• Anonym (Mama)

    Gå på "hemspråk" när det inte är ens språk

    Finns det någon här vars barn har det? Min dotter är snart nio och pratar språket flytande, men det är inte "hemspråk".

  • Svar på tråden Gå på "hemspråk" när det inte är ens språk
  • Erkki

    Då kommer ni inte bli beviljade. 


    det är modersmålsundervisning dvs det ska vara ens modersmål för att det ska beviljas. 

  • Anonym (Mamma)

    Vår dotter hade engelska som hemspråk,hade fram till skolstart bott i engelsktalande land, svenska föräldrar.
    Vet flera familjer som velat att barnen inte ska tappa de språk de lärt sig tidigare.
    Vi skrev som det var i ansökan, fröken var gullig , det var inte direkt någon undervisning utan de pratade om olika länder, bjöd på kakor ..

  • Erkki
    Undervisning i modersmål utom nationella minoritetsspråk

    Elever i grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan och sameskolan ska erbjudas undervisning i modersmål som inte är ett nationellt minoritetsspråk om


    en eller båda vårdnadshavarna har ett annat språk än svenska som modersmål

    språket utgör elevens dagliga umgängesspråk i hemmet

    eleven har grundläggande kunskaper i språket.
  • Anonym (...)

    Mitt barn lyckades få gå på hemspråk (engelska) trots att det bara var bonusföräldern som hade det som modersmål, enligt läraren var hon egentligen inte berättigad

  • Anonym (Ja)

    Ett barn i mitt barns klass går på kinesiska hemspråk trots att båda föräldrarna är svenska. Ena föräldern växte upp i Kina och pratar flytande kinesiska. Men inte tror jag hen pratar enbart kinesiska med sitt barn. 

Svar på tråden Gå på "hemspråk" när det inte är ens språk