• Anonym (Kalle)

    Ersätta kniven?

    Okej såhär, om man hjälper någon att montera ihop möbler och man i processen råkar ha sönder dennes kniv, är man skyldig att ersätta den då? Det var en kökskniv och den gick sönder vid öppnandet av en kartong. Hade inte frågat om just den fick användas, men var enda som hittades.

  • Svar på tråden Ersätta kniven?
  • Anonym (Nja)

    Om man är så korkad att man tagit någons exklusiva japanska lyxkniv får man vackert ersätta men om man använde en gammal risig brödkniv från IKEA kan man låta det bero. 

    Frågan beror ju också på hur den som äger kniven reagerar och anser. Du borde inte tagit en kniv utan tillåtelse och den som ville ha möbeln ihopsatt borde sett till att det fanns rätt redskap för arbetet. 

  • Anonym (M)

    Bara om det var uppsåtligt eller av vårdslöshet. Det lutar nog åt att det var vårdslöst om personen som använde kniven visste att den inte var inte avsedd för ändamålet, men det är svårt att säga definitivt.

    Blir personligen ganska irriterad på kompisar som inte är rädd om mina saker och jag är själv rädd om deras saker, när jag är hos dem.

  • Aniiee

    Gått sönder hur? Gick handtaget av? Bröts spetsen? Blev den slö? Allt det går ju att åtgärda och är oftast inte så dyrt. Gick bladet av på mitten? Svårare att åtgärda men en kniv som går av på mitten i kontakt med f*ing kartong kan i te ha varit dyr...

    Så, ersätta eller inte? Hade det varit jag hade jag erbjudit att åtgärda kniven. Själv om jag kunnat eller lämnat in för lagning om det behövts. Hade det varit en pissbillig kniv av dålig kvalitet hade jag erbjudit att köpa en bättre. Men ingen av de omkring mig som isf hade ägt kniven skulle ha tackat ja till det och istället stå för det själva. 


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Ellinor)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-04-16 09:41:36 följande:
    Ersätta kniven?

    Okej såhär, om man hjälper någon att montera ihop möbler och man i processen råkar ha sönder dennes kniv, är man skyldig att ersätta den då? Det var en kökskniv och den gick sönder vid öppnandet av en kartong. Hade inte frågat om just den fick användas, men var enda som hittades.


    Ärligt talat, är man vårdslös med andras grejer erbjuder man sig att ersätta dem. Så är det bara. 
  • Anonym (Millan)

    Om en vän hjälpte mig att sätta ihop möbler och en kniv gick sönder hade jag aldrig bett om ersättning!

    Hade jag tagit sönder något hade jag erbjudit mig att betala såklart, men ingen av mina vänner hade låtit mig göra det. 

    Du lägger din tid på att hjälpa din vän, gratis antar jag, och vännen är småsint och vill att du betalar?
    Då hade jag gått och köpt en kniv, gett den till vännen och sedan gått hem. Då kan vännen sätta ihop sina möbler själv. (Nu förutsätter jag att du inte var vårdslös med flit utan att det helt enkelt var en olycka).

  • Anonym (Kalle)

    Det var en dyr matlagningskniv, helt ny. Hen öppnade kartongen på eget bevåg utan att fråga om det fanns något att öppna med. Jag hade tänkt öppna den själv, men hen började när jag var på toa. Hen blev bjuden på mat som tack för hjälpen och att kniven var trasig upptäckte jag först efteråt då hen inte sagt något om att ha använt den öht.

  • Anonym (Självklart)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-04-16 18:45:36 följande:

    Det var en dyr matlagningskniv, helt ny. Hen öppnade kartongen på eget bevåg utan att fråga om det fanns något att öppna med. Jag hade tänkt öppna den själv, men hen började när jag var på toa. Hen blev bjuden på mat som tack för hjälpen och att kniven var trasig upptäckte jag först efteråt då hen inte sagt något om att ha använt den öht.


    Då ska den självklart ersättas. Speciellt kasst beteende att inte ens säga att hen hade gjort sönder den, och än mindre be om ursäkt. Fruktansvärt dålig stil!
  • Mortiscia80
    Anonym (Kalle) skrev 2024-04-16 18:45:36 följande:

    Det var en dyr matlagningskniv, helt ny. Hen öppnade kartongen på eget bevåg utan att fråga om det fanns något att öppna med. Jag hade tänkt öppna den själv, men hen började när jag var på toa. Hen blev bjuden på mat som tack för hjälpen och att kniven var trasig upptäckte jag först efteråt då hen inte sagt något om att ha använt den öht.


    Självklart ersätter du kniven!
  • Aniiee
    Anonym (Kalle) skrev 2024-04-16 18:45:36 följande:

    Det var en dyr matlagningskniv, helt ny. Hen öppnade kartongen på eget bevåg utan att fråga om det fanns något att öppna med. Jag hade tänkt öppna den själv, men hen började när jag var på toa. Hen blev bjuden på mat som tack för hjälpen och att kniven var trasig upptäckte jag först efteråt då hen inte sagt något om att ha använt den öht.


    HUR är kniven trasig? Och vad anser du är en dyr kniv? Vad kostade den? 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
Svar på tråden Ersätta kniven?