• Anonym (Säljare)

    Sälja bostad privat - tips?

    Hej!

    Har i fem år haft en väldigt trevlig bostadsrätt - en tvåa - i en attraktiv och ganska central del av stan. En mellanstor stad.

    Har älskat att bo där, men livet förändras och det är dags att gå vidare.

    Jag hyr för närvarande ut den till en jättebra hyresgäst som trivs kanonbra där. Tyvärr får jag inte hyra ut den längre än till hösten - då måste jag ha sålt den eller själv flyttat tillbaka. Min förhoppning är att hyresgästen vill köpa den och hen har fått lite betänketid på sig.

    Om hen inte vill köpa, överväger jag starkt att försöka sälja den privat, utan mäklare inblandat. Så som läget ser ut idag räknar jag inte med att få lika mycket som jag själv gav för den, men jag har råd med en liten förlust. Det är viktigare i det läge jag befinner mig i att kunna göra mig av med den snabbt och smidigt.

    Någon här som har sålt, eller för all del köpt, en bostad utan mäklare inblandat? Hur har det fungerat, vad ska man tänka på?

  • Svar på tråden Sälja bostad privat - tips?
  • MsM84

    Har du en köpare kan det funka, dock är banker mm mycket mer tveksamma till köp utan mäklare. Mäklare ger en viss känsla av seriositet. Om du inte har köpare klar, hur tänker du sälja utan mäklare?

  • Anonym (Säljare)
    MsM84 skrev 2024-04-16 16:04:16 följande:

    Har du en köpare kan det funka, dock är banker mm mycket mer tveksamma till köp utan mäklare. Mäklare ger en viss känsla av seriositet. Om du inte har köpare klar, hur tänker du sälja utan mäklare?


    Om inte min nuvarande hyresgäst vill köpa kommer jag först att undersöka intresset i bekantskapskretsen eller via Blocket. 
  • Cereal Killer

    Jag har annonserat en privat men tog hjälp av mäklare för själva kontraktsskrivningen och hantering av kontantinsats osv (svårt för köparen att få lån annars). En annan sålde jag via hemverket (då för tiden kostade det 5000 kr och inkluderade hemnetannons förutom det ovan). 

Svar på tråden Sälja bostad privat - tips?