• Alva87

    Är min relation med min make "normal"?

    Hej. Jag har varit tillsammans med min man i 20 år, gift i 14 år. Vi har ett gemensamt barn. Men jag kan inte sluta undra om hans sätt att bete sig mot mig är normalt. Jag har börjat läsa på lite om personlighetsstörningen narcissist och flera av kännetecknen stämmer in på hans beteende. Men jag känner enorm skuld och skam och börjar inse att jag troligen är medberoende då jag skyddar hans beteende i vissa situationer. Lite kort om hur han är:
    - Han växlar humör från en dag till en annan och utför silence treatment om han inte fått sin vilja igenom eller om jag inte haft sex med honom, han straffar mig och det får mig att känna obehag och må dåligt då energin i rummet blir helt annorlunda.
    - Han får raseriutbrott och kan skrika för full hals. Helt obryd om att folk runtomkring ser honom och jag känner sån skam. Han bråkar för småsaker och han får dessa utbrott framför våran son. 
    - Han säger att han måste "tömma pistolen" annars måste han göra det på annat håll" han menar då såklart samlag.
    - Han säger att jag inte får ha sociala medier, då det bara är folk som flörtar där.
    - Om jag inte närmar mig honom så är det för att jag inte känner mig trygg med honom, men då anklagar han mig för att vara otrogen, eller anklagar mig för att gå igenom en depression och han projicerar detta i mig, även att min son har börjat säga "mamma var inte så nere".. men herregud. Jag mår bra, bara inte med min man runtomkring mig då han beter sig som ett svin. 
    Han hjälper inte till med vår son om jag inte ber honom göra det, han jobbar inte sedan 2 år tillbaka då han säger att han är smartare än så och inte "luras av det svenska systemet" så jag försörjer oss med min låga lön. Är detta OK?

  • Svar på tråden Är min relation med min make "normal"?
  • Dexter dot com

    Självklart är hans beteende och krav att du ska försörja honom inte normalt !! Vad är anledningen till att du stannar i relationen?

  • Anonym (Nej)

    Att du ens behöver fråga är ju ett starkt tecken på att det inte är okej. Vad gör han om han inte jobbar? Är han hemma-pappa o sköter allt hushållsarbete? Hur tänker han kring pension? Ska han leva på dig då också? Han är vuxen o måste ju klara av att försörja sig själv.

  • Anonym (Lämna honom)

    förlåt men inget av det du skriver är okej.. jag skulle tyvärr försöka ställa in dig på att lämna. Man ska aldrig bli tvingad till sex och just att din son börjat reagera är ett starkt tecken på att något är fel.
    Har han alltid haft detta beteende eller började det senaste åren? 

  • Anonym (Ellen)

    Han är ett j-a rövhål och nej, det är VERKLIGEN inte normalt. 


    www.varningstecken.n.nu


    Kvinnofridslinjen: 020 - 50 50 50 (Samtalet är gratis och du är anonym när du ringer. Öppet dygnet runt.) 

  • Anonym (Galet)

    Han är inte normal och er relation är inte heller normal. Du bör genast börja planera att lämna honom snarast. Han låter allt annat än sund och er son blir skadad för livet. 

    Naturligtvis blir det en jobbig tid men efter några månader kommer du att känna en befriande känsla och förstå hur härligt livet kan vara. 

    Du ska aldrig vara tvingad att leva ditt liv på någon annans villkor. Du kommer att må så bra så småningom! 

  • Anonym (Stephanie)

    Var kommer han ifrån?

    Självklart ska du inte försörja en frisk vuxen människa. Det behövs egentligen inte sägas mer. Hans beteende är oacceptabelt, men det vet du redan. Vad skulle du ge för råd till ditt barn om han satt i en sån här sits? 

  • Anonym (Ta hjälp)

    Som flera skriver, inget av detta är normalt. Det kan vara svårt att se när man lever i det men du behöver ta hjälp för att skydda dig själv och din son. Din son far illa av detta. Kontakta kvinnofridslinjen som nämndes.
    Har du vänner och släktingar som kan stötta dig?

Svar på tråden Är min relation med min make "normal"?