• RsKnut

    Fyraåring - vill inte göra något med oss

    Vi hämtar vår fyraåring på dagis. Det finns inget som hellst intresse att göra något hemma, att åka till någon park eller annat. Det enda som tjatas om är att springa och ringa på kompisar.

    Varje dag så vill han springa iväg och ringa på kompisar. Vi låter han göra det men försöker sprida ut på olika. Men vi försöker lika mycket först att komma iväg till någon park, leka hemma osv. Men det går verkligen inte, han bara sticker iväg om vi inte säger JA.

    Vi har fått köpa en GSP klocka till honom så vi vet vart han är. De andra föräldrarna säger inget men min magkänsla är att det är märkligt att han dyker upp varje dag och deras barn aldrig är och ringer på någon...

    Man själv sitter bara och väntar på att klockan ska bli tillräckligt mycket för att dra hem honom och laga mat.

    Vi tvingar iväg honom till någon park längre bort ibland men det blir oftast en snabb utflykt då han bara vägrar... Det är som att han inte vill vara med oss, tjatar bara om sina kompisar.

    Vi bor i ett bra område. Det är tryggt för honom att springa mellan husen och inga problem att cykla och hitta på saker i området. Så det är inte fel tycker jag att han springer själv till någon och ringer på. Det är snarare att han inte vill vara med oss. Att han hellre är med andra familjer hela tiden...

    Vi erbjuder massor med saker och han har mängder med leksaker som vi leker med. Men det är som att det är det sociala med kompisar som lockar så otroligt mycket mer just nu.

    Jag har ingen förälder att prata med, känner ingen bra som har barn som man kan rådfråga. Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Fyraåring - vill inte göra något med oss
  • Anonym (Mamma)

    Man låter inte en fyraåring springa iväg ifrån en!! Nej betyder nej, då ska han med er hem! Ursäkta, men var är känslan för föräldraansvar här?

  • Anonym (Patricia)

    Man låter inte en 4-åring springa iväg själv överhuvudtaget.  

    Ni är föräldrar och det Ni bestämmer gäller . Ni får ta dom konsekvenser ett nej innebär av ilska , tårar , utbrott och annat.  Givetvis ser ni till att han inte kan smita ut på egen hand genom att ha koll på honom och inte lämnar honom ur sikte. Om så behövs låser Ni dörren eller på andra sätt försvårar möjlighet att ta sig ut. 

  • Jemp

    Ja, du har nog rätt i att det är ovanligt att låta en fyraåring springa runt själv. Ännu mer oroväckande att inte ens kunna stoppa honom!

    Jag har en son som i den åldern började vilja umgås med kompisar och ett år senare var det det bästa som finns, bättre än att vara hemma. Vi har dock begränsat det till en nivå vi tycker är lagom. Bland mycket annat med resonemanget att vi vill umgås med honom. Och givetvis går han ingenstans olovligen.

  • Anonym (Hulda)

    Jag tycker att ni ska följa med honom och kolla med kompisens föräldern att det är ok att han kommer och när ni ska komma och hämta honom. Att de andra barnen inte gör som er son kan nog helt enkelt bero på att deras föräldrar tycker att det är olämpligt. 


    Jag har läst åtskilliga trådar här på FL där föräldrar beklagar sig över det där barnet som ringer på ofta. Det är skitjobbigt, men de har inte hjärta att säga nej eftersom barnets föräldrar aldrig syns till och inte verkar bry sig. De undrar om de borde orosanmäla och brukar få rådet att först prata med föräldrarna. 


    Känner du inte kompisarnas föräldrar men låter ändå honom kila dit ensam? Hur vet du att det är ok där? 

  • Anonym (Hittepå)

    Det här måste väl ändå vara ett skämt? En fyraåring?! jag släpper inte ens min fyraåring ur sikte när vi är ute. Hoppas nån annan förälder socanmäler detta om det verkligen stämmer. 

  • Fjäril kär

    Har du aldrig pratat med kompisarnas föräldrar och haft dialog om detta? 

    Deras barn går ju inte runt och plingar på för att dom givetvis är alldeles för små att gå ut själva.  

    Skulle en 4-åring plinga på dörren helt själv här hos oss var och varannan dag skulle jag bli väldigt orolig och fundera på om ni inte förstår det olämpliga? 

  • Anonym (Is)

    Om en 4-åring kommit helt själv hade jag ringt föräldrarna eller gått hem med barnet.

    4-åringar bestämmer INTE själva om det ska lekas, det gör föräldrarna upp om. En 4-åring behöver ju uppsikt av vuxna och jag hade inte velat bli barnvakt på det sättet.

  • Fjäril kär

    Vill barnet leka med kompisar bestämmer man det på förskolan tillsammans med dom andra föräldrarna och bokar tid. Där man också kommer överens om mat, hemgång och annat praktiskt.  Givetvis följer man med sitt barn dit och hem. 

Svar på tråden Fyraåring - vill inte göra något med oss