eller liknande? Så att man hjälps åt mer? 

    Kan ni laga mat tillsammans på helgen, eller att dun fru sköter det och fryser in minst två middagar som är färdiga till veckan. Fundera på om det är någon veckodag som är extra stressig och använd de färdiga rätterna de dagarna.

    Prata med din fru: är det någon veckodag som är extra tugg, kan hon ändra sina arbetstider den dagen så att hon kan komma hem lite tidigare?

    Se till att även din fru blir engagerad i Kontakten med skolan. Om det behöver mailas något, låt henne sköta det. Hon lär dessutom ha det Lättare att hålla kolla på sin Mail än du har som undersköterska. 


    Livspusslet är svårt att få ihop. Med tanke på era barns ålder så kan man tänka sig att er stressiga tillvaro kommer hålla i sig i ca 5 år till. Vad kan man förändra för att få tillvaron att fungera då? Jag tror mycket på att försöka dela in problemet i olika kategorier och tidsperioder. Det känns mer överkomligt då. Lycka till!

  • Anonym (Mm)

    Frun kan inte ändra på sitt jobb så det funkar bättre eller alternativt titta på att byta till ett som funkar bättre med de förutsättningar ni har? Och vad gör hon för att underlätta för dig som får ta det största ansvaret? Och vad tar hon ansvar för? 

    En sak som jag försöker göra är att laga ordentligt med mat inför veckan, med matlådor. Tycker man det är tråkigt med samma mat kan man ju antingen laga flera rätter på en gång då eller göra sånt man kan variera. Exempelvis köttfärssås kan ju slängas ihop till en lasagnette och blir ju visserligen ganska samma men ändå lite variation. Eller pizza med köttfärssås på eller liknande, ja du fattar. Sparar ju lite tid och energi för planering. 

    Se till att barnen hjälper till, de kan ställa in sin disk i diskmaskinen direkt, plocka undan det de själva stökar till, och starta och/eller hänga tvätt osv. 

    Och glöm inte bort, är det inte panik kan det faktiskt vänta lite så du får en paus! Världen går inte under. Och dessutom har man ett upplägg som inte funkar behöver man tillsammans hitta lösningar, bara för att det funkat innan och man kommit överrens om det tidigare innebär det inte att det är hugget i sten. Det ska funka för båda, så även om den ena tycker det funkar måste denne tänka om när den andre känner att det inte gör det.

  • Anonym (livspusslet)

    Saker som underlättar livspusslet: 


    Matschema för minst en v. 


    Storkok. Stek tex en massa köttfärs och kyckling i bitar någon helgdag när ni båda är hemma och frys in i lagom stora förpackningar för middag till er samt nog för en matlåda eller två. Platta till påsarna så går det fort att tina. 


    Tvätten kan med fördel, om det är möjligt, sorteras direkt i olika tvättunnor/påsar vid avklädning, det kräver lite innan barnen lär sig, men det har man igen när det ska tvättas.
    De här från Ikea kanske funkar: www.ikea.com/se/sv/p/sortera-avfallskaerl-med-lock-vit-70255899/

    Schema på väggen för vem som gör vad och när. Biltema har en whiteboard som funkar bra. 
    På så vis flyter det på lättare.


    10-15 min städ ta den tiden varje kväll, allihop och plocka ihop era egna saker och lägg på rätt plats innan den yngsta ska lägga sig. 

    Kläderna klara kvällen innan när ni har plockat ihop grejer så kan kläder till morgondagen läggas fram. Ännu hellre att man fixar hela veckan, då funkar en sån här per person utmärkt. 
    www.ikea.com/se/sv/p/rassla-foervaring-med-5-fack-vit-50421338/

    Mat, handla via nätet som bara är att hämta på väg hem. Här kostar det 50 kr per gång. 
    Det blir lätt när man har en matlista att gå efter. 
     
    Egentid, planera in egentid, främst för dig som drar det tyngsta lasset. Minst en timme i v då du kan göra vad du vill utan ansvar. Man kan också ta några minuter till avslappning när man ska lägga sig. Lyssna på avslappningsmusik (Peder B Helland gör fantastisk avslappningsmusik, finns på Youiube) fundera på morgondagen och varva ner från den gångna dagen.  

    Aktiviteter har barnen aktiviteter så försök samordna med övriga barns föräldrar så barnen kan samåka. Har de flera, fundera på om de verkligen kan ha det just nu. 


    Städ den förälder som är hemma med barnen på lördagsmorgonen (eller den tid som fungerar bäst för er)  får ta ansvar för att det dammas, dammsugs, städas toaletter, att barnen städar sitt eget rum, sängkläder byts etc. Det som inte görs under veckan helt enkelt. Med ett schema på vad som ska göras och i vilken ordning så går det lättare och barnen klarar  sig bra själva. 
    Om alla i familjen som är hemma hjälps åt så tar det inte så lång tid. Ta en mysig stund tillsammans efteråt, ät glass eller en god lunch eller vad ni gillar. 


    Lär tolvåringen att laga mat om denne inte kan det, tioåringen kan också vara med men kanske inte få ensamt ansvar för middag än. Det beror på hur denne är. 


    Sjuåringen kan också få ansvar för något, plocka ur diskmaskinen tex eller att lägga in en tvätt i tvättmaskinen.


    Allt kan inte införas samtidigt, men sätt er ner och prata om det och tala om att du ensam inte mäktar med att driva familjen AB, alla måste hjälpas åt och fråga barnen vad de själva känner att de kan bidra med (förutom sina rum). 


     


     

  • Anonym (livspusslet)

    En sak till: 


    När tvätten är torr kan man ha korgar, (finns enkla, fina i plast för tvätt på Ikea) som man lägger ner allas kläder i varsin så får de själva hämta den och lägga in i sina rum samt ställa tillbaka korgarna. (De från Ikea är stapelbara har jag för mig) 


     

  • Anonym (XXX)

    Om din man har ett sådant chefsjobb med mycket övertid och resor som du beskriver, så måste han tjäna relativt bra. Kan du inte gå ner på halvtid? Om inte det funkar ekonomiskt, så kan det vara värt att skaffa en mindre/billigare bostad. För det du beskriver är ju inget liv för dig, och mest troligt är det inte bra för barnen heller att du inte räcker till. 

  • Anonym (Trött)

    Stort tack verkligen för alla bra tips! Jag och frun har pratat i helgen och försökt reda ut vad som stressar mest och då en sak är just kontakter kring barnen så ska vi redan idag aktivt börja jobba för att en större del av samtal och mail landar på henne. Det känns faktiskt bättre bara en belastande sak minskade.


    Men gå ner i tid vill jag inte, det handlar inte bara om pensionen utan om att jag älskar mitt jobb och skulle jag gå ner mer skulle jag tappa ansvarsområden och inflytande över helheten och bli som någon vikarie som bara kom in och gästspelade ibland.

    Jag ska fortsätta jobba efter era tips, verkligen tack!

Svar på tråden Får inte ihop livet