• Anonym (Hur)

    Går det att leva på?

    Blivit erbjuden större boende efter mycket sökande, vilket är mycket svårt att få i min kommun. Den är nybyggd och såklart dyrare.
    Har 3 barn varannan vecka och vi skulle behöva mer plats då barnen nu i princip delar på ett rum och den ena är tonåring.
    Funderar över hur ekonomin ska gå runt. Kommer ha ca 7000 över efter alla räkningar är betalda. Innan matinköp alltså. Skulle det funka? Tänker 5000 i månaden till mat och verkligen försöka hålla det och ha 2000 över till sparande/kläder osv. 


    Vi skulle kunna bo kvar i många år och min ekonomi kommer förbättras betydligt när jag färdigbetalt ett lån men det är inte förrän om 3,5 år. 
    Blir också svårt att hitta billigare och större än detta vi blivit erbjudna nu. 
    Alternativet är att bo kvar och ha mer över i månaden och invänta högre lön eller att lånet ska bli färdigt men känns ju som en evighet dit. 

  • Svar på tråden Går det att leva på?
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Hur) skrev 2024-04-17 09:09:11 följande:
    Går det att leva på?

    Blivit erbjuden större boende efter mycket sökande, vilket är mycket svårt att få i min kommun. Den är nybyggd och såklart dyrare.
    Har 3 barn varannan vecka och vi skulle behöva mer plats då barnen nu i princip delar på ett rum och den ena är tonåring.
    Funderar över hur ekonomin ska gå runt. Kommer ha ca 7000 över efter alla räkningar är betalda. Innan matinköp alltså. Skulle det funka? Tänker 5000 i månaden till mat och verkligen försöka hålla det och ha 2000 över till sparande/kläder osv. 


    Vi skulle kunna bo kvar i många år och min ekonomi kommer förbättras betydligt när jag färdigbetalt ett lån men det är inte förrän om 3,5 år. 
    Blir också svårt att hitta billigare och större än detta vi blivit erbjudna nu. 
    Alternativet är att bo kvar och ha mer över i månaden och invänta högre lön eller att lånet ska bli färdigt men känns ju som en evighet dit. 


    Klarar du mat och övrigt på 7000 kr idag?
  • Anonym (Hin håle)

    Bara du vet om det skulle funka för dig. 
    Nu har jag förvisso två barn och högre lön (eller ja, mer över efter räkningar) men klarar mig bra på 7000 kr för det du ska ha dina 7000 kr till. 

    Klarar du dig inte på 7000 efter räkningar bör  du se över dina inköpsvanor. 

  • Anonym (Hur)
    Anonym (Kr) skrev 2024-04-17 09:16:09 följande:
    Klarar du mat och övrigt på 7000 kr idag?
    Jag klarar det, sen är det ju såklart inte jättefett. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Hur) skrev 2024-04-17 09:52:44 följande:
    Jag klarar det, sen är det ju såklart inte jättefett. 
    Klar du det idag borde du klara det med ny bostad också 
  • Anonym (Kr)

    Hur mycket har du  över efter alla räkningar är betalda idag?

  • Anonym (Malva)

    Aldrig i livet att jag hade valt en bostad där det innebär att jag en vanlig månad bara har 2000 kvar. Det är alldeles för sårbart för mig. Jag vill inte behöva vända och vrida på varje krona. Jag vill kunna ha råd med plötsliga utgifter till t.ex. bilen, köpa en familjepizza utan att ha ångest över hela månadsbudgeten och kunna vara sjuk och hemma från jobbet några dagar utan minusresultat.

    Men det är jag. Bara du kan välja vad som är viktigt för dig och vad din ekonomi klarar av.

  • Anonym (Tufft)
    Anonym (Hur) skrev 2024-04-17 09:52:44 följande:
    Jag klarar det, sen är det ju såklart inte jättefett. 

    Då har du alltså ett överskott idag, som du har sparat? 


    Jag tycker 2 000 är lite, vad händer om du blir sjuk en månad? 


    Tandläkare, cyklar som går sönder, busskort, presenter, julklappar, utflykter mm. 


     


     

  • Anonym (F)

    Man behöver inte 2000:- i månaden till kläder! Spara en tusenlapp i månaden och resten kommer garanterat räcka till mat.

  • Anonym (Hur)
    Anonym (F) skrev 2024-04-17 10:10:32 följande:

    Man behöver inte 2000:- i månaden till kläder! Spara en tusenlapp i månaden och resten kommer garanterat räcka till mat.


    Jag känner lite samma. Är väl mest jag inser det kommer behöva snålas. 


    Glömde lägga till jag har en utgift som försvinner ett år efter eventuell inflytt så jag får ytterligare en tusenlapp i månaden. 

  • Anonym (Kr)
    Anonym (Hur) skrev 2024-04-17 12:25:44 följande:

    Jag känner lite samma. Är väl mest jag inser det kommer behöva snålas. 


    Glömde lägga till jag har en utgift som försvinner ett år efter eventuell inflytt så jag får ytterligare en tusenlapp i månaden. 


    Hur mycket har du efter räkningar idag?
Svar på tråden Går det att leva på?