• ananimallover

    Förslag på efternamn

    Hej! Jag kommer från ett land i Asien och gillar inte mitt efternamn. Jag har aldrig gjort det. Jag funderade på att byta till ett svenskt efternamn, men eftersom jag heter Philip till förnamn känns det lite konstigt att byta till ett svenskt efternamn med tanke på min accent och så vidare. Skulle ni kunna föreslå ett nybildat och fint efternamn? Vänligen använd sunt förnuft när ni svarar, då detta är en seriös fråga. och ingen "varför ska man byta sitt efternamn?"Skrattande
  • Svar på tråden Förslag på efternamn
  • Anonym (Vidia)

    Pratar man något europeiskt språk i landet du kommer ifrån (ibland gör det ju det pga kolonialismen)? Ett engelskt efternamn, som ju passar till stavningen av ditt förnamn, kanske kan funka? Johnson, Carlson, Olson, Anderson mfl  är både svenskt och brittiskt. Har din pappa också ett brittiskt förnamn? I så fall kan du bilda ett -son-namn av hans förnamn. 

  • OlgaElvira

    Som du själv funderar på så finns det risk att det blir ett för stort stilbrott med förnamnet Philip och ett klassiskt svenskt efternamn. Men namnet Philip och med just den stavningen är inte helt ovanligt Sverige, Med det sagt visst kan dyu välja ett klassiskt svenskt efternamn. Men om du har asiatiskt utseende skimmer det lätt bli frågor kring ditt namn. 


    Föreslår att du istället väljer ett brittiskt efternamn, de passar med ditt förnamn, är lätt att uttala och uppfatta för oss svenskar. Brittiska efternamn fungerar i hela världen. 

Svar på tråden Förslag på efternamn